Biverkningar på butta!?!

B

Bubblie

Nån som vet va de är för biverkningar på fenylbuttazon, vet att dom blir väldigt törstiga ! Kan dom bli svullna över ögonen när dom dricker mkt ??
Mvh B!

Sv: Biverkningar på butta!?!

Jag har aldrig hört talas om att Fenylbutazon skulle ge ökad törst. Du har kanske förväxlat det med kortison?

Du kan läsa om de olika biverkningarna på fass.se eller i bipacksedeln. Som biverkningar på NSAID beskrivs i första hand gastrointestinala besvär, dvs problem med mage och tarm. Det man är mest rädd för är magsår och sårbildningar i tunntarmsslemhinnan. Nedsatt aptit kan förekomma tillsammans med detta eller som ensamt symptom. Ödem, vätskeansamlingar, nämns också, men huruvida de skulle hamna ovanför ögonen är jag lite tveksam till.

Om hästen har börjat dricka mycket under behandlingen tycker jag att du ska konsultera din veterinär. Att svullnaden ovanför ögonen skulle bero på att hästen dricker mycket kan du slå ur hågen.

ökad törst brukar främst bero på problem med njurarna. butta ger enl min erfarenhet mest problem med magen och aptiten.
men kolla som skrivits ovan i fass!! jag skumma alltid igenom det innan jag ger djuren eller mig själv någon ny medicin.

Ok , ja jag försöker hitta så mkt info som möjligt. Jo men extra törstiga blir dom av butta, har haft några kusar på butta genom åren och dom dricker mängder men dom hära bulorna över ögonen blir ja inte klok på ! Det är inte jag som är ägare till ponnyn men den bor i mitt stall. Hon har varit underlig det sista, började med ett lindrigt fånganfall som ännu inte gått över , och har fått två st konstiga yrselanfall där hon trillat baklänges på rumpan för att lika fort va uppe på benen igen ??

Har veterinär tagit blodprover? Hur såg de ut? Levervärden?? Låter annars som en olämplig patient att ha kvar på butta om nu fången är under kontroll. Jag har behandlat åtskilliga hästar med butta utan att fått någon förfrågan eller rapport om ökad törst. Eftersom NSAID öht inte inverkar på vätskeregleringen så förstår jag inte hur det skulle gå till? Kanske smakar det så illa att de vill skölja ner det...?

Nix inga blodprover tagna, ja lite lurigt och ha kvar henne på butta verkar det ju vara men hon är fortfarande lite varm i foten och har lite puls kvar. Svårt det här! Ska försöka råda ägaren att ta ut vetrinären eller åka till klinik! Funderar lite på cushings oxå .

Det kan det mycket väl vara. Jag tycker att ni bör kontrollera hästens värden (tänker ffa på lever och njurar) innan fortsatt behandling. När har de där yrselanfallen infallit? Under butta-kuren? I boxen? I hagen? Före eller efter mat?

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 360
Utrustning Hej, nån som vet av nått märke/modell på flughuva m. öron som har utbuktningen längre ner på huvudet? Hästen fick ta andra pållens...
Svar
2
· Visningar
273
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 759
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
3 222
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar