Biter sig i tungan, vad ska man prova?

Sv: Biter sig i tungan, vad ska man prova?

Kännr mig som en papegoja - han gör det även med sidepull (hackamore går inte för han fipplar med skänklarna - roliga grejer det där)

martha, tungbenet? Han fipplar inte inne i munnen eller med bettet, bara skickar ut den i bland.
När han kombinerar det med att tugga på bettet blir det bett i tungan.

ok...jag har två st som kan göra så , ibland bara, men jag tycker det ser fräckt ut och en del kanoner springer ju med tungan utanför....:laugh:

Jag har förlett er... :o

Martha: Du kanske har rätt? I går när jag körde sista intervallen och tog upp så konstaterade jag att han sprungit med tungan ut på "fel" sida till och med.

Så han kanske vill springa så? Vi har inga problem med att hålla farten, och han är "fyrhjulsdriven" och tar jämnt stöd i munnen. Körs på två fingrar med mina dåliga armar. :idea:
Just det gör att jag inte är sugen på att exprimentera vidare med bett eftersom jag vet hur jävlig han blir när han ogillar betten eller har ont.

Jag har förlett er... :o

Martha: Du kanske har rätt? I går när jag körde sista intervallen och tog upp så konstaterade jag att han sprungit med tungan ut på "fel" sida till och med.

Så han kanske vill springa så? Vi har inga problem med att hålla farten, och han är "fyrhjulsdriven" och tar jämnt stöd i munnen. Körs på två fingrar med mina dåliga armar. :idea:
Just det gör att jag inte är sugen på att exprimentera vidare med bett eftersom jag vet hur jävlig han blir när han ogillar betten eller har ont.
Men då har du ju egentligen inget problem. Ibland måste vi låta hästarna göra lite som de vill. Testa då om han kan ha en bit platta så han inte kan bita sig iaf.

Jo - jag har problemet jag startade tråden om - han biter sig. :(:D

Jo men om bit plattan kan hjälpa på det så är det ju löst.:angel:

Precis.

Hästen ska böjas, sen ska han provas på banan. :idea:

Men jag lurar fortfarande på det där med hur allt ska få plats? :o Han är en "Big nose" så jag kanske får sy om kryss-spärren med längre remmar? Man kan ju inte ha den hur långt ner som helst.

NU har fåntratten kommit på att man kan lägga tungan över bettet - så nu blir det tungband vare sig han vill eller inte på banan, och när jag ska köra intervaller tänker jag testa med tungfelsgummi. Som han otroligt nog verkar gilla? :confused:

Prova med en tungfelssticka om han slåss mot tungbandet. Och häng mig nu, men jag hade provat med en nylonstrumpa eller en bit vetwrap först istället för ett riktigt tungband. Nästan alla hästar gillar ett elastiskt tungband bättre.

:D...Då får dom hänga mig med för det har jag alltid hemma o i träning på banan...nylonstrumpa alltså...i tävling är det förbjudet så då har jag vanligt läder.
Viktigt är ju bara att man inte drar åt för hårt.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 329
Trav Nu behöver jag lite hjälp. Har en 5-årig kallblodstravare, valack. Är inte startad än, men tänkte försöka kvala honom i vår:) Men, har...
2
Svar
20
· Visningar
3 556
Senast: ghost
·
Trav Nu behöver jag eran hjälp. Har en treårigt kallblodstravare som är väldgit het. Inte så att han är svår att få stopp på, utan mer att...
Svar
9
· Visningar
1 309
Senast: Mehl
·
Hästvård Siter på jobb och fundera över vad som kan hänt min häst..För ca två veckor sen red min tränare hästen med nytt träns som hon tyckte jag...
2
Svar
20
· Visningar
2 130

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat