Blä, fästingarna har kommit.

Gabbi

Trådstartare
Usch, nu har Råda fått sin första fästing för året. Vad brukar ni köra för anti-fästingkurer? Vi hade ett halsband från apoteket förra året, men det ska visst vara väldigt giftigt, och man ska inte ha hunden i sängen, och tvätta händerna när man klappat osv. Dessutom är det farligt för vattenorganismer, och Rådi gillar dels att bada, och dels jobbar jag ju med fisk och hon är med på jobbet, så om alla klappar henne och sen pular med akvarierna kanske det inte blir så bra.

Nån som testat någon örtvariant?

Vitlök tänker jag inte ge henne.

mvh

Sv: Blä, fästingarna har kommit.

Ska följa denna tråd, igår kväll tog jag bort Nero's första fäsing bakom örat, tänkte också skapa en tråd om ämnet-men följer din ist.;)

Ja, nu ser jag. Jag får skylla på att jag var bortrest hela helgen. :-)

Det är inte så jättegiftigt! Jag har aldrig tvättat händerna extra för det och det är väl bara spädbarn som ska unvika att ha hund med halsband i sängen...
Jag tycker halsbanden är den bästa metoden, men förstår om det funkar dåligt om man jobbar med fiskar...
Örthalsbanden har jag hört varierande saker om. Det verkar bero på hund till hund. En kompis har två hundar, labbe och setter och på den ena funkade örthalsbandet kanon fick inte en enda fästing medans den andra med likadant halsband hade minst en om dan (den fick sedan ett vanligt scalibur-halsband och slapp fästingar)

Angående scaliburhalsbandet....Jag köpte ett för någon vecka sedan men när jag läste på packsedeln så stog det att man inte fick använda det om hunden hade sår eller andra hudåkommor.Min har lite då och då fukteksem i ljumskarna(har det just nu) så jag har inte vågat sätta på det.Kan jag göra det,eller bör jag använda något annat?(vad i sådana fall?)Hunden har inte haft någon fästing än men efter skogsturen i söndags kröp ett äckel på mig.......:mad:

Jag tänker droppa Loka med frontline nu i helgen. Dels för att få bort misstänkta mjällkvalster men också för att det är lite smidigt att slippa halsbandet nu när det ändå inte är badsäsongen. Sen när vi kommer igång med simning/bad m.m blir det scaliburhalsband som kan tas av innan dopp i sjön.

Har testat ört-halsband med helkasst resultat. Det ger jag inte mycket för. Eftersom jag är ute så mycket vid skog och vatten sommartid med min vill jag ha något som är effektivt.

Brukar köra med halsband från apoteket... Har gjort det i flera år nu!
= Inga fästingar.

Vi har haft fästingar en längre tid här,ja,egentligen hela vintern,för jag har plockat ett par stycken!

Jag har också testat örthalsbandet,vilket skit!

Jag återgår till 2-3 vitlöksklyftor i veckan inlindade i ost,det funkar bättre!

Vi har haft fästingar en längre tid här,ja,egentligen hela vintern,för jag har plockat ett par stycken!

Jag har också testat örthalsbandet,vilket skit!

Jag återgår till 2-3 vitlöksklyftor i veckan inlindade i ost,det funkar bättre!

Fast vitlöksklyftor är tyvärr inte nyttigt för hund. De orsakar ett tillstånd som liknar anemi. (blodbrist.) Tror de hindrar bildandet av nya röda blodkroppar.

De här dåren drar rätt ut i lillsjön i december och ser skitnöjd ut.

Loka knäckte isen på väg ner i Bansjön i februari... :crazy: "Inget kan stoppa mig NUUUUUUUUUUUUUUUUU.....!"
*knakelibrak - plask*

Men hon såg faktiskt ut att ångra sig lite efteråt *hehe* så sen dess har det varit lättare att hålla henne uppe. Jag ser verkligen fram emot mina ljumma badkvällar vid Görväln i sommar.... *längtar*

Fast vitlöksklyftor är tyvärr inte nyttigt för hund. De orsakar ett tillstånd som liknar anemi. (blodbrist.) Tror de hindrar bildandet av nya röda blodkroppar.

Jo,jag vet att vitlök inte är bra,läste det någonstans,men det är tydligen mängden,man ska inte pressa i dom dagligen!
Och jag har gjort som så att ena veckan kan det bli två klyftor,andra veckan en,och får hon bara i sig då och,så håller det dom små kräken borta!
Och dom veckor vi varit i stugan,då har hon fått mellan 2-3 st/v..

För örter,det har inte funkat,och giftiga preparat,det hållr jag mig ifrån på både häst och hund! Ja,så länge det går!

Här kör vi frontline ..

Aldrig mer scaliburhalsband på mina hundar, never ever ...

Våra tidigare hundar blev tvärdåliga så jag vågar inte utsätta Zaga för det.

min lillhundh ade första fästingen för ca 3 veckor sen :eek:

brukar dock ha... hmm ja å namn men de vita platsthalsbandet som vet skrev ut förr och som nu är receptfritt!:idea:

*delvis knapp*

Jag funderar över vilket 'skydd' jag ska ha på mina hundar i år... Främst unghunden då han tidigare aldrig haft/behövt det. Har inte så mkt erfarenhet av alla preparat som finns på markandena, och vet därför inte heller vilket som kommer funka bäst...

Kan inte ni skriva lite mer utförliga "Bu eller Bä" listor över det ni testat, hur det funkat, vad ni tycker om det och varför?:bow:

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 680
Övr. Hund Jag och min man har en adoptivhund, en staffe, som är fem år gammal och som nästan alltid är världens bästa hund. Vi har bara haft honom...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 365
Senast: mmbot
·
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
17 497

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka