Björk => rostangrepp?

Fredag

Trådstartare
Kan björkar ge rostangrepp på galvade detaljer (t ex hästsläp) om dessa är placerade under en björk?
Jag har så oerhört svårt att tro det, men kan det vara så?
Innehåller björk något surt ämne som kan ge korrosion efter t ex ett regn?
Som kemiingenjör med ett jobb som allt som ofta berör korrosionsangrepp och hur man undviker det borde jag veta själv, men detta gör mig förvirrad som tusan.
Rost har hittats på ett skapligt nytt släp av god kvalitet som stått placerat under en björk. Efter 1 regn kom lite rost, efter 2 regn ännu mer. Därefter reklamerades släpet och diskussioner att påbörjats. Det bruna har analyserats av släpägaren och konstaterats vara rost, så där råder ingen tvekan. Angreppet är dock inte kraftigt och på djupet, utan går att skrubba bort med lite ansträngning. Ligger alltså lite som en pulveryta som dock inte kan sköljas bort.

Sv: Björk => rostangrepp?

Jag ska tillägga att det även syns, fast i mindre omfattning, på rostfria detaljer...

Jo det är allmänt "kännt" bland nybilsägare att man inte ställer en bil under björk, lönn eller många andra lövträd då de "droppar" nån sorts "syra" som förstör billacken. Så varför skulle den inte kunna förstöra galvningen på ett släp ? Men jag är heller ingen expert på detta utan går i mitt fall på de berömda "jag har hört" :angel:

Är det sant? Har jag missat totalt... :crazy:

Kan förtälja att denna björk även har utgört "tak" åt andra släp utan att påverka rostskyddet, t o m släp av samma modell...

Något som är surt så är det barr, alla barrträd har syra i barren, det är därför det tar så lång tid för barren att brytas ner, det gäller äver ekblad. Det går att se på marken, är det tomt på växtlighet under träden så är det surt, då trivs inte andra växltigheter under trädet ifråga. Ex barrskog.

Att det skulle göra skada på bilar och släp låter långsökt.. Det ska väl det klara! Om inte så är det verkligen dålig kvalitet.. Tänk på allt surt regn? Och för att inte tala om dom som bor utmed haven som alltid åker runt med salt i luften..

Det som kan hända är att transporter och bilar lätt blir gröna (mossa och alg)om dom står under träd, det är fuktigare där under..

Det enda jag kan tänka mig är om dom står under ett träd som savar eller när det sätter blad då kan det bli kleggigt.. Sött och segt.. Är det det dom menar??

Senast ändrad:

Man ska inte ha sin bil under träd när det är varmt iallafall har jag lärt mig. det kan komma droppar från träden som typ fräter sönder lacken.

Nej, det är inte sav, det är rost. "Pulvret" som kan skrapas/torkas bort är magnetiskt, dvs järnhaltigt (järnoxid/rost).

Jag hade ju trott att sav eller andra ämnen som träden eventuellt utsöndrar säkert kan ge lackskador pga frätning, men absolut inte rost på galvat och t o m i viss mån rostfritt!

Man ska inte ha sin bil under träd när det är varmt iallafall har jag lärt mig. det kan komma droppar från träden som typ fräter sönder lacken.

Har jag aldrig hört.. Då skulle min gamla volvo vara utan lack nu isf..
Det enda som droppar från träden när det är varmt här är fågelskiten.. ;) Det är därför jag flyttade på min transport som tydligen är mycket känslig mot det mesta.. Det skulle vara förödande för den att ha den under träden isf.. :cool::o

Nej, det är inte sav, det är rost. "Pulvret" som kan skrapas/torkas bort är magnetiskt, dvs järnhaltigt (järnoxid/rost).

Jag hade ju trott att sav eller andra ämnen som träden eventuellt utsöndrar säkert kan ge lackskador pga frätning, men absolut inte rost på galvat och t o m i viss mån rostfritt!

Det måste vara dålig kvalitet!! Trädet kan inte läcka rost.. Nog för det säkert skulle kunna vara ett argument för min transport, men, men.. Mina tunga hästar har ju gjort så att min rostar så.. :confused:Det skulle ju inte vara helt omöjligt att det skulle komma från träden.. ;):D:cool:

Jag personligen tror att släpet blivit utsatt för något aggressivt ämne som är mycket surt eller innehåller klorider innan det såldes från fabriken (nytt). När det sedan regnade så rann detta ut med sidorna av släpet och korrosionsangreppet startade. Har inget belägg för att så är fallet, men förstår inte att t ex björken kan vara boven i dramat.
Allt är i alla fall uppklarat, vederbörande har reklamerat släpet och får ett nytt. Men tillverkaren begriper inte vad som har hänt...
Jag har gott om erfarenhet av det aktuella märket, så det är knappast "dålig kvalitet". Det hade varit nära till hands att tro om bara enstaka detaljer varit angripna, men nu var det ett helt täcke (mkt tunt)!

Både fågelskit och sav från träden är väldigt dåligt för lacken på bilar (transporter vet jag inget om). Det fräter in i lacken så att det syns märken och bilen blir även knottrig att ta på även efter tvätt 8menar då saven). Det går oftast att tvätta bort med olika medel men ibland så krävs både lerning (en speciallera som bilrekondare använder som bland annat tar bort flygrost) och polering av bilen.

// bilrekondare som tvättar bilar hela dagarna

Men nu pratar du också om lack, samt att det fräter. Här är det ju frågan om korrosion? :confused:
Inte nödvändigtvis samma sak - eller?

Jag försöker inte vara obstinat här, men om sav från lövträd (i mitten av juni!) kan åstadkomma korrosion, vad innehåller då denna sav?
Vill veta...

jo jag snackade om lack men ville bara bemöta det som mul sa i ett av sina inlägg.

Ang din korrision så låter det konstigt men kan verkligen inget om sånt.

Diskuterade detta med min pappa... :)

Han sa att det beror på vilken typ av galvning det är...
Varmgalvat = svårast att få rost på.
galvade "detaljer" typ skruvar och muttrar brukar rosta bara efter ett par år (oavsett, om man inte har släpet i varmgarage "typ")
Så sen finns de ju då allt däremellan som sagt beroende på hur "mkt" galvaniserat de är...

ps billack är rostskydd det med, bara i annan form än galvanisering annars skulle ju bilarna rosta de med... ds

Frätning och korrosion är ju typ samma sak uttryckt på olika sätt... vissa material är ju väldigt pH-känsliga, så det kan ju vara som du skrev att vid tillverkningen har transporten blivit utsatt av något mycket surt eller mycket alkaliskt och bara av att stå ute har korrosionen startat, och eftersom transporten är helt ny, så har det inte hunnit upptäckas av återförsäljaren innan köparen fick den :) (endast spekulationer)

Om ni har transporter av samma märke stående på samma ställe, och det enbart är denna nya som rostar, då tycker jag allt tyder på konstruktionsfel!! "måndagsexemplar" kanske. Om det var nåt som kom från björken, så borde ju samma resultat ha uppstått på alla transporterna!!
Tur att transporten var köpt hos en så bra återförsäljare att han byter ut den... :)

Frätning och korrosion kan komma av samma saker (sura angrepp), men behöver ju inte. Det var därför jag undrade.

Släpena av samma märke har stått på samma plats - ja. Den senaste som nu är reklamerad var ett halvår gammal, men såldes av fabriken. Men den kanske knappt har stått utomhus tidigare? Men jag betvivlar det.
Den luktade starkt av "plastämnen" ivändigt när den togs över, så jag tror på att något gjordes med den innan den bytte ägare. Någon extremt aggressiv miljö, en plasthall med mycket ångor kanske. Klorider som rinner ner utmed släpets utsida vid regn kanske. Klorider finns ju i både plast och silikon t ex.

Jag ville dock höra med er alla om björkar ansågs vara en korrosionsfälla. Vore det fallet så hade flera vetat om det eftersom det finns en och annan björk i landet... ;)

corzette:
Släpet är varmgalvat. Det fanns även tunnt täcke av rost på utstickande skruvhuvuden av rostfritt material, detta var dock väldigt lätt att torka bort.
Så något måndagsexemplar tror jag inte att det är frågan om, då hade det varit enstaka galvade detaljer som blivit röda, inte rubbet. Betvivlar att hela släpets galvade detaljer galvas vid samma tillfälle, de köps nog in i separata leveranser - färdiga i sina former.
Måste vara yttre omständigheter som varit "extrema" av någon anledning.

"Korrosion (från latinets corrodere som betyder gnaga sönder), frätning, innebär att ett material, vanligtvis en metall, löses upp genom en kemisk reaktion med omgivningen"
"Rost, benämning på spröda, porösa och vattenhaltiga järnoxider, vanligtvis bruna till rödbruna i färgen, som bildas då järn korroderar, eller rostar, i närvaro av vatten och syre (oxygen)." (Wikipieda)

Läser man detta så tycker jag det låter som att galvaniseringen inte varit fullgod. Järn rostar/korroderar i närvaro av vatten o syre, har det regnat mycket så har släpet blivit blött, och det är hög fuktighetsgrad i luften vilket tillsammans med syret i luften enkelt borde ge rost på släpet om det varit något som varit dåligt från början, alltså inget med björken att göra ;)
Är fuktigheten i luften över 70% rostar järn spontant utan att vara vått, hade släpen inte stått i någon lokal innan, kanske med hög luftfuktighet?
Dom yttre extrema omständigheterna kan ju vara just att det varit mycket regn och fukt i luften och/eller något i förvaringslokalen!!

jaja, det verkar ju som det löst sig, men visst är det en intressant fråga!! :)

Ja, visst är det på en akademisk nivå nu när släpet är reklamerat och godtaget av tillverkaren som "fel på", men jag hade gärna vetat orsaken, nyfiken som jag är... ;)
Tillverkaren kan man nog inte till 100% räkna med att de kommer att tala sanning om släpets historia, trots att den bara är ett halvår gammal. De vill nog trots allt skydda sig själva. Det faktum att de tar hand om reklamationen och ersätter släpet fullt ut gör att man inte kan bli annat än tacksam för att de inte krånglar, trots frågetecknena om orsaken. En seriös säljare helt enkelt som är måna om sitt rykte.
Jag har varit mycket tyst om detta själv, liksom ägaren av släpet, eftersom vi båda anser detta vara en "off" händelse som vi inte vill ska skapa ett dåligt rykte (det är alltså inte mitt släp om någon vet vilken modell jag köpt ;)).
Sanning att säga så hade de absolut minimal kunskap om vad som kan skapa korrosion när h*n pratade med dem. Det med björk verkade vara något det råkat ut för förut, det var därför jag skickade ut frågan. Själv protesterade h*n givetvis när de angav björken som orsak med tanke på tidigare släp som klarat av att stå där, även av samma fabrikat. Björkar orsakar gröna alger i min värld, korrosion är ngt nytt.
När h*n började prata om klorider och polymerer/silikon så blev motparten i samtalet bara som ett stort frågetecken.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka