Birkir från Skaneyland

S

Sprettur

Någon som har någon avkomma efter honom? Hur verkar de lynnes mässigt och gångartsmässigt? Skulle gärna vilja veta mer, gärna bilder!:)

Sv: Birkir från Skaneyland

Jo Junior är nog den "enda" jag vet som är efter honom än så länge. Vet iofs ett par stycken till, men jag vet inte mycket om dem.

Junior ja, han är en pärla! Lite bufflig (men han ju lite bortskämd :o) men annars otroligt schysst.

Det jag haft som kritik mot honom är att han är lite seg, men jag tror att det är "unghäst-seghet"- han blir helt enkelt trött väldigt fort. Han har fått mycket mer vilja de senaste tre månaderna, och det bådar ju gott!
Han har en mun som man kan dö för, väldigt mjuk och go. Tre bra gångarter som är klockrena. Skritten är bäst, galoppen blir nog riktigt fin med lite ridning i rätt form, och traven har gått lite upp och ner. När han växt har han sett hemsk ut, men andra perioder har han travat stort med fin, svingande rygg. Tölten tror jag blir liite svårare, men jag skulle absolut inte kalla honom 3½-gångare. Han är bara inte naturtöltare. Han råkade ta ett par töltsteg i den djupa leran i hagen, och då var det mycket knän och rumpan lååångt under sig.

Han var äckligt lik sin far som tvååring, vi får väl se hur han ser ut när allt ludd ramlar av :)

Till i april ska han väl vara riktigt ridbar, sen får han gå på bete efter det. Du är välkommen när du vill för att testa och titta!

18300023.jpg

bismark! ue: kvistur frá laufhóli
han blir tre nu men är borta på hingstbete och jag har inte sett honom sen 05.
alltså kan jag inte berätta så mkt förrutom att han var en riktigt kaxig liten jäkel. drog mig runt halva gårdsplan och det krävdes många man att verka honom :rofl:

Har sett en avkomma efter honom, den kutade mest fram och tillbaka i hagen i helt klockren grisepass. :rofl:

Ett riktigt femgångssto till mamma kanske;) Just eftersom han själv är en stark fyrgångare.

Birkir har stått på station på Skáneyland, Hässleberga och Gårdeby. De har kvar några avkommor. Sök där så hittar ni bilder.
Ursprungsfrågan var om deras lynne och gångarter. Vad gäller gångarter så är det mest fråga om vad som visats i hagarna och av vad jag sett får Birkir en mix av 4- och 5-gångare. Jag har sett video på en, med en fyrgångare efter Tyr som mor, som jag nästintill kan lova att käka upp en hatt om han inte är 5-gångare.
Förhoppningsvis kommer någon avkomma till avelsbedömning i år eller nästa. Av dem jag sett tycker jag de är ganska snygga att se på... och förra året exteriörbedömdes en till strax under 8 (7,96).
Vad beträffar lynne har jag inte märkt mer, av dem jag sett, än att det är som med allt annat, avhängigt hanteringen av avkommorna.

Bill

tack för ett bra svar! har kollat på Skaneylands hemsida, där är två stillbilder på två avkommor, mer finns där tyvärr inte.
Men det är ju som du säger att kanske inte många av hans avkommor har börjats rida ordentligt pga sin ålder. Förhoppningsvis får vi se ett par i år på visningarna!! :)

Hej!
Ser inte ut som denna tråd är så aktiv men jag skriver ändå.
Köpte mig en Birkir avkomma våren 2009, en valack född 2007, kastrerades i samband med köpet. Liknar en teddybjörn och har en ganska grov exteriör och stort huvud. (större huvud än sin mor trots att han bara är 3!) Barki som han heter är en ganska envis häst som tyckt ha ett väldigt skarpt psyke och MYCKET egen vilja trots detta är han väldigt lugn och snäll men har en liten "mulle glimt" i ögat (för er som läst min häst tidningarna)
Ute i hagen liknar han mest en töltmoppe där han far runt med kompisarna, det är tölt och galopp som gäller för det mesta.
Har börjat hantera honom mer nu och han är väldigt lättlärd. /Sunnasol och Barki
På min hemsida finner ni mer info samt bilder.
http://www.fridakarlbom.info.se

Vet en liten brun sak som föddes förra året! :idea:

Jag jobbade i ett stall där ett förstaklassigt sto fick honom! Vi fick fyra föl det året och han var helt klart finast! Funderar själv på att betäcka mitt sto med honom nästa år :laugh:

Och såld till en ungdomsryttare i Stockholm.

Vi har en 4,5 årig hingst efter Birkir på gården. Han är relativt hingstig, men definitivt hanterbar. Vacker och flott, men rätt arbetsskygg.

Var det av hälsoskäl som Birkir kastrerades? Kan inte riktigt komma på någon annan anledning till varför man ska kastrera en hingst som kommit trea på avels-VM... :(

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
757
Senast: Ajda
·
Utrustning Hej! Har en sadel som behöver byta sits på. Kontaktade sadelmakare i min närhet och hon säger att den behöver skickas till fabriken...
2
Svar
22
· Visningar
780
Senast: QueenLilith
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 720
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
699
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Utreda för allergi eller inte
  • Oseriös avel 2023