Biotin - utan socker?

skiesabove

Trådstartare
Min foderhäst har sjukt risiga hovar, och jag är villig att prova det mesta i tillskottsväg för att försöka hitta något som kan hjälpa. Tittade därför på biotintillskott (finns ju trots allt en del rapporter om att det kan hjälpa).

Men förfasades av att de flesta av tillskotten verkar vara typ 95% dextros. Vad är detta? Går det inte att köpa ett tillskott som inte består av mest socker? Och överhuvudtaget hovtillskottsmarknaden, var ju massa som inte innehöll någonting alls vettigt. Dextros och bryggerijäst för 400kr halvkilot, tillexempel. Sjukt.

Är det någon som har tips på märken som har något annat, lite mer vettigt, som bas istället? Eller någonstans där man kan beställa ren biotin?

Sv: Biotin - utan socker?

Om du ska betala för ngt så dyrt som biotin hade jag om jag varit du velat kolla om hästen har brist på biotin först. Det är bara i de fallen biotin har ngn effekt.

Men om han nu skulle visa sig ha brist, finns det då rent biotin att köpa? Eller är det mest socker alltihopa?

Ingen aning, jag har aldrig behövt använda det. Centaur här på forumet är insatt i många såna här frågor, skicka ett pm till henne är mitt tips :)

Men om han nu skulle visa sig ha brist, finns det då rent biotin att köpa? Eller är det mest socker alltihopa?

Ja det finns rent att köpa. Jag gör det. Kostar 183kr (plus frakt) för 250g och man ger ca 1 gram per dag.
1g innehåller 20mg biotin.

Behover för häst är 0.15mg /100kg häst har jag för mig.

Min dos kostar 73öre per dag. 22kr/månad, ej frakt inräknat då jag beställer 9 mineraler/tillskott. Lite skillnad mot lurendrejeriet färdigblandade tillskott är!

Ja det finns rent att köpa. 1g innehåller 20mg biotin.

Om 1 gram av någonting innehåller 20 mg biotin är tillskottet naturligtvis inte rent. Produkten innehåller endast 2% biotin och 98% av något annat vilket kan vara socker.

Det enda företag som jag vet säljer ren biotin är PureBulk i USA:

http://purebulk.com/biotin-pure.html#.Upy2IdLuJcg

De säljer dock inte denna produkt till vem som helst. Du måste visa att du kan hantera produkten.

Problemet med ren biotin är att det är svårt att tillsätta så små mängder som 20 mg vilket är den dagsdos som har använts i de försök där biotin har visat sig ha effekt på hovkvaliteten.

20 mg biotin är en megados, dvs. mycket mer än vad hästen normalt behöver.

Hmm ja då behöver jag en bättre våg än Ikeas köks-våg ^^.

Men dom hade väl för all del kunnat blanda ut det med något annat i pulverform... lusern? Havrekli? Sand? *skojar*

1 gram är nog svårt det att mäta upp, men å andra sidan så är 0,98g socker verkligen försumbart i en hästs dagliga foderintag. Så det är ju bra...

I Vitafor Biohov är det bryggerijäst och druvsocker som är bärare, jag kan kolla på en burk om du är intresserad av den exakta procenten! Har för mig att det är ca 10% druvsocker!

Ja jo ioförsig helt sant, tänkte mest på att det är en renare produkt än de andra hovtillskotten som finns här i Sverige då man ger en ganska stor dos preparat men själva biotintillskottet blir litet. Dyra pengar för massa utfyllnad. Känns som lite mindre utfyllnad i denna :)

De flesta Biotintillskott har dextros som bas.
Jag gjorde får några månader sen en liten samanställning av innehållet i några olika produkter.

Mest Biotin (av dom jag har kollat på!) innehåller Pharma Biotin strong 3% (199 kr/kg)
Hipposelektion hov 0,2% (179 kr/kg)
Vitafor Biohov 0,22% (402 kr/kg)
Emin Biotin 0,2%
Claver Biotin 0,13% (199 kr/kg)
Vimital Bra hov 0,075% (239 kr/kg)
Vimital Biotin 0,066% (158 kr/kg)
Lincoln Biotin 0,075%
HorseFirst Hoof First 0,16%
Homeopathuset Pälsohov 0,01% (206 kr/kg)
St hippolyt Ungulat 0,008%

Hippos innehåller dessutom zink o koppar.

Jag gav den innan jag börja köpa från polen. För att täcka behovet är jag tvungen att ge 34g/dag vilket kostar 6kr/dag, och då fattas 130mg cu.
Hippo s hov kostar då 2190kr året.

När jag ger biotin koppar och zink rent i samma mängd men med behovet på cu täckt kostar det 1,39kr/dag vilket är 507kr per år.

Bara som kuriosa. :) hippo s hov upplevs som billig, men blir rätt dyr i längden om man behöver ge tex hela mängden biotin och mycket zn och cu. :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka