Jag läste nyss en artikel om fenomenet "birdnesting", som alltså går ut på att det vid en separation/skilsmässa är föräldrarna som byter boende varannan vecka istället för barnen. Man behåller den bostad som hela familjen bodde i tillsammans, och så turas föräldrarna om att bo där.
Är det här något ni hört talas om? Vet ni någon som testat det, eller har ni rent av testat det själva? Oavsett erfarenhet eller ej, vad är era spontana tankar och åsikter? Jag kan inte riktigt bestämma mig för om det låter som en bra eller dålig idé (lutar dock mest åt dålig), men jag har å andra sidan ingen erfarenhet av varesig separation eller föräldraskap.
BBC:s artikel om birdnesting i Sverige kan läsas här: https://www.bbc.com/worklife/articl...e-divorce-trend-in-which-parents-rotate-homes
Jag har hört om det, men det är inget som jag själv hade valt såvida jag inte hade ett barn med speciella behov av rutin och trygghet. Vuxna har också behov, av att få skapa sitt eget liv och gå vidare. Men jag är också skilsmässobarn som inte haft några problem alls med varken skilsmässan eller varannan vecka livet, så jag vill gärna tro att (de flesta) barn kan hantera en separation och olika boenden alldeles utmärkt så länge föräldrarna kan det.