Bjällror på halsbandet? Nej tack!

T

TaylorSwift

Är beredd på en jätte disskution här nu näe jag tar upp detta ämne!:D

Men jag kan verkligen inte förstå er som har bjällror på era katter, alltså nu menat jag plingplonggrejer i halsbandet:p

Förstår ni inte hur störande detta måste vara för katten? Tänk er själva men en bjällra runt halsen, när ni går så klingar det, när ni vänder er i sängen: plingplong!
Katter har ju också kännsligare hörsel än vi männinskor.
Detta förstör ju även för katterna när de ska jaga! "Bytet" hör ju dem på mils avstånd (aningen överdrivet).

Jag vet att det är många här inne som har bjällror på sina katter och jag vill inte bråka, men det skulle vara väldigt intressant om ni som har det kunde förklara varför. *Jag är öppen att försöka förstå och hålla med om man kommer med vettiga och välförklarande åsikter!

INGA:
-Neeee dom bryr sig inte!!
svar.!

Sv: Bjällror på halsbandet? Nej tack!

Jag skulle bli galen. Inga bjällror på mina katter och jag tog av bjällran på min brorsdotters katt också!:devil:

Bra gjort!:D
någon som håller med mig iallafall!:p

Anledningen att folk sätter bjällra på katten är ju naturligtvis för att den inte ska ta så mycket byten. Det är väldigt vanligt med bjällror, skällor och klockor på många djur runt om i världen, bl a min morfar hade skällor på sina kor eftersom de hade stora hagar och det är en stor fördel att veta var de är när de ska tas in eller var på rymmen. De skällorna lever om betydligt mkt mer än vad en bjällra gör och korna var aldrig störda och inte blev de lomhörda heller. Varje vår skällorna plockades fram blev korna helt vilda av lycka för de visste då att det var sommar och betestid. :D

Jag tror inte att en katt mår mer dåligt av en bjällra än vilken fjortis som helst med hörlurarna inpluggade dygnet runt. :rofl:

Mia, med halsbandslösa katter.

HAHA, där satt den:D:rofl:

Visst, jag förstår det du säger och det ligger antagligen lite sanning i det också men även en människa är i behov att stänga av alla ljud ibland, bara kunna få ha det tyst och lungt.
Tex det bästa jag vet är att gå barfota i hästhagen och inte höra någonting! :love:
Skulle inte röra mig i ryggen om man tog på sina katter bjällror IFALL man VISSTE att de inte stördes av det! Alla vänjer ju sig, de e klart att de inte går och försöker bita bort det hela livet, nån gång ger de ju upp, men det säger inte att det inte stör dem/att de inte bryr sig längre.

Första halsbandet med bjällra höll på att driva mig till vansinne redan innan jag hade kommit ut från affären. :angel: Så min katt har självklart ingen bjällra, för mattes skull. :angel:

Aaa också en anledning:D

Inga bjällror på mina katter heller...

Vi har ingen bjällra just för att kissen ska kunna fånga möss o råttor:devil:, tyvärr går hon väl även på dom små pippisarna oxå men men.

Jag läste i en bok, kommer inte ihåg vilken bara för det, att vissa katter lär sig att röra sig ljudlöst även med bjällra. Så frågan är väl hur effektiv den är...:smirk:

Ok, ja katter är listig:D

Snygg avtar;)

Håller med dig. Men jag har ett halsband med en bjällra på min ena katt. Vi bor på en gård och här runtomkring strövar det massor av katter och det känns skönt när man hör bjällran från våran katt för då vet jag att det är vår katt som antingen är i stallet eller ngn annanstans. Plus så jagar inte denna katten ngr möss ändå. Om han ser en mus så jagar han den och om han fångar den så leker han med den, har man tur så dödar han den:angel: Men annars så har vi aldrig haft katthalsband överhuvudtaget till våra katter.

Har inga bjällror på mina katter heller, inte ens halsband för gamlingen sliter av sig dem så fort man sätter på dem och så får man köpa ett nytt osv osv.
Jag blir galen på bjällror, plingpling precis hela tiden. Det är väl bra för att höra var dom är kanske, men annars ser jag ingen mening med dem...

En annan sak som irriterar mej är alla halsband som ska vara "snygga" och har en massa strasstenar och liknade fästade vid halsbanden. Min yngre katt, innan han var min katt, var bortsprungen under en vinter. Han hade ett strasshalsband och när han blev upphittad så hade halsbandet fastnat i ena armhålan på honom och delvis med hjälp av strasstenarna hade ett stort sår skavt upp.
Det tog den senaste ägaren (den första ägaren hade sagt upp försäkringar och ställt in sig på att katten var död och ville inte ha tillbaka honom) 5 operationer, en himla massa sårvård och nästan ett halvår med krage på katten innan såret var läkt...
Sorry för trådkapningen, men man måste ju berätta varför man har de åsikter man har... =))

Så bort med bjällror och blingbling på halsband!!

Vi har funderat på att köpa med bjällra..., vill helst inte, men hon tar minst en fågel varannan dag och bär in, vad skall vi göra..., även synd om talgoxarna

Nej, jag skulle aldrig ha bjällror på mina katter. De måste få ha frihet att jaga med vettiga förutsättningar.

Egentligen vill jag inte ha halsband på dem heller, men jag förstår ju nyttan.

Jo, det är synd att katterna är "gjorda" för att jaga små söta fåglar... men en sak som kan vara bra, om man matar fåglarna är ju att man hänger upp talgbollarna eller vad det nu är man har för nånting högt upp. På en stolpe eller i en buske eller nått sånt...
Det vet jag för hemma hos mina föräldrar så matade vi fåglarna på backen först, med solrosfrön och sånt. Och då är det ju ingen match för katterna att ta fåglarna...
Ett litet trix iallafall =)

Jag HAR bjällra.
Min katt jagar och komem rin m djur varje dag endå.. Så det störs inte för honom.. och han bryr sig inte märkvärt verkar d som att höra den heller

Jag vågar inte ha halsband på våra katter alls, tänk om de skulle fastna någonstans?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka