Bitsår i läppen

W

Weine

Min häst har fått ett bitsår i underläppen, förmodligen av haggrannen, eller av sig själv(?). Det är ca 1,5 cm långt, kanske 1-2 mm djupt, svårt att säga.

Jag försökte göra rent igår med vatten, men det är väldigt svårt att hålla rent, med tanke på att han ju måste äta. Direkt så var han antingen i krubban och slabbade (det kan ju finnas matrester kvar...), i vattenhinken eller i höet.

Frågan är ju hur man ska hålla det rent så pass länge att det ska läka, antingen hamnar ju skräp där eller så slickar han. Jag var och tittade på såret i hagen för ett tag sedan, och det såg inte så rent och fint ut.

Kan man rengöra med jodopax? Är inte det olämpligt så nära munnen? Eller ska man bara använda vatten och låta det vara? :confused:
Samtidigt känns det som att det är risk att det blir infekterat där det nu sitter. :(

Är det någon som har varit med om detsamma? Någon som har något tips?

Min häst rev av en bit av läppen i våras och det blödde hemskt!!

Veterinären sa att det alltid läker bra vid läppen pga salivet. Jag skulle bara tvätta med tvål/vatten och låta det vara öppet sår för att lufta. Såg inte så kul ut ett tag men det läkte jättefint. Så tvätta bara och om det ser för taskigt ut och geggar kan du ju ringa men jag tror inte att de gör något.

Lycka till

Tack så mycket!

Det var väl ungefär vad jag tänkte, men man vet aldrig.

Jag är väl bara fjantig, antar jag. :smirk:

Liknande trådar

Lantbruksdjur Hej alla fårägare. Efter ett längre uppehåll i fårägandet skaffade jag fem stycken Gotlandslamm i höst som jag provisoriskt inhyste i en...
Svar
15
· Visningar
4 261
Senast: Efwa
·
Katthälsa Kastrerade lilla Tessla idag och hon råkade kissa på sig i buren på vägen hem så nu har hon kiss i hela rumpan. Hon är ordinerad tratt...
Svar
7
· Visningar
7 318
Senast: cili
·
Hemmet Jag behöver lite hjälp. Det är såhär att både jag och min karl tycker om att ha rent och fräscht runt oss men det är mest jag som...
Svar
4
· Visningar
1 484
Senast: Maira
·
N
Hästvård Hej! I måndags var veterinären hos mej och sydde ihop bakbenet på mitt 5 åriga sto. Hon fick 6 stygn på baksidan skenbenet, nästan...
Svar
10
· Visningar
2 698
Senast: NinaochRambo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka