Biverkningar av Metacam?

RostKaptenen

Trådstartare
Någon som har gett Metacam och fått biverkningar i form av kräkningar eller diarré? Hur lång tid in på behandlingen började det i så fall?

Inte fått det på någon egen hund, men det förekommer då och då. Kan komma efter någon dag och efter flera, väldigt olika.
Kontakta din veterinär om din hund får sådana biverkningar.

Inte fått det på någon egen hund, men det förekommer då och då. Kan komma efter någon dag och efter flera, väldigt olika.
Kontakta din veterinär om din hund får sådana biverkningar.
Hon fick första tabletten idag och allt är normalt. Jag är bara lite nojig att hon ska bli dålig... Tänkte om de är vanligast de första två tre dagarna så kanske vi kan slappna av lite sen. Har självklart fått direktiv från veterinär att direkt avbryta och kontakta dem om hon blir dålig:)

Vår ena hane kräktes blodblandat och fick diarré efter fjärde dosen (Fjärde dagen, han fick en dos morgon) metacam. Han blev inlagd i fyra dygn trots att vi åkte in med honom bara fyra timmar efter första kräkningen :( Han blev väldigt nedsatt och hade fortfarande diarré när han kom hem. Kom hem på skonkost + pepsid 3X3 tabletter i sju dagar och repade sig.

Den enda hund jag använt det på, var en med icke känslig mage och hon bajsade blod redan efter ett dygn:( Hon skulle få efter sin kastrering, men fick Tradolan några dagar istället. Fungerade däremot ypperligt på Rimadyl, som hon fick senare pga artros.

Har även provat det på katt, men även denna fick blodblandad diarre efter bara 1-2 dygn. Djur är olika och reagerar olika och vi människor har olika erfarenheter, men jag ber om Rimadyl numera om det krävs smärtlindring - har mycket bättre erfarenhet av det:)

Min ena snedtänder fullständigt på både Rimadyl och Metacam. Hon blir illamående och dålig i magen, men också helt snurrig. Jag misstänker att hon även hallucinerade, men det vet jag ju såklart inte. Totalt väck och jätteynklig iaf.
Det kom direkt, avtog efter 12-24 timmar.

Vår ena hane kräktes blodblandat och fick diarré efter fjärde dosen (Fjärde dagen, han fick en dos morgon) metacam. Han blev inlagd i fyra dygn trots att vi åkte in med honom bara fyra timmar efter första kräkningen :( Han blev väldigt nedsatt och hade fortfarande diarré när han kom hem. Kom hem på skonkost + pepsid 3X3 tabletter i sju dagar och repade sig.

Kan tillägga att samma hund åt drygt två år tidigare en kur med rimadyl och ett halvår efter det en kur med metacam av samma styrka utan några biverkningar.

En av mina hundar kräktes av metacam. Hon började efter någon dag och slutade direkt jag avbröt kuren, inget kvarstående alls.

Har gett Metacam till 4 olika hundar och aldrig fått biverkningar. Så jag hade inte varit så orolig :)
Nä det allra flesta hundar får väl förhoppningsvis inga biverkningar. Men när man sitter där med en skakande nyopererad valp i knät och veterinären trycker extra på att vara uppmärksam på biverkningar så blir jag lite orolig för den lilla skruttvalpen. Speciellt när det är helg och kliniken här i stan har stängt.
Hon har fått sin andra dos nu och är precis som vanligt så det känns lite lugnare.:)

Mina hundar har fått Metacam, Rimadyl och Cimalgex vid olika tillfällen och ingen har fått biverkningar.
Det är inte så jättevanligt, men om det händer så sluta med medicinen och uppsök veterinär om hunden är mycket allmänpåverkad eller kräks/bajsar blodblandat.

Det som är viktigt med just Metacam, Rimadyl mfl liknande sorter - är att inte ge fler doser om hunden/katten får någon som helst biverkning. Det är sällan någon biverkning håller i sig mer än ett dygn eller två, bara man slutar ge mer :)

Liknande trådar

Hästvård Hej, min häst upptäcktes ha hovledsinflammation hos veterinären för 2 veckor sen. Blev sprutad och fick metacam i 10 dagar. Hon är nu...
Svar
1
· Visningar
356
Senast: Grazing
·
Hundhälsa Hej. Jag skulle vilja höra om någon av er har någon erfarenhet av Metacam och kräkningar. Nu är det så att min hund har spytt på...
Svar
3
· Visningar
1 330
Senast: snorp
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 561
Övr. Hund Min hund har haft problem med magen nu sedan i maj, med perioder av diarré. Veterinären har tagit jättedyra blod- och avföringsprov som...
Svar
7
· Visningar
678

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025
  • Inkorsningsmetod

Hästrelaterat

Omröstningar