Birkir från Skaneyland

Sv: Birkir från Skaneyland

Birkir har inte varit lätt som hingst och blev därför kastrerat, han hade ingen bra liv, stressat och levde rövare på tävlingarna.

Jag förstår... Väldigt synd med en så fin hingst, men mår han psykiskt och fysiskt bättre som valack är det klart att det var rätt sak att göra. Men med tanke på att han faktiskt är 13 år gammal borde väl ändå väldigt mycket hingstighet finnas kvar?

Han är BETYDLIGT bättre som valack! Han hanteras inte längre med longerlina och kedja, skriker inte hela tiden han hanteras och kan till och med gå med en annan valack som sällskap i hagen.

Jag har träffat Birkir en hel del både före och efter kastrering och skulle säga att han mår hysteriskt mycket bättre som valack!

Ja, vad jag har hört så kastrerades Birkir för att han var rätt så "spattig", alltså pigg som tuusan och ganska svårhanterad som hingst. Jag tror han har det bra som valack. :)

Har läst att Birkir kastrerades pga lynnesfel, eller vad man ska säga. Hispig, som ju kunnat utläsas i inläggen ovan. Stämmer det var det ju en välgärning att kastrera honom, både mot Birkir själv och de som riskerade att få knäppa avkommor.

En hingst ska vara bra att hantera, lätt att hantera men ändå få vara hingst. Men det ska inte behövas en massa extrautrustning och ensamma hagar långt från andra hästar. Då är det bara ruskigt synd om hingsten.
(Mina föls pappa går med en stor hingstflock den delen av året då han inte går med ston eller tävlas.)

Kloka ord, tycker jag :) Precis, det var det jag misstänkte när jag hörde att han kastrerats, att han blivit det av hälsoskäl. Antagligen kommer han att få ett toppenliv som valack! :)

Tänkte mest på vad Glaesir fra Skumstödum, som faktiskt hade träffat hästen i fråga både före och efter kastrering, sade. Hur resonerar du? :) Intressant att höra olika åsikter ang. detta!

Senast ändrad av en moderator:

Jag har sett sent kastrerade hingstar som inte alls blev trevliga valacker.

Just Birkir vet jag ju inte eftersom jag inte sett just den individen.

Men värre lär han ju iaf inte få det! :grin:
Håller med föregående inlägg, en hingst ska ha tillräckligt bra temperament för att hanteras lätt och säkert samt kunna leva ett värdigt hästliv. I mina ögon kommer stam och avelsvärde efter hästens egna värde och livskvalité, och en valack har ofta betydligt bättre livskvalité än en hingst :)
Förresten så har jag sett många sent kastrerade, riktigt grisiga hingstar, som sen blivit trevliga valacker, även om några var fortsatt tuffa mot andra hästar.

Nej värre blir det ju inte än att han kanske får gå ensam ändå, om han inte kan gå med andra. Folk kanske inte vill utsätta sina trevliga valacker för en gris som bara bråkar och skadar andra helt i onödan.

Hej

Det enda skälet till att vi lät kastrera Birkir var det att han inte fick så värst många ston och det då inte finns anledning till att ha honom som hingst. Det är en stor påfrestning för hingstar 7-8 månader om året. Jag vill inte hålla med om att Birkir har lynnesfel. Han hade ett stort behov av att ha koll på allt runt om och hans minne svek aldrig. Var gång det gnäggade ett sto han betäckt så kände han igen det. Vad gäller avkommor och alla spekulationer att Birkir skulle ge jobbiga sådana så är det just bara spekulationer. Det finns ett sto med i bilden också och hon är den som för ett socialt arv vidare. Förutom att hälften av fölets gener kommer från henne så präglar hon fölet till dess det avskiljts. Av de avkommor som bedömts så har ingen varit brådmogen vad gäller ridegenskaper men exteriört har de fått ganska bra betalt. Vi har två ston efter Birkir som näst intill skulle kunna följa med på NK och julshoppa.
För Birkirs del och för hans ägare hoppas jag att han har det kanon och att de har lycka med sig.
Birkir är en fantastisk häst!

Bill

Jag håller med dig Bill, om att Birkir är en fantastisk häst!
Och jag hanterat två avkommor som inte varit ett dugg knepiga utan riktigt härliga personligheter.

Min Birkir-pojke är en riktig Tjuren Ferdinand, snäll som bara attan och väldigt väldigt trevlig att rida, gör alltid sitt bästa och är aldrig tjurig.

Han rör sig stort, men har varit lite sen med tölten. Nästa år blir det debut på tävlingsbanorna, så får vi se vad domarna tycker.

Han är som en dressyrhäst att rida, dessutom är han stor och rejäl och byggd i rätt form, verkligen en rolig häst att utbilda!

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
757
Senast: Ajda
·
Utrustning Hej! Har en sadel som behöver byta sits på. Kontaktade sadelmakare i min närhet och hon säger att den behöver skickas till fabriken...
2
Svar
22
· Visningar
780
Senast: QueenLilith
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 720
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
699
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Utreda för allergi eller inte
  • Oseriös avel 2023