Bitande häst, - magproblem?

H

hannsolainen

Har en häst på foder som vissa gånger är sur med öronen bak och hugger då han ska in från hagen. Då man väl fått fast honom är han hur snäll som helst. Han är också lite tjurig i boxen så jag har alltid fast honom i stallgången då jag ryktar/sadlar. Han brukar klappa med käkarna och hugga då man sadlar, speciellt då man drar åt sadelgjorden, men då sadeln är på plats är det lugnt igen.. Ibland då man ryktar så försöker han hugga sig själv mot magen..

Förut reds han väldigt sällan och då han väl reds kunde han stanna upp 10 gånger i timmen och bajsa. Avföringen blev ganska lös till slut, men alltid efter att han stannat upp mådde han liksom bättre.
Nu blir han riden varje dag och stannar bara upp 1-3 gånger ungefär..

I höstas då han mest stod tappade han också vikten en del, men det kan även ha berott på väldigt dåligt hö..

Han är en före detta travare som tävlat i 3 olika länder, bytt ägare och haft en låång karriär. Han har även tävlats i Monte.

På basis av all den stress han måste ha upplevt undrar jag om det finns ett samband mellan hans ovana och magproblemen? Kan det vara magsår? Eller kan det bara hända att han borde avmaskas?

Det skulle vara trevligt att höra lite synpunkter och vad ni tror om det hela :)

Sv: Bitande häst, - magproblem?

Låter som en häst med nerver och lite tendens till sadeltvång.

Liknande trådar

Hästvård Hej alla! Jag är helt ny här, är gäst, kan man säga. Är i stort behov utav råd, hjälp, synpunkter från er alla. Om det är så att en del...
Svar
8
· Visningar
2 019
Senast: Cornelia
·
Hästvård Har en valack på 7 år som har haft enorma problem med buken. Haft honom sedan han var 2 år. Allt började sommaren 2015. Vid utsläpp på...
2
Svar
29
· Visningar
7 602
Hästvård Jag vet att endel säkert tycker att jag borde ha tagit hästen till veterinär tidigare med så är inte gjort pga olika anledningar. I...
Svar
3
· Visningar
893
Senast: zazzabella
·
A
Träning nu är jag så trött på detta.. ska försöka göra detta kort om det går. finns en häst i stallet som stallägaren har tagit på sig som...
2
Svar
22
· Visningar
2 760
Senast: AtletShipping
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar