Zqathan

Trådstartare
Någon som kör med bjälror?
Var kan man få tag i sådana?
Har inte hittat en ända till salu på tex blocket.
Vad ska man tänka på vid köp?

Sv: Bjälra?

Någon som kör med bjälror?
Var kan man få tag i sådana?
Har inte hittat en ända till salu på tex blocket.
Vad ska man tänka på vid köp?

Köp bjällror som klingar vackert! :idea:
Vi har beställt från ÅF till "Gibbon" och de har en sort som klingar väldigt vackert, en annan billigare sort som låter lite sämre...
annars finns ju kompletta bjällerkransar att beställa från några av de större hästsport-kedjorna, vet inte hur de är...

Vi har löst hästklockor på auktioner,men har även en bjällerkrans från hööks som jag dövat litegrann.Våra hästar sträcker lite extra på sig då vi tar på dom klockor eller krans.

Jag har sett både på tradra och på blocket. Googla på bjälra eller skakelpingla. Det kan finnas.

Hej jag har en gammal bjällerkrans med olika stora klockor som jag använder den låter härligt ,om man köper beg kolla att klockorna inte är "utslitna" det är inte ovanligt ,dom riktigt fina kan bli väldigt dyra. Bjällror kolla att dom är hela kläpparna skall vara orginal ,dom med lodrätt rektulangulärt fäste var för bred nedre lokrem ,litet runt hål litet schakel.Vågrätt rektangulärt hål med plattrem kring skakeln .kör så det ryker och njut av musiken. Bjällrorna är inte speciellt dyra på tradera

Senast ändrad:

Ni som kör med Bjällra, har ni dom året runt eller bara runt jul?
Jag har en tanke att köra jämt med den, men min man mutrar och säger att så gör man inte bjällror har man endast vintertid och helst enbart till släde (men det fodrar ju snö...)

Användes bara med släde på vintern På klangen kunde ett vant öra höra om hästen var halt ,vid unghästträning stör bjällran komunikationen med hästen.Bjällerkrans användes bara vid finkörning.

Kolla på Tradera, där finns en del fina bjällror. Moraklockor o dylikt:love: jag har köpt ett par där både till hästarna o till getterna o så:)

jag har skackelklocka jag gillar den bättre än bjällra.
jag använder den året om,vi hörs när vi kommer runt kurvor odyl på småvägarna och ryttare mm vi möter hinner igod tid kliva åt sidan.det är mycket uppskattat av alla vi möter längs vägarna de tycker att det både är trevligt med klangen och att de blir förvarnade i tid att häst och vagn kommer.

Det finns många olika klockor med många olika klang i.
på den tiden man arbetade med häst iskogen hade varje häst en klocka i sin skackel och alla hade de sin egen klang.Häst som kom från skogen med lass hade alltid företräde och häst på väg tillbaka med tom kälke fick då hoppa ur spår när han hörde ljudet av klockorna från skogen.
det finns en gammal tradition i dessa klockor och många med mej använder dessa med glädje än idag.
har du tur kan du hitta äkta klockor i antikbutiker där hittade jag min.
de finns även att beställa i nyproduktion hos en firma som heter gustafs bla.

Kör du med det året runt?
En liten träns bjällra kan det vara något?
Inte lika juligt kanske?

Nej, det gör jag inte. Jag kör med bjällra på vintern o ibland på sommaren för träningens skull.

En tränsbjällra kan ju va lite gulligt faktiskt:) har aldrig funderat på att ha så...

jag har skackelklocka jag gillar den bättre än bjällra.
jag använder den året om,vi hörs när vi kommer runt kurvor odyl på småvägarna och ryttare mm vi möter hinner igod tid kliva åt sidan.det är mycket uppskattat av alla vi möter längs vägarna de tycker att det både är trevligt med klangen och att de blir förvarnade i tid att häst och vagn kommer.

Det finns många olika klockor med många olika klang i.
på den tiden man arbetade med häst iskogen hade varje häst en klocka i sin skackel och alla hade de sin egen klang.Häst som kom från skogen med lass hade alltid företräde och häst på väg tillbaka med tom kälke fick då hoppa ur spår när han hörde ljudet av klockorna från skogen.
det finns en gammal tradition i dessa klockor och många med mej använder dessa med glädje än idag.
har du tur kan du hitta äkta klockor i antikbutiker där hittade jag min.
de finns även att beställa i nyproduktion hos en firma som heter gustafs bla.

skackelklocka hur ser en sådan ut, kan du visa en bild?
Och var får man tag i en sådan, låter ju som om det var det jag skulle ha, eller en bjällra i tränset?

bild finns itråden redan.
dessa tillverkas av morells gjuteri i mora.
www.morellsgj.com
om du har tur kan man ibland hitta dem i antikaffärer också.

Liknande trådar

Trav Hej, drömmer om att äga en pensionerad varmblodstravare som skulle kunna agera som läromästare inom körning. Skulle vilja ha råd o tips...
Svar
1
· Visningar
342
Senast: CaisaCax
·
Juridik & Ekonomi Jag ska ev köpa en sak för strax över 20 000 kr på Blocket. Hur brukar folk vilja ha betalt? Vilka säkra betalningsmetoder finns?
Svar
4
· Visningar
510
Trädgård & Växter Jag har alltid väntat med granköpet tills ett par dagar innan julafton. Men förra året var bugdetgranarna slut nästan överallt, och det...
Svar
1
· Visningar
217
Senast: zassoo
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
993
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Barmarksdrag/canicross