A

aprillan

Min häst brukar nosa överallt överallt på mej ...till slut biter hon!
Har ni tips på hur man får bort det??
Jag smällde henne på mulen häromdagen( hon bet mej i armen ).

Sv: Bits..

Har en likadan, passa så hon inte hinner bita dig och om hon biter säg till! ryt till eller bit tillbaka, men slå henne inte på mulen.. Hästen kan bli huvudskygg och hon biter ju inte dig i ansiktet eller hur?

Låt inte hästen nosa runt på dig alls, det är det enklaste och tydligaste du kan göra.

Visst kan det vara mysigt att ha hästen nosande överallt, men ni är uppenbarligen inte helt överens om hur långt det får gå och varför.
Hästar emellan blir det en annan sak, och hur ska din häst förstå att du tål mindre än vad hennes kompisar i hagen gör? ;)

Har själv haft likartade problem med min übersociala unghäst som ska klia på allt och alla som kliar på henne (helt naturligt för henne att vilja klia tillbaka...). Tills hon förstod skillnaden mellan hästar och människor så fick hon inte "snusa runt" på mig alls!

Är din häst ute efter godis och biter när hon inte hittar något så är det bara att säga ifrån direkt, sluta handmata hästen och be stallkamraterna att göra detsamma! :crazy:

visa hästen att detta inte är okej, måste du daska till henne lite så tycker jag att det är nödvändigt. När min häst hotar att bitas så visar jag att jag blir arg genim att stampa med ena fotan i backen, och tillrättavisa henne som en häst skulle göra, dvs: klappra ihop tänderna, titta argt på henne, hota tillbaka genom att skjuta fram ena axeln, osv...hon fattar direkt och skärper till sig! men som sagt, säg till henne så att hon förstår var gränsen går, hon skulle ju iksom aldrig bita en häst som stod högre i rang...:banana:

Jag har inte allt för stor erfarenhet av det här men när jag pysslade med en unghingst en del, var han också en utforskande typ som gärna smakade lite på mig. Jag löste det genom att vifta bort honom från mig och använda rösten, men utan att slå. Det brukar hjälpa. Prova med bara rösten först och se om det hjälper, men var snabb på att agera vidare ifall det inte hjälper. Att daska till hästen tycker inte jag så ofta hjälper i längden, även om hon bits och jag också kan tycka att det inte är mer än rätt att ge igen ibland. Det är viktigare att markera en zon runt dig typ, där hon faktiskt inte får vara och nafsas. Jag brukar bara behöva sträcka lite på mig och göra mig lite "större" och använda rösten, så slutar hästen.
Men som sagt, har inte överdrivet stor kunskap inom detta område, du kanske får något bättre svar ;)

jaa, vissa hästar reagerar ju super på bara rösten, andra fattar bättre om man använder mer kroppsspråk, men, som du säger, om man markerar tydligt runt sig brukar det gå bra...;)

Hästar kollar hela tiden hur långt dom kan gå (rang) du måste bryta i tid, min grabb gör likadant men jag stoppar han innan han har gått för långt så då behöver man inte använda våld.

Liknande trådar

Hästhantering Vi har precis köpt en 7-årig valack som ska bita på grimskaft eller annat han kommer åt. Han är inte elak, men ska bita på allt. Skulle...
Svar
4
· Visningar
1 463
Senast: Badtz Maru
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter När Josefine Almérs dotter gick längs en vandringsled utanför Kalmar blev hon svårt biten i ansiktet av en häst. Nu vill hon se...
24 25 26
Svar
515
· Visningar
22 094
Senast: Badger
·
Hästvård Måste få lite feedback och höra om nån har några liknande erfarenheter. Min häst som blir 6 år i år visade sig ha mask, 600 på lilla...
Svar
5
· Visningar
733
Senast: lundsbo
·
Småbarn Den här veckan har sonen fått ytterligare två affektanfall, utöver det som han fick under påskhelgen. Det senaste väntade jag mig...
Svar
11
· Visningar
2 795

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Senast tagna bilden XV
  • Valp på vintern

Hästrelaterat

Omröstningar