BK, valpkurs - hur väljer man? (varning för svammel)

Blueberry

Trådstartare
Det känns som att det börjar bli dags att välja klubb snart och jag veeet ju ingenting!
Hade det varit en ridklubb så hade jag ju vetat vad jag skulle kolla efter - Men brukshundsklubb? Jag har inte en aning.

Jag vet ju inte ens hur man tävlar i vad det nu är man tävlar. :o

Kan ni hjälpa mig?

Det är först och främst en valpkurs som är aktuell.
Om det är roligt så finns det ju ingen hejd sen.
Och jag tror verkligen att Billy skulle gilla (och vara en stjärna på :D ) agility.

En av klubbarna tränar i ett ridhus som ligger knappt 5 minuters promenad från där vi bor. Det är dessutom samma klubb som uppfödaren är medlem i.
Är det bra eller dåligt? Rent självständighetsmässigt för min del, tänk om de har synpunkter på allt? Nu verkar uppfödaren visserligen vara en helt normalt funtat, men ändå :o :angel:

Gah, svammel!
Men, som ni kanske ser, jag är helt och hållet newbie.
Help me!

Sv: BK, valpkurs - hur väljer man? (varning för svammel)

Fråga dig själv vad det är du ska ha ut av din träning och vad du vill lära dig. Har klubben du är intresserad det i sitt utbud. Mindre klubbar kan ju ha väldigt snäva kursutbud och det är inte alltid kurserna blir av pga lågt deltagarantal mm

Om du har möjlighet - ta reda på vilka som är instruktörer och vad de har för bakgrund. Jag har nämligen lärt mig den hårda vägen att BK-instruktörer är av högst blandad kvalité och långt ifrån alla har några bredare och djupare erfarenheter av träningsmetoder, olika raser och tävling.

Att ha sin uppfödare i samma klubba kan ju vara helt ok om människan är vettig. Man kan få värdefull hjälp eftersom långtifrån alla raser mogna lika fort, lär sig på samma vis mm mm. Det är du som måste avgöra om du känner att du kan köra ditt eget race med den personen i din närhet. Bara för att uppfödaren är medlem betyder ju inte heller att ni alltid är där samtidigt.

Lycka till!

Vad är det som låter som en bra början? :o

Apocalypsen:
Grejen är ju att även om jag lyckas ta reda på något om instruktörer - så vet jag ju inte vad det betyder. Hahaha.
Jag får antagligen chansa och hoppas på det bästa. Känns det inte helt bra så är det inte helt bra, och då får jag väl prova en annan klubb.

Jag bor i Karlstad, och det finns 5-6 klubbar inom en rimlig radie, så jag har några att beta av om det inte skulla träffa rätt från början.

Vad skönt att du förstod uppfödargrejen. :bow:

Grejen är ju att även om jag lyckas ta reda på något om instruktörer - så vet jag ju inte vad det betyder. Hahaha.
Jag får antagligen chansa och hoppas på det bästa. Känns det inte helt bra så är det inte helt bra, och då får jag väl prova en annan klubb.

Jag bor i Karlstad, och det finns 5-6 klubbar inom en rimlig radie, så jag har några att beta av om det inte skulla träffa rätt från början.

Vad skönt att du förstod uppfödargrejen. :bow:

Tja väljer du klubben som din uppfödare hänger i så kan du ju alltid fråga om dennes uppfattning om de olika instruktörerna.

Personligen hade jag inte brytt mig på om min uppfödare fanns i kulisserna på min klubb. Men så bryr jag mig väldigt lite på vad folk sysslar med på klubben. Jag åker alltid dit med en uppgjord träningsplan, genomför den och åker hem. Det är bara vid kursdeltagande som jag fikar där och har mer socialt samröre.

Egentligen så betvivlar jag att jag kommer vara där så mycket om det inte är kurs...
Så jag antar att det är ganska lugnt oavsett vad jag väljer :)

Jag far sa klart halla med i vad de andra sager, men det basta hade vart och borjade trana och sedan efterhand nar du har lart kanna mer hundfolk sa hor du kanske om andra tranare/ metoder.

Alldra basta ar om du har mojlighet att titta pa nar de tranar innan.

Jag håller med de andra, och lägger till att det är ju inte svårt att byta klubb om man inte trivs. Jag hade också kollat upp hur många tävlingsekipage klubben har i grenen jag är intresserad av och på vilken nivå de tävlar, om de anordnar träningstävlingar är också bra att veta, då jag tycker det är bra.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka