S

SuSk

Jag undrar om någon kan svara på om man kan ge Biotin för hovtillväxten sommartid, när hästen går på bete? Vi har nyligen skaffat ett varmblod med otroligt misskötta hovar. Han har nu fått specialskor för att belasta rätt och skulle även behöva något som förbättrar hovtillväxten.

Susanne

Sv: Biotin!

Biotin är ju egentligen bara ett B-vitamin...Ganska onödigt att ge med andra ord då hästar inte brukar ha brist på detta. Mitt råd: dra av skorna och låt hästen gå barfota..Givetvis måste NI anpassa eran ridning efter hästen eftersom han säkerligen kommer ömma i x-antalet veckor..Prova..ni har inget att förlora på en barfotagång.

Sv: Biotin!

Klart du kan ge Biotin på sommaren om du vill. Det brukar slinka ner om man lägger det i handen och låter hästen slicka i sig. Inte säkert det funkar, det lär visst inte göra det enligt forskning. Dock verkar det funka på vissa trots det, men det kanske bara är en slump vad vet jag.

Måste bara putta in, att det är faktiskt inte alla hästar som kan gå barfota, det trots korrekt verkning osv. Min häst t.ex kan inte gå barfota om hon ska ridas normalt. Då försvinner hennes fötter totalt och hon får ont.
Men som du sa, skadar inte att prova :bow:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 132
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
548
Senast: Kristall10
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 953
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 604
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama