Bjudmat till vegetarian (som äter fisk)

alazzi

Trådstartare
Har ingen koll alls på vad man egentligen är om man äter fisk men ogärna kött. Min vän äter gärna fisk, vilket jag ju tyärr sällan äter. Vad kan jag bjuda på?
 
Har ingen koll alls på vad man egentligen är om man äter fisk men ogärna kött. Min vän äter gärna fisk, vilket jag ju tyärr sällan äter. Vad kan jag bjuda på?
Ta ngt hel vegetariskt, enklast så :).
Äter inte fisk själv men min syster äter det (fusk vegetarian). Brukar göra ngt med corn eller sånt.
 
Har ingen koll alls på vad man egentligen är om man äter fisk men ogärna kött. Min vän äter gärna fisk, vilket jag ju tyärr sällan äter. Vad kan jag bjuda på?
Det finns ju hur många recept som helst med fisk, men det är väldigt enkelt att steka ett par laxkotletter och servera med grönsaker, potatis och citron att pressa själv.

Äter man fisk är man inte vegetarian. Man äter inte djur öht om man är vegetarian, det är sådana hycklare som ger vegetarianer dåligt rykte.
 
Exakt, hon är inte vegetarian då fisken också är ett djur ;) Hon har bara helt enkelt valt bort fisk i kostcirkeln.

En god vegetarisk rätt är lasagne med spenat istället för köttfärs! Googla och det finns massor av recept. Det med en matig sallad är jättegott och enkelt att göra :)
 
Äter man fisk är man inte vegetarian. Man äter inte djur öht om man är vegetarian, det är sådana hycklare som ger vegetarianer dåligt rykte.

Vilken trist kommentar att peka ut någon, som inte ens kunnat uttala sig, som hycklare. Vi vet inte ens hur personen i fråga definierar sitt kostval.

Att gemene man inte är intresserad av strikt kategorisering gör ju ingen till hycklare och inte heller tror jag det skapar dåliga rykten. Lakto-vegetarian, lakto-ovo-vegetarian, ovo-vegetarian, demi-vegetarian etc., tror du verkligen att gemene man känner till och bryr sig om skillnaden? De flesta är rätt ointresserade av andras val av kost, så länge ointresset är ömsesidigt.

Då tror jag snarare att strikt kategorisering, ifrågsättande av andras kostval och i synnerhet snack om hyckleri är sådant som ger vegetarianer dåligt rykte.

TS: Kanske dags att vidga vyerna inom matlagningen. ;) Finns ju hur mycket som helst att laga, dels fisk och dels vegetariskt. Lax är ett säkert kort om du vill göra något gott och enkelt. :)
 
Jordärtskockssoppa, serveras med bröd (och en massa goda pålägg!) och ett gott vitt vin :d

@Mia_R Sen när har vegetarianer dåliga rykten? Jag har varit vegetarian (lakto-ovo) i över 12 år och har aldrig hört att vi skulle ha dåliga rykten?:confused:
 
Det finns massor med god vegetarisk mat! Jag är inte vegetarian men många av mina favoriträtter är vegetariska eftersom det är gott. Är dessutom inte jätteförtjust i varken djurhållningen eller konsistensen på dåligt kött/köttprodukter och jag har inte råd att bara leva på kött för flera hundra kronor kilot.
Ratatouille, Quornschnitzel med ostfyllning, Falafel, Broccolipaj med pinjenötter och fetaost, Pastasås eller soppor i olika former, Fooled pork mm. Vill jag ha fisk så föredrar jag lax i olika former.
 
Jordärtskockssoppa, serveras med bröd (och en massa goda pålägg!) och ett gott vitt vin :d

@Mia_R Sen när har vegetarianer dåliga rykten? Jag har varit vegetarian (lakto-ovo) i över 12 år och har aldrig hört att vi skulle ha dåliga rykten?:confused:
Jag har hört det i många år, att det är en massa fjantanden med vegetarianer och att folk minsann äter både det ena och det andra och kallar sig ändå för vegetarian. Jag tycker det är synd och förstår inte varför folk hittar på en massa egna undantag istället för att stå för att man äter fisk, skaldjur, mollusker och kyckling. "Jag äter inget som har ögon", "jag äter inget som har läppar", "jag äter inget som har päls" osv, osv.
 
Jag har hört det i många år, att det är en massa fjantanden med vegetarianer och att folk minsann äter både det ena och det andra och kallar sig ändå för vegetarian. Jag tycker det är synd och förstår inte varför folk hittar på en massa egna undantag istället för att stå för att man äter fisk, skaldjur, mollusker och kyckling. "Jag äter inget som har ögon", "jag äter inget som har läppar", "jag äter inget som har päls" osv, osv.
Det är ju betydligt enklare att säga "Jag är vegetarian, men äter fisk" istället för att räkna upp alla djurslag man inte äter.
Den enda varianten jag reagerat på är "Jag är vegetarian, men jag äter hamburgare", men det är ju inte upp till mig att läxa upp den personen för det. Det är väl toppen att det finns folk som valt bort kött till stor del, och så länge jag förstår vad jag kan tillaga så stör det inte mig.
 
En enkel variant att få fisk bra är att koka den i ugn. Gärna i vinfond eller vätska med lite vinäger i.
Kokt och gärna pressad potatis och en citronsås eller en ägg- och persiljesås.

Svårt att misslyckas.

Det svåra med fisk är att man gärna överlagar den. Speciellt om man mest är van att laga kött.
 
Bjöd på mat för några dagar sedan och detta stod på menyn:
- Hummus (tyvärr ej hemmagjord eftersom jag är sjukt dålig på att göra hummus!)
- Svamp med vitlök och persilja (finhacka champinjon, blanda med salt, vitlök, persilja och olivolja)
- Rödbets-tzatsiki (gör precis som med vanlig tzatsiki men byt ut gurka mot råriven rödbeta)
- Panerad zucchini
- Cous-cous med lök (stek löken mjukt, blanda i honung och låt den smälta. blanda i couscousen)
- Bröd
 
Jag har hört det i många år, att det är en massa fjantanden med vegetarianer och att folk minsann äter både det ena och det andra och kallar sig ändå för vegetarian. Jag tycker det är synd och förstår inte varför folk hittar på en massa egna undantag istället för att stå för att man äter fisk, skaldjur, mollusker och kyckling. "Jag äter inget som har ögon", "jag äter inget som har läppar", "jag äter inget som har päls" osv, osv.

Men du sa ju just likadant själv!
 

Liknande trådar

Mat Tar gärna emot era bästa tips på enkel och god bjudmat för ett sällskap på 4-6 personer. Det behöver antingen vara vegetariskt eller...
2
Svar
23
· Visningar
1 151
Senast: Milosari
·
Övr. Katt Nästan all kattmat innehållet fisk. I majoriteten av barnböcker/filmer är det fisk som ges till katter. Pekböcker har ofta att man ska...
Svar
8
· Visningar
802
Senast: ufot
·
Katthälsa Är förstagångskattägare men är inte ny på djurmat sas, har haft hundar med känsliga magar och allergier så att läsa...
Svar
15
· Visningar
739
Senast: Krålus
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 718
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp