Biverkningar av Finadyne och Ethacilin???

A

aana

Min häst får nu 5 mg Finadyne o 20 mg Ethacilin insprutat varje dag för hasledsinflammation. Hon har nu ett konstigt beteende då hon står med "bakre" magen upptryckt, kan liksom inte slappna av, och så kissar hon relativt ofta och inte så mycket åt gången. Tempen ligger nu ikväll på 38,5. Hon har blivit behandlad i 3 dagar nu och ska åter till sjukhuset för spolning av hasleden på måndag.
Hittades utmärglad på betet, har nu stått i box och ätit hö i tre dagar. Det är ett rejält buller från magen och hon tycker om när jag masserar henne där.
Har fått neutraliserande medel för magen också.
Någon som kan informera mej om detta???
Mvh

Sv: Biverkningar av Finadyne och Ethacilin???

aana skrev:
Hittades utmärglad på betet,
Mvh

:confused:
Hur kunde hästen bli utmärglad på betet?
För att en häst ska bli så utsvulten så tar det ganska lång tid..

Har du ingen koll alls på din häst när den går på bete?
Jag kollar mina varje dag efter sår, kollar vattnet osv

Jag tycker det låter som hon har en urinvägsinfektion.
Det bör inte ha något med hasleden att göra utan är bara ett olyckligt sammanträffande.

Det finna stickor att köpa på apoteket där man kan kolla bakteriehalten i urinen.

Be dom kolla urinen och ett blodprov på henne när du ändå är på kliniken.

Det finns ju något som heter grässjuka när buken dras upp kraftigt längst bak, tänkte på det när du sa att hästen hittades utmärglad på betet. Ofta ser de då ut som vinthundar, alltså väldigt "uppdragna" längst bak på buken.

Typiskt att ngn skulle svara på detta sättet. Anledningen till det är inte ngt som har med frågan att göra så då behövs det heller ej kommenteras, eller hur.

Ja, det ska jag göra, ska be dom ultraljuda henne också, eftersom hon varit på betäckning, hon håller kanske på att kasta fostret pga skadan, tänkte jag.
Har läst någonstans att just Finadyne kan påverka njurarna kraftigt, ngn som vet?
Och är det absolut boxvila pga skadan som gäller? vad kan gå galet om hästen får vara ute en liten stund? är van att gå i flock och mår mycket dåligt av att stå instängd, blir deprimerad.
Tack för att du delar med dej :bow: .

Tack för ditt svar :bow: . Jag har sett bilder på grässjuka och riktigt så mycket är det inte. Ska be djursjukhuset ta riktiga prover imorrn. Nu när jag mockade så var det lite mer urin i boxen men knappt ngn bajs, men det tar väl ca 3 dagar har jag för mej innan maten nått så långt?
Mvh.

aana skrev:
Typiskt att ngn skulle svara på detta sättet. Anledningen till det är inte ngt som har med frågan att göra så då behövs det heller ej kommenteras, eller hur.

Ja! Konstigt va?
Att någon reagerar på att någon annan hittar sin häst UTMÄRGLAD på betet!

Att man inte har bättre koll på sin beteshäst än att den hinner bli utmärglad det förvånar mig! :eek:
För inte går det på någon dag!

Vill du inte ha kommentarer på det så skriv det inte!
Skulle jag ha hittat min häst på bete utmärglad så hade jag brustit i min kontroll av hästen! Jag hade skämts ögonen ur mig och jag hade definitivt inte skrivit ut det på internet!

Om du nu inte har ngt annat för dej än att reta dej på andra och inte ens veta anledningen så ska jag berätta för dej hur det ligger till. Hästen befann sej 25 mil hemifrån på betäckning och där skulle vara daglig tillsyn :crazy: , personerna som hittade min häst sa att hon låg utmärglad, jag har ej sett det själv. Att det ej då har varit daglig tillsyn är tyvärr inte mycket jag kan råda över, tyvärr. Allt som skett har nu skett och det är lätt att sitta och tänka både om och varför, men det enda jag vill nu är att min häst ska bli frisk. är det ngt mer du retar dej på så bara säg till om du nu är så på hugget.

Och förresten så kan det gå väldigt snabbt för en häst att bli så dålig som hon blev, vet du inte det? Utmärglad och utsvulten är ju inte samma sak om det är så du tänker, och sluta fördärva tråden nu är du snäll för jag vill bara hjälpa min häst, och få så många tips och ideer som det bara går.

Finadyne kan ge mag- och tarmstörningar tror jag det stod på den där lappen man får med.

Utmärglad betyder ju att man inte fått någon mat på väldigt länge.. det gör ju utsvulten också.

För övrigt så tycker jag inte att jag fördärvar någon tråd alls!!

Vidare så anser jag att som hästägare så har man en skyldighet till att ombesörja att hästen mår bra.
Att sedan du lämnat den till någon som inmte håller vad den lovat det är för jäkligt! Dock så är det hästägaren som är ytterst ansvarig för sin häst!

Du skriver att du inte har sett hästen själv utmärglad!?
Jag uppfattade det som om hästen nu är hemma hos dig där den står under behandling sedan 3 dagar tillbaka..?

Då bör du ju rimligen ha sett den väl. Ett utmärglat djur äter inte upp sig i normalt hull igen på ett par dagar.. Likväl som den inte heller blir utmärglad på ett par dagar.. Det tar betydligt längre tid!

vad är det viktiga för dej, det som jag frågar om eller att anmärka på det jag skrivit :confused: Då är du nog inne på fel forum för kan du inte förstå min fråga och svara på den istället :confused: En häst kan bli totalt slut "utmärglad" av feber och smärta som vem som helst, jag såg aldrig när hon låg i hagen, nej, och när hon kom hem till mej hade hon varit på sjukhus först och blivit behandlad med smärtstillande och antibiotika etc, så jag har bara sett henne sådan, FÖRSTÅR DU :( .
Hur ofta jag ser till min häst och hur jag sköter den ska du bara s...a
i, så länge du inte vet ngt om omständigheterna :eek: . Har du inet och komma med gällande min undran så "back off" på dej och rid en runda istället :idea: .

Ett stort fång röda rosor till de som tog min pålla till sjukhuset. Ni är bäst. :bow:

Har inte så jättemycket att dela med mig av, annat än att när min häst gick på Finadyne fick han väldigt dålig aptit. Han åt visserligen hösilaget, men lämnade en hel del varje mål. Kraftfodret rörde han inte, även om det INTE var medicin i. Blev rätt slö också, som vi kan bli av medicin.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka