Biter när han gosar???

• Övr. Katt
  • Trådstartare Trådstartare mirandis
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 10 391
M

mirandis

Jag har en katt (blandras med 50% norsk skogskatt) som är snart 2 år gammal. Han är ganska självständig av sig så länge han vet att jag är i närheten, men blir otroligt sällskapssjuk om jag har varit borta en stund. Han springer då runt mina fötter så man nästan snubblar på honom, ska följa med in på toaletten, osv. När han är på det humöret så kommer han gärna och vill vara sitta i knät och spinner som en racerbil. Han stryker sig och man ser tydligt att han vill kela. :love:

När jag då besvarar hans krav på uppmärksamhet så spinner han ännu mer och man ser att han myser. Men rätt som det är så tar han tag med tänderna i min hand. Han hugger inte speciellt hårt, men mer tar ett ordentligt tag med tänderna, som naturligtvis är sylvassa. :crazy:

Jag undrar varför han gör så? Är det hans sätt att visa kärlek på eller är han helt enkelt schitzofren?! :eek: Hur ska man få honom att förstå att det faktiskt gör ont när han gör så, utan att han blir förnärmad (vilket han blir när jag rycker undan handen och säger AAAJ).

Jag tycker bara det verkar som ett slags missförstånd, men jag vet inte hur jag ska lösa det. Nån kunnig som kan hjälpa?

Sv: Biter när han gosar???

det gör pojkvännens ena katt åxå.. om man lägger armen mellan framtassarna (när han ligger på rygg..) så "kramar" han och bits... antar att det är en försvars grej?..

men gör din katt det också på just magen? eller någon annan stans?

Kärleksbett. En del katter gör så när de är riktigt keliga. Min ena gör det, den andra gör det inte.

Försök undvika att rycka undan handen instinktivt så slipper du revor. Det är enda rådet jag kan ge, han menar ju inget illa. Ibland när jag tröttnat på att bli biten i kinden undviker jag helt enkelt att kinda med katten. ;)

När katten slår igen som en kräfta runt armen är det ett slags reflex. I det vilda skulle en katt aldrig blotta magen och strupen på det sättet, då vore den för sårbar. Så som säkerhet far katten ihop som en rävsax i ett visst läge.

Jaa eftersom jag nu börjar bli beredd på att han kan ta tag med tänderna så blir jag inte lika rädd när han biter till och kan därmed ha kvar handen. Istället försöker jag säga åt honom ett "Nej!" med en lite hårdare ton, så att han reagerar och förstår att han inte skall ta i med tänderna, för att sedan klappa honom och berömma när han slutar. Jag hoppas att det kommer att fungera. Han är ju inte så gammal ännu :) Men det är vansinnigt trist när han får tag i min näsa... :eek:

Vet. sa att dom blir överstimulerade och då gör dom så :confused:
hade oxå en katt förr som gjorde så och det var jättejobbigt :D

Överstimulerade?? Som att dom får för mycket kel eller vad?! Han är ju så söt så jag kan inte låta bli :love:

mysko skrev:
Vet. sa att dom blir överstimulerade och då gör dom så :confused:
hade oxå en katt förr som gjorde så och det var jättejobbigt :D

Tja, jag skulle mer säga att de blir så i gasen av kel att de inte riktigt vet vad de gör.

Men i det andra fallet, det med mag-kliandet och rävsaxen som far ihop - där skulle jag säga att det är överstimulering. Man har klappat för länge.

Ja exakt hur det går till vet jag inte :D men att katten blev överstimulerad och då reagerade dom så sa Vet.
Men klia på du :angel:

mandalaki skrev:
Tja, jag skulle mer säga att de blir så i gasen av kel att de inte riktigt vet vad de gör.
Det är väl en sorts överstimulans?

Men i det andra fallet, det med mag-kliandet och rävsaxen som far ihop - där skulle jag säga att det är överstimulering. Man har klappat för länge.
Snuskfia :angel:

Äh, det är inte snusk :D. De flesta katter vill inte bli klappade för länge.

Jag kallar ändå inte det första fallet för överstimulering. Mina ena katt kan vara hysteriskt kelig, rätt som det är biter han till - sen är han kvar och kelar. Alltså tycker jag inte att han är överstimulerad, han vill ju ha MER.

De få gånger han har farit ihop som en rävsax vid magkliande har han däremot tydligt visat att NU RÄCKER DET. Han övergår till att busa eller rullar runt och går därifrån. Där tycker jag däremot att han blivit överstimulerad.

Mina katter skulle må om jag kliade & kelade 24/24 och dom biter inte sin "mamma" :angel:

Liknande trådar

Övr. Katt Dörrar: Tillåt inga stängda dörrar någonstans i något rum, inklusive garderobsdörrar. För att öppna en dörr, ställ dig på bakbenen och...
Svar
13
· Visningar
2 291
Senast: corona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera Mera VIII
  • Bruksprovet 2025