Agent Orange

Trådstartare
Min häst ( ej unghäst), som är ganska svår att få att jobbba rätt, fullkomligt tappar bjudningen när vi väl hittar formen. Det verkar som om hon helt enkelt inte orkar "jobba" några längre stunder.... Är detta ett vanligt problem? Hur kan man göra för att stärka dem i detta läge och få hästen att orka mer?

Någon som upplevt liknande problem och har några knep?

Sv: Bjudning!

Skulle tro att det handlar om lathet/olydnad. Det är ju så att hästen får jobba mer när den går i rätt form och därför kan tappa bjudningen.

Jag skulle försöka sänka kravet lite, så att bjudningen aldrig får offras för formen. Utan bjudning finns ingen ärlig form heller.
Var inte för hård utan nöj dig med en hyffsad form och var på din vakt att bjudningen aldrig tappas. Därefter smyg in lite lite lite högre krav successivt, så borde hästen kunna hålla kvar bjudningen.

Jag upplever att det blir så ibland, speciellt när man höjer kraven på bärighet/samling. Höjer man aldrig kraven så blir det ju ingen utveckling och med ökade krav tycker ofta hästarna att det blir lite väl strängt och kan reagera på till exempel det sätt du beskriver.

Jag tycker det viktigaste är att variera formen under hela passet. Hitta bjudningen och ha det som utlångsläge, be sedan om mer bärighet (för jag tror att det är det du menar med formen...) bara ett par steg, för att sedan släppa på kraven igen. Upprepa i det oändliga och i olika typer av övningar. Det uppmuntrar hästarna - de vet att det inte blir jobbigt länge, samtidigt som det främjar framåtbjudningen och stärker hästen.

En liten reservation. Det är många som tror att de rider hästarna i bra form, när formen egentligen är helt felaktig och då hästarna givetvis tappar framåtbjudningen. Jag tycker man alltid ska ta sig en funderare på varför hästen reagerar negativt, är det jag som ryttare som gör fel eller kräver något orimligt?

Hon är väl lat ;)
Såklart att det är jobbigare att sätta under sig o jobba med hela kroppen än att springa runt o bara lattja.

Gör tvärtom; se till att ha mycket bra bjudning och be sedan om form. Ofta tycker jag att folk börjar i fel ände; de "plockar ned" hästarna och då med resultat att de har noll bjudning, noll bakaktivitet, en böjd nacke eller plöjandes på bogarna.

Friskt tempo, massa övergångar, tempoväxlingar och jobba fram formen.
Tänk unghäst även om hon inte är det; sänk kraven på huvudets placering och se till att arslet o ryggen kommer till arbete - eftergiften kommer som ett brev på posten.

Sen är det ju så att de han ha jättefin bjudning, tills man kommer åt dem men då brukar ett dressyrspö vara ett gott hjälpmedel för att väcka dem lite och även här- mycket övergångar mellan gångarter och se till att hästen reagerar direkt på hjälperna och inte fyra sekunder senare.
Hitta på nya uppgifter, harva inte på volten timmar ut o timmar in. Rid olika ridvägar i olika tempon, lägg in bommar, små hinder - gör dressyrpasset roligare.

och kanske hästen behöver lite konditionsträning/styrketräning om den inte redan får det?

Svar till alla... Det är min filosofi (och jag har jobbat MYCKET med detta på denna häst) att formen ska komma bakifrån, och denna häst arbetar verkligen inte om man inte RIDER hela tiden och tänker 'aktivera bak'... Det är sant som flera säger att hästen är lat.. Iallfall på banan ..:) Men när hästen blir sådär "lat" som jag menar så tycker jag fortfarande att det är gung liksom, eller det är DÅ gunget kommer och man känner att hon jobbar, men drivningen framåt avtar liksom.. Konstig förklaring jag vet..

Det är nog en bra ide som rumpnissen föreslår att bara kräva den där "kortheten" små stunder i taget och variera med den som jag tycker halvdana formen.. Korta stunder kanske blir längre med mer kondition o styrka...

anni0001: Jobbar på både kondition och styrka i skog och backe, men har tagit detb lite långsamt pga av tidigare konvalecens.. Men det är något vi jobbar på iallafall!

Tack alla för bra och givande svar, ska tänka på det där med bjudningen i första hand och VARIATION.. :laugh:

När min pålla bjuder dåligt och inget annat hjälper så brukar jag göra nått hon tycker är riktigt skoj en stund, typ dra en räsergallop eller så. Kanske inte funkar på alla eller är helt "rätt" men på min lilla donna funkar det bra. Hon har även lätt att bli uttråkad så hon kräver att man varierar sig i all ridning, inte bara dressyren, varierar man sig för dåligt blir hon en segdeg...

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 174
Senast: Anna-Bella
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
803
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
852
Ekonomi & Juridik Hej alla hästgalningar ;) Tror mig hittat rätt ponny åt min 13-åriga dotter, 15-årig valack i mycket fin form, utan skadehistorik...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 423
Senast: Strandad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar