bitit sig i läppen...

CallMeAce

Trådstartare
Har min häst lyckats med o det blödde rejält när det hände. Det blev en liten skinnbit som sitter löst nu på läppen, alldeles innanför där slemhinnorna börjar. Ska jag bara låta skinnbiten sitta kvar? Kommer den växa ihop igen eller bli som ett litet bihang? Någon som vet?

Det är ju rätt svårt att göra rent med för han står ju inte precis still med huvudet när ja ska göra rent o ha på salva...har på aloe verasalva nu.

Sv: bitit sig i läppen...

Det är nog bara att vänta och låta det vara. Låt skinnbiten vara, den skrumpnar säkert ihop och blir till ingenting. Salva kan du nog strunta i, men om du vill göra lite extra rent kan du köpa Corsodyl munvatten på Apoteket och spraya med en blomspruta eller något.

Min pålle bet sig i läppen efter en olycka för några år sedan. Jag gjorde saltlösning och sprutade på med en "specailtillverkad" petflaska:p Man gör hål i korken och sätter in ett plaströr (så gjorde vi iaf) och sedan sprutar man bara på det. Annars kan man ju ta någon sån här portionsspruta som man hade när man var liten att dosera B-vitamin i vällingen till (en sån hade iaf jag, hoppas du fattar va jag menar)
Egentligen föreligger det ingen egentlig risk för infektioner i munnen, sår i munnen tenderar att läka väldigt snabbt och bra.
Men! Inga salvor och dylikt, men skölj bort ev foderrester.
Om han inte står still får du försöka binda upp honom ganska kort och högt undertiden du gör rent. Kanske be en kompis om hjälp. Jag tycker du ska låta skinnbiten sitta kvar, det beror på hur mycket som är löst om det lossnar lr ej. På min häst läkte det bra, och han har en liten klump där nu (ärrvävnad).

tack för svar båda :)
har nu gått någon dag o han ser mycket bättre ut. nu gör jag inget vid det såvida det itne sitter något i såret men hittils har det läkt på bra o han verkar inte ha ont av det...

Liknande trådar

Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 989
Hemmet På grund av lite specifika frågeställningar så väljer jag att skapa en egen tråd i stället för att kapa husköpar-tråden. Som ni vet så...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
8 140
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
4 152
Senast: Hedwig
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok (VARNING! Det här kommer att handla om mens. Ingående, detaljerat, närgånget och kladdigt. Är du det minsta känslig bör du sluta läsa...
2
Svar
33
· Visningar
8 146
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar