Birma - friska katter?

limona

Trådstartare
Min högt älskade birmahane dog idag i min famn.

Det är bara fem dagar sedan jag fann att jag kunde känna hans ena njure utanpå kroppen, och idag skulle den opereras bort. Men veterinären ringde när operationen var inledd. Hela katten var full av tumörer och metastaser. Ett under att han ens fungerade.

Jag stod inte ut med att han skulle sluta där på operationsbordet utan de fick sy ihop honom och väcka, sedan kom jag och han fick somna in i min famn.

Båda veterinärerna sa att detta var mycket mycket vanligare hos raskatter.
Ni som har birma, kanske föder upp, vad tycker ni? Är de svagare och sjukligare? Eller hade vi bara en fruktansvärs otur :cry:

Han fattas mig så.
vaniljbulle.jpg

Sv: Birma - friska katter?

Jag har ingen aning men ville bara säga att han var fin och beklagar sorgen efter honom. :(

Usch vad tråkigt.:(

Det är väl möjligt att cancer är vanligare hos raskatter än hos huskatter, dels pga. inavel (men kanske upptäcks det oftare på raskatter pga. att de tas till veterinären för större ingrepp oftare än huskatter?). Alla uppfödare inavlar ju inte men många raser har skapats med ett fåtalt individer och/eller så har uppfödare börjat inavla för att få snyggare katter. Även om det sker i mindre omfattning idag så har det varit betydligt mer accepterat tidigare och tyvärr sätter sådant spår.

Om birman vågar jag inte säga något då jag inte är insatt i rasen.

Tack .. Svårt att få omgivningen att acceptera att man faktiskt sörjer.

Jag är egentligen inte heller så insatt i rasen men vet att den naturliga rasen dog ut under något av världskrigen, och sedan återskapades. Så då torde ju inavel varit populärt, för att befästa utseendet..

Åh nej!!! Jag beklagar verkligen!!! Han var underbart vacker!

Jag har 5 katter, och den enda av dem som hittils inte varit sjuk på något sätt(peppar peppar) är min enda raskatt - en birma.

Jag vet inte om du haft otur eller om jag haft tur. Däremot kan jag knappt föreställa mig din smärta, jag vet inte hur jag skulle kunna fortsätta mitt liv utan någon av mina katter!

Jag hoppas jag hade otur. Så kanske kanske man någon gång i framtiden vågar ha en Birma igen.. För de är underbara..

I juni dog min underbara lilla kisse Moumoune, ännu mer chockartat. Hon var bara två år :cry:. Jag trodde jag skulle bli tokig, jag var så arg för att jag inte kunde rädda henne. Hon dog under natten när hon var inlagd för intensivvård. Med Vanilj, birman, fick jag iallafall ett avslut. Han dog hos mig..

Jag tror ärligt att jag aldrig mer kommer fästa mig så vid en katt igen. Nu har jag förlorat båda, på tre månader.

Å fy så hemskt! Jag beklagar verkligen!! Han var underbart vacker.

Jag får nästan lite ångest av din tråd då jag har två birmor här hemma. Den ena som jag haft sedan han var liten är fem idag och honan tog jag hem i förrgår och hon är två.
Hittills har jag inte hört något direkt om att birmor skulle vara sjukligare än andra och jag hoppas att du bara hade en hemsk otur...

Vad säger rasklubben-de borde väl ha statistiken? Dessvärre dog den enda birma jag "kände" en alltför tidig död då den hade en missbildning i ett större blodkärl som brast. Men jag tycker att du skall kontakta rasklubben om du inte redan gjort det och samtidigt be dem om statistik. Samt så beklagar jag så klart- att förlora en fyrbent vän är hemskt, och ännu värre om folk inte förstår för sin sorg skall man ju inte behöva förklara kan man tycka....M.v.h

Jag har sjælv aldrig haft någon Birma, men jag kænner en familj som har føtt upp birmor, men avvecklat p g a dom har nu fyra barn under tio år. Ingen av dom blev øver tio år, och det ær ju inte ovanligt att blandraser blir mycket ældre æn så! En vacker hane hade problem med att spy upp hårbollar, sådær som katter ska gøra. En hårboll fastnade i tarmen en gång, då blev han opererad och bra. Men så hænde det igen bara ett år senare och då fick han sluta sina dagar. Dom tyckte det var djurplågeri att operera gång på gång.
Ett par av honorna fick njurproblem och sen minns jag inte vad det var med resten.

Min förra birmahanne blev 17 år och jag har aldrig hört om några särskilda dödliga sjukdomar hos rasen (förutom HCM & RCM som inte är rasspecifikt). Köpte min första 1980 när rasen var mycket mindre än nu efter att ha sett en stor hanne på 70-talet och blev störtkär i rasen! Min första birma var en hona som var väldigt frisk kroppsligt men pga hormonbekymmer var temperamentet sisådär. Hon fungerade hyfsat med mig men inte med någon annan. Var tvungen att ta bort henne när hon var 9 och det är bland det svåraste jag gjort.
Har haft brunmaskad och nu bruntabby, eventuellt kanske alla nya framavlade färgar kan ställa till det?? Bara lösa spekulationer, har inget på fötterna....;)

Ett övrigt tips till katter som kräks mycket: Mina katter dricker nu för tiden bara regnvatten eller flaskvatten. Innan kunde det kräkas en hel del, nu tillhör det ovanligheterna. Vi tar vatten från sjön, har eget reningsverk på området. Vid rening av vatten tillsätts en hel del kemikalier, min teori är att katterna har en ökad känslighet mot detta. True or false??

En sån vacker katt :love:....Jag beklagar verkligen.....klart att man får sörja sin katt och jag ledsen att du fick ta bort honom för tidigt :cry:

Jag vet en birma som blev 16 år så visst kan dom bli gamla......
Jag bävar den dan jag måste ta bort min älskade katt....då är det syndafloden hos mig.

Skickar styrkekramar till dig......

Vilken otroligt vacker katt han var:love:
Jag lider med dig, det är aldrig lätt att tvingas skiljas från sin älskade vän.

Jag kan inget egentligen om birma (har skogisar själv), men har ett par bekanta som vars katter är birmor. Den ena familjens katt är 17 år, den andra familjen har två birmor som nu är 12 resp 20 år. Samtliga är friska även om 20-åringen börjat bli lite senil. Jag har fått uppfattningen att birman är en ganska frisk o robust katt.

Han var nog förmodligen en svag individ. Har haft återkommande urinvägsproblem, behövde specialfoder etc. Och han kräktes mycket, tex om han fick i sig en droppe mjölk kom det upp efter en minut.

Vi gav honom förstås inte mjölk, men det hände att han hoppade upp på bordet och slickade ibland ..

Men nu när du skriver det om vattnet tänker jag i fortsättningen ge mina katter brunnsvatten.. Vi har sån tur så vi har kommunalt vatten i huset och brunn i stallet :)

Tack alla för era fina ord.

Jag kommer nog våga mig på en Birma igen, om ett tag. Det är ju ett lotteri iallafall, eller hur?

Jag har alltid trott att jag ska förlora någon av mina katter till vägen - där folk kör som galningar.. och inte till sjukdomar.

hej
jag kan inget om birmor..men jag ville bara säga att mitt långhåriga marsvin dog för exakt en vecka sen av att hon hade förstoppning och att hon hade en tumör på ryggen. och den där tumören hade varit där i ca ett år. och jag tror att tumören var ett medfött fel. och hon dog mitt framför ögonen på mig. hon fick lida en hel natt för hon kunde nästan inte andas. jag märkte att hon hade förstoppning på kvällen och sen på morgonen dog hon. jag är hemskt ledsen för det som hände din fina, vackra katt

Vet inte hur det är nu, men jag vet hur det har varit.
Födde själv upp Birmor under ca. 10 år men slutade pga. överexploatering.

Birman blev som bekant väldigt populär på slutet av 90- talet och då händer det som ofta händer, man avlar hej vilt för att tjäna snabba pengar.
Följden blev en hel del rasdefekter som gjorde att Birman ett tag hade ett genomsnittligt födelsetal på 1,5 unge.
Det var inte så att honan födde så få, men det var så få som var säljbara. Resten var alltså döfödda eller inte värda att registrera ( förmodligen pga. defekter som gjorde dem osäljbara).
Själv drog jag öronen åt mig när man började se coronaviruset som orsakar den dödliga sjukdomen FIP, som en helt naturlig del i rasens.

Kastrerade samtliga katter och inväntar en tid med friskare blod.

Min gamla avelshane klarade sig med ett nödrop ( hade honom utlånad några gånger till uppsfödare som hade sjukdom bland sina honor), och ligger som en frisk men något överviktig 15-åring och bara vilar.

Liknande trådar

Katthälsa Min älskade älskade katt började plötsligt kräkas och få minskad aptit för två veckor sen. Efter jagande av veterinärer lyckades vi få...
Svar
12
· Visningar
2 105
Senast: cambodia
·
Katthälsa Bengi (som är minst 13 men ev betydligt äldre, då han dök upp hos oss 2006 från typ ingenstans) har varit jättedålig en tid. Han har...
2
Svar
22
· Visningar
10 106
Senast: mollyphlox
·
Övr. Katt Min finaste älskade lilla katt vid namn Katten fick somna in igår. Det gick lugnt och fint till men nu gråter jag floder. Hur hanterar...
2 3
Svar
53
· Visningar
12 651
Senast: LevelSkin
·
N
Katthälsa Urinstopp! Det finns en lösning! Efter 4 spolningar som inte gav något resultat bestämde vi oss för att göra en operation på Aslan...
Svar
1
· Visningar
7 182
Senast: kebabbert
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Hopphästars munnar
  • Födda -21