Bisolvon????

Empalie

Trådstartare
Hej på er!
Min pålle har haft hosta nu ett längre tag men eftersom han har gått på butta lite till och från har jag inte velat blana ihop några mediciner. Sista tiden har det kommit upp slemklmupar ibland när han hostar. Jag har gett vitlök lite ibland (har läst att vitlök ej är hästmat) men han blir faktsikt bättre av det. Jag vattnar hö, sopar inte när han är inne m.m. Nu har ändå blivit betydligt bättre när han går ute mera, det är på morgnen han hostar.
:cry:
Nu till min fråga, jag hörde att man kan köpa bisolvon receptfritt på apoteket och ge pållen. Kan man det, ger det bra effekt???
Är det ett pulver då eller tablett???
Finns det särkilt fr häst???
Behöver svar snabbt!

Sv: Bisolvon????

Hej på er!
Min pålle har haft hosta nu ett längre tag men eftersom han har gått på butta lite till och från har jag inte velat blana ihop några mediciner. Sista tiden har det kommit upp slemklmupar ibland när han hostar. Jag har gett vitlök lite ibland (har läst att vitlök ej är hästmat) men han blir faktsikt bättre av det. Jag vattnar hö, sopar inte när han är inne m.m. Nu har ändå blivit betydligt bättre när han går ute mera, det är på morgnen han hostar.
:cry:
Nu till min fråga, jag hörde att man kan köpa bisolvon receptfritt på apoteket och ge pållen. Kan man det, ger det bra effekt???
Är det ett pulver då eller tablett???
Finns det särkilt fr häst???
Behöver svar snabbt!
Det är i pulver form ,ialla fall när jag gav det till min dåvarande häst.
Det hjälper bra men man ska inte förvänta sig att de blir helt återställda,utan det är slemlösande enbart.Kan tom hosta lite mer då det löser upp och hjälper de att hosta upp det.Tror det fanns till häst,men det vet de på apoteket.

Hola,
Bisolvon finns på Apoteket för Häst i form av pulver som du blandar med lite foder.

Förmodligen kommer din häst att hosta upp mera slem under kuren. Men det är bara bra. Poängen med Bisolvonet är ju att lösa upp slem som hästen kan hosta upp.

Jag tycker att det fungerat väldigt bra på min egen häst som är dammkänslig.
(sopar aldrig när dom är inne, lång utevistelse, vattnar hö mm)

mvh Eva

Skall in till ATG på fredag i annat syfte, tycker ni jag skall be dem gå ner med slang och kolla honom i halsen eller skall jag prova bisolvon först. Har ju bara bokt tid för återbesök så et är inte säkert att de hinner med mig på fredag. Provar nog bisolvon i alla fall!:bow:

Hola igen,
Jag skulle nog ge bisolvonet och sedan prata med vet på kliniken om det är rimligt att återkomma vid ett annat tillfälle om att kolla luftvägar.
Chansen är stor att problemet ger med sig med hjälp av Bisolvonet.

Under förutsättnign att hästen inte har kvickdrag, COPD eller dyl.

mvh Eva

Tyvärr finns inte bisolvon till häst längre att få tag på, på apoteket. Det tillverkas inte längre. Tro mig jag har jagat som en galning. finns inte i min del av landet iaf. Jag fick ta ut vet och få fabrol utskrivet istället och det funkar kanon på min häst som har haft liknande syptom som din

Lycka till :D

Japp. Vet inte hur många apotek jag har jagat på plus att jag Har ringt apotekstjänst och där säger dom att det har slutat tillverka det av okänd anledning och att vad dom vet nu så kommer det inget preparat som ersätter det, därför får man gå genom veterinär nu om man vill ha ett liknande preparat. Trist att dom tar bort något sånt bra!

Du kan använda bisolvon till människa i stället. Krossa tabletter går utmärkt. Du får räkna om doseringen bara.
Granulatet för häst innehöll:

1 g granulat = 10 mg bromhexinhydroklorid ( det verksamma ämnet)

Tabletterna innehåller 8 mg bromhexinhydroklorid/tablett

Doseringsanvisningarna för djur-Bislovon:

Dosering per dag: 0,5 g granulat per 10 kg kroppsvikt, vilket motsvarar 0,5 mg
bromhexinhydroklorid per kg kroppsvikt.

Hört talas om att det skall funka med de för människa men inte orkat leta och räkna på doser etc.

En häst på knappa 500 kg skall mao ha ca 30 människotabletter...? Eller tankevurpar jag direkt nu...?

Bra inlägg!

mvh Eva

Istället för att trassla med att försöka räkna om människodos, så skulle jag hellre be vet skriva ut acetylcystein?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka