Bjuda på glutenfritt

vinkelina

Trådstartare
Skall hålla kalas i helgen. Ev kommer en vän som är glutenintolerant, men hon var inte säker. Borde ju då ha nått att bjuda på. Men just det med att hon inte vet om hon kan komma, vet först på söndag, som gör det knepigt.

Så fundera på om jag skulle baka "allmänt" några glutenfria saker. Tänkte marränger, ev med kakaopulver och nötter i? men vad har ni andra för tips, lättlagat och billigt. Brukar bli katastrof då jag bakar med glutenfria mjöler

Sv: Bjuda på glutenfritt

Sök på glutenfri rulltårta.
Går att ha som det är eller pimpa upp den och gör bakelser.
Kladdkaka är lätt och smidigt.

Kokostoppar efter receptet som brukar finnas bakpå kokospåsarna. (i alla fall de jag köper...kan nog vara icas egna)
Vill man göra dem lite roligare kan man smälta choklad och doppa toppen på toppen i. :D

Kladdkaka på glutenfritt mjöl är också ett säkert kort, som du redan fått tips om.

Jo, sådan som vi kallar för snottror. Smält choklad blandas med puffat ris och klickas ut. Inte så mycket bakning, men gott!

Senast ändrad:

Bästa desserten någonsin är superenkel och går att göra glutenfri (bara chokladen som behöver bytas i så fall).

Blanda smält vit choklad, turkisk yoghurt och vispad grädde till en smet och ställ i kylen. Servera i fina glas/skålar med frukt/bär och nåt knaprigt. Jag brukar köra antingen ananas, passionsfrukt och marängsmulor, eller hallon och mandelbeskvier. Men går ju att variera med vad man har hemma/gillar.

Sjukt gott som alla gillar, går att göra laktosfritt och glutenfritt utan att det blir krångligt eller smakar annorlunda.

googla drömrulltårta, den görs med potatismjöl.
Min mans kusin gjorde en sån med choklad och apelsin smörkräm i.
underbart god.
skippar du kakaon i smeten och tar lite vaniljsocker istället så funkar det också med sylt eller annat gott i.
Jag brukar göra tårta med dessa som bottnar också.

Glömde ju skriva andra varianten, provade den första gången igår.

Smält 200g vanlig mjölkchoklad (Marabou eller nåt) och blanda med 2 dl creme fraiche, in i kylen. Servera med hallon eller annat gott. Galet gott!
Väljer man en glutenfri choklad så är går det ju fint. Snabbt och enkelt och galet gott! :)

Håller med om drömrulltårta. Så jävla gott.
Jag har gjort två glutenfria tårtor på kort tid. Blir jättebra!

Raw Vegan Cheesecake:

Till botten behövs 100 gr sötmandel och 75 gr dadlar som körs i en mixer med S-blad. Man får köra en stund. Sedan trycker man ut det i en liten form.

Till "ostmassan" behövs 200 gr cashewnötter, 3 msk vatten, 3 msk pressad citron, 2 msk honung och 0,5 tsk vaniljpulver. Kör ihop allt i en mixer och bred sedan ut allt på botten. Toppa med valfria bär och ställ in den i kylskåpet så den sätter sig.

Den här kakan är riktigt fräsch och god :)

Cupcakes:

Till botten:
150 gram dadlar, 50 gram mandlar, 40 gram kakaopulver, 1 msk kokosolja och ½ vaniljstång. Kör allt ordentligt i en mixer och fördela i 8 muffinsformar och tryck till massan med en sked.

Till Frostingen:
100 gram cashewnötter, Saft från 1 lime (ca 3 tsk), 2 msk agavesirap eller akaciahonung och 1 näve myntablad. Kör i en mixer till en slätt massa som sedan breds ut över bottnarna i muffinsformarna. Ställ sedan in dem i kylskåpet så att allt sätter sig.

Jag gillar verkligen dessa men en del tycker det blir too much med myntan.

Raw Vegan Cheesecake:

Till botten behövs 100 gr sötmandel och 75 gr dadlar som körs i en mixer med S-blad. Man får köra en stund. Sedan trycker man ut det i en liten form.

Till "ostmassan" behövs 200 gr cashewnötter, 3 msk vatten, 3 msk pressad citron, 2 msk honung och 0,5 tsk vaniljpulver. Kör ihop allt i en mixer och bred sedan ut allt på botten. Toppa med valfria bär och ställ in den i kylskåpet så den sätter sig.

Den här kakan är riktigt fräsch och god :)

Vad är det som gör att det kallas just vegan cheesecake och inte vegan någonting annat? Jag menar "kakan" består ju i princip enbart av krossade nötter och dadlar, och det är ju inte ens nötter i cheesecake? :confused:

Till TS är chokladmousse ett annat tips :)

Jag vet inte, men i receptet jag fått kallades den det. Det är alltså inte jag som hittat på receptet. Jag har inte reflekterat över namnet. Att det är cashewnötter i den är det en del som faktiskt inte ens gissar.

Nej jag förstod nog att det inte var du som kommit på varken kakan eller namnet :) Jag tänkte mer om det var så att just denna kombination påminde i smaken om cheesecake eller något :)

Barnens favorit. Glutenfri kladdkaka :D

2 ägg
2,5 dl socker

Blanda

4 msk kakao
1½ dl mjölmix (finns i glutenfria hyllan på ica/coops osv)
100 gr smält margarin

Blanda allt, ner i formen och ugn på 150 grader i 30 min. Klart :) !

Jag tänkte prova att baka denna paj till påsk:
http://56kilo.se/paj-med-vit-chokladmousse-och-jordgubbar-lchf/

Och med äggvitorna som blir över blir det kanske en marängtårta i stil med denna:
http://www.ica.se/recept/fryst-hallon-och-marangtarta-357666/

Chokladmousse som nån skrev är ju jättesmart! Går väl att göra andra typer av mousse också om man inte gillar choklad. Annars tror jag biskvier funkar (botten görs väl på mandelmassa), men de verkar lite tricky att baka.

Om du gör något med choklad så har jag för mig att vissa choklader innehåller gluten, som tips bara :)

Och allra enklast är att göra en kaka med biskvibotten (gärna med apelsinlikör i) och när man gräddat den hälla på en wienernougatsmet (mörk choklad och nougat) och toppa med flagad mandel. Succé!

har handlat ingredienser till drömtårta och kokostoppar nu, funderar även på att göra nått med samma recept som drömtårtan men utan choklad i

Stämmer. Semper har "ren" havregryn i glutenfria hyllan. Vanliga stora paketen från tex ICA är inte rent och finns spår av gluten i.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan! 😊 Så nu är det såhär att jag och min familj är på jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan...
2
Svar
26
· Visningar
4 747
Senast: Roheryn
·
Äldre skall bjuda på kaka på jobbet när jag går på mammaledigt. Och nu står de stilla i mitt huvud. Skall vara nått lättlagat. Men nu har en...
Svar
15
· Visningar
1 014
Senast: pepp
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 530
Senast: skuggi
·
Kropp & Själ De flesta här vet ju om min historia, depressioner och ångestproblem sen minst 17 år tillbaka. Har senaste åren ändå haft bra perioder...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 760
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?