Bjuden till bröllop-som reserv

luvatuva

Trådstartare
Har blivit bjuden på ett bröllop, kul tyckte jag och blev glad

Fick sen av bakhåll veta att jag och en annan tjej bara blev bjudna som reserv då två andra hade tackat nej.

Hur skulle ni tycka om det?
Skulle ni gå?

Sv: Bjuden till bröllop-som reserv

Hur då som reserv?
Menar du att brudparet liksom satt en siffra på antal gäster och "måste" fylla platserna?

Jag tror att det är knepigt att välja var gränsen ska dras för vilka som ska bjudas - till bröllop, på jämna födelsedagar och så vidare.

Hur nära vänner eller hur stort kontaktnät ska man välja?

Ibland kan det ju vara så att man, för att undvika alldeles för många gäster, drar gränsen lite snävare än man egentligen tänkt och om då några tackar nej så kan man bjuda ytterligare ett par som man gärna ville ha med men som man var tvungen att "gallra bort".

Jag skulle nog inte bli förolämpad.

Jag skulle antagligen gå om jag hade möjligheter.

Vad är problemet?

Två tackade nej så det fanns plats för fler. Du fick möjligheten och blev glad.

Fortsätt vara glad.

Om jag gillar dem som ska gifta sig hade jag gått.

Antagligen har de satt en budget med max antal gäster och tvingats i första läget att stryka personer de vill ha med.
Var glad att de andra två tjejerna tackade nej. :)

Vill jag gå så går jag, vill jag inte så stannar jag hemma. Jag säger som tanten: förstår inte problemet.

Det är dyrt med bröllop och ibland har man inte råd att bjuda alla man vill ha där. De som tackade nej kanske stod brudparet närmare och därför prioriterades vid första inbjudningen, det betyder inte att du är oönskad eller någon slags utfyllnadsgäst! Fortsätt vara glad för inbjudan du :)

Det är dyrt att arrangera bröllop. På vårt bröllop begränsades vi dels av antal platser i lokalen och dels av priset. Fler gäster skulle betyda fler kuvert och dyrare lokal.

Vi hade ca 10 pers som vi verkligen verkligen ville bjuda men som helt enkelt inte fick plats inom budget och lokal. Vissa personer bland dessa 10 var personer vi egentligen hellre ville bjuda än såna vi bjöd.

Efter några tidiga återbud bjöd vi in tre "reserver". En av dem var väl medveten om att hon inte var bjuden från början. Men hon har själv varit i samma situation med bröllopsarrangemang och förstod mycket väl hur det var!

Jag hade absolut tackat ja!

Jag tycker det är dötrist med stela bröllop så jag hade inte varit intresserad att gå om det inte är en nära vän förstås.

Brudparet kanske hoppar av glädje över att gamla tant Agda kände av sin tå och stannade hemma så de kunde bjuda er istället :D

Lokaler har storleksbegränsning och antal släkt på ett bröllop med 100 personer kan vara 60, dvs 30 släktingar var. Det behöver alltså inte vara en situation där 100 vänner fått företräde och två hoppade av... Det kan vara en situation där 10 vänner fick företräde och gamla tant Agda kände av reumatismen.

Jag skulle gå.

Senast ändrad:

Brudparet kanske hoppar av glädje över att gamla tant Agda kände av sin tå och stannade hemma så de kunde bjuda er istället :D

Lokaler har storleksbegränsning och antal släkt på ett bröllop med 100 personer kan vara 60, dvs 30 släktingar var. Det behöver alltså inte vara en situation där 100 vänner fått företräde och två hoppade av... Det kan vara en situation där 10 vänner fick företräde och gamla tant Agda kände av reumatismen.

Jag skulle gå.

Precis! Vi hade ett antal på vårat bröllop som jag gärna hade kunnat klara mig utan, men om vi inte hade bjudit dem så hade hela makens släkt skrikit högt i flera år... :meh:

Så tänkte jag också.

TS, de är säkert jätteglada över att de fick möjlighet att bjuda er :)

Innan jag började "tycka" något om det hela, hoppas jag att jag skulle fundera igenom vilken sorts vänrelationer jag har och vill ha och hur jag vill att de fungerar.

Fick sen av bakhåll veta att jag och en annan tjej bara blev bjudna som reserv då två andra hade tackat nej.

Eftersom brudparet tacksamt tog emot tillfället att bjuda in två gäster till är det för mig solklart att ni är personer de gärna vill ha med på sitt bröllop. Annars hade de väl bara haft två gäster mindre och sparat en slant på det. Du blev glad för inbjudan och därför vill du väl gärna gå. Så tacka nu ja! och tänk inte mer på saken. Det finns ett antal personer man "måste" bjuda därför att det är släktingar, eller man var bjuden på deras bröllop, eller pga av att "om vi bjuder den så måste vi bjuda den". Hade brudparet kunna välja helt själva hade ni garanterat funnits med på listan i första omgången, annars hade ni aldrig fått inbjudan nu.

Det första jag reagerade på var "fått veta i bakhåll". Hur vet ni att det är sant? Om det nu är det, varför talar denna person om det? Vad vill denne ha ut av det? Den personen hade jag funderat över.

Hur skulle ni tycka om det?
Skulle ni gå?

Jag skulle tycka att de som står bakom bakhållet måste ha en dold agenda där de försöker så split mellan dig, den andra tjejen och brudparet. Det ÄR skumt och lite obehagligt, och borde redas ut!

Angående bröllopet - du är aktivt bjuden nu och vill du tacka ja, ska du givetvis tacka ja! Lämna bakhållen, skvallret och lismandet åt andra att hålla på med.

Hade du resonerat likadant om du visste att du först hamnade på plats 32 av 34 bjudna när brudparet hade spånat upp vilka gäster de ville ha? Eller plats 7 av 34? Måste det vara plats 1-3, first-in-mind, för att det ska kännas tillräckligt bra? Då tycker jag man har lite att jobba med, med sin egen person.

Jag skulle resonera som de flesta här verkar göra, att du är önskad på bröllopet. Ett sådant arrangemang brukar bli hemskt dyrt och det är svårt att passa in alla. Hade du varit oönskad hade du inte blivit bjuden. Det är tillräckligt dyrt med jättefester ändå, de hade säkert hellre sparat pengar än att fylla varje möjlig plats.

Vad är problemet?

Två tackade nej så det fanns plats för fler. Du fick möjligheten och blev glad.

Fortsätt vara glad.

:bow:

Bröllop är dyra att arrangera och lokaler är ofta begränsade, så alla brudpar kan verkligen inte bjuda alla sina släktingar och vänner.

Övriga kommentarer att det skulle vara stelt eller att du ska definiera vänrelationer kan jag verkligen inte förstå.

Om du bestämmer dig för att vara en surpotta och inte kan uppskatta en inbjudan att delta på en fin dag i kärlekens tecken så ska du verkligen inte gå.

Men alltså vadå surpotta? Du tycker inte att du underskattar TS lite när du förutsätter att bara för att hon känner sig skeptisk, vilket jag kan förstå att man kan göra om man inte är så haj på hur det brukar gå till, ska gå dit och sitta och sura och blänga och sucka?

Liknande trådar

Skola & Jobb Är det ide att höra av sig till skolan om man är reserv 2 på en kurs efter andra antagning? Eller får man ett meddelande på antagning.se...
Svar
8
· Visningar
636
Senast: co-SMAD4
·
Relationer Jag har en pojkvän som jag upplever blir utnyttjad av sin bonusfamilj (bonussyster med man) både för pengar och för tjänster och skulle...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
10 800
Senast: Oh_really
·
R
IT & mobiler Jag skulle bli jätte glad och tack sam om nån kan hjälpa mig lite fort! Men det ska finnas nån app som man kan lägga in en bild på...
Svar
0
· Visningar
313
Senast: Raderad medlem 149524
·
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
324
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama