BIOTIN-funkar det???

Snobben

Trådstartare
Undrar om någon har erfarenhet om biotin verkligen fungerar för att få bättre & starkare hovar?Ger Chevinal Plus och det innehåller ju biotin,finns det anledning att ge extra biotin,blir hovarna bättre? :confused:
 
Sv: BIOTIN-funkar det???

Gav min häst biotin förrut. Hovslagaren tyckte att de hade blivit bättre. Gav ca 1 år. Slutade sen. Har börjat nu igen, vet inte varför :smirk:

Borde ju hjälpa om de har brist på det men de är ju inte direkt jättevanligt.....
Läste nån gång att de kunde vara så att biotin i en "stor" mängd kunde ha en positiv effekt för att få bättre hovar, varför vet jag dock inte......

Annars är de väl ett b-vitamin? så då kissas ju ev. överskott ut så då är de bara pengar man förlorar på alltihop.....
 
Sv: BIOTIN-funkar det???

jag ger min gamla häst det
han har haft jätte mkt problem med hovsprickor
och dom har blivit mkt bättre efter att jag bröjat med biotin
hans hovar är jätte fina nu :)
 
Sv: BIOTIN-funkar det???

Japp! Biotin funkar. Vid ett tillfälle när gamlingen fortfarande hade skor så sa min hovslagare att jag borde sluta med det... Han kunde knappt slå in sömmen!!! :banana: :bump: :banana:
Och hovslagaren var även med på den tiden då pållens hovar "smulade" sönder sej... :o
 
Sv: BIOTIN-funkar det???

Vad jag har läst finns det inga vetenskapliga bevis på att Biotin fungerar som förbättring på dåliga hovar.
Men jag tycker att det verka fungera på vissa hästar.
Vi gav Biotin till vår ena häst under ett år, hon hade torra hovar förut som växte dåligt.
Hovslagaren märkte skildnad efter ca 6 månader att det nya hornet var mera elastiskt och hovarna inte alls så torra som förut. De växte också bättre än tidigare :)
Sen höll vi uppe ½ år, de dåliga hovarna kom tillbaks.
Så nu får hon "underhållsdos" av Biotin, varje dag året om.

Har även börjat ge Kiselgur (har gett i 3 månader), mest för att kolla om det kan ge hovarna ytterligare en liten kick ;)
 
Sv: BIOTIN-funkar det???

Det verkar så i alla fall. Jag började ge min häst Biotin då hon har ganska svaga hovar. Dock fick jag sluta eftersom de började växa så otroligt. Redan som det är nu så skor jag var 6:e-7:e vecka och det kostar ju en hel del som bekant. Skulle jag fortsatt med Biotin så skulle jag nog få sko var 5:e vecka.

Mvh//LG
 
Sv: BIOTIN-funkar det???

Tack för era svar! :bow:
Bättre hovkvalitet vore bra,att hovarna växer mer kan ju va lite jobbigt kanske...

Min häst ömmar mycket när hovslagaren slår i sömmen,men det kanske beror mer på honom än hovarnas kvalitet(?)

Nu har han fina hovar,men får mkt sprickor ibland...

Blir gärna svampig i hovarna(strålarna) med,men det är kanske inte foderrelaterat...

Kanske ska testa biotin & se då! ;)
 
Sv: BIOTIN-funkar det???

på min ponny funkade det suveränt. hon har jätte fina hovar nu.. :banana:
 
Sv: BIOTIN-funkar det???

LillaGeisha skrev:
Det verkar så i alla fall. Jag började ge min häst Biotin då hon har ganska svaga hovar. Dock fick jag sluta eftersom de började växa så otroligt. Redan som det är nu så skor jag var 6:e-7:e vecka och det kostar ju en hel del som bekant. Skulle jag fortsatt med Biotin så skulle jag nog få sko var 5:e vecka.

Mvh//LG

men man ska ju bara ge biotin som en kur.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: BIOTIN-funkar det???

Jag har alltid trott att det är ett B-vitamin.. Är vit. H också vattenlösligt då eller?
 
Sv: BIOTIN-funkar det???

hej! Jag har hört en teori som enligt min hovslagare skall funka..Det är att du ska gånga den angivna mängden bitotin med 3..så att hästen får en riktig dunder kur..då ska man tydligen inte behöva ge mer sen på ett bra tag...testa..man vet ju aldrig.
 
Sv: BIOTIN-funkar det???

Hm..okej.
Funderar på att testa biotin & se lite längre fram.På sommaren blir det ju mer sprickor & så,bara hovarna inte växer som tusan,tycker dom växer fort ändå när de blir varmare! ;)
 
Sv: BIOTIN-funkar det???

Det är samma!
Det finns naturligt i jäst, vetebröd, havre, äggula, (lever -fast det ger man ju inte hästen )mm.

Jag har fundering på att därför säger vissa att hovarna blir sämre på "Krafft" hästar då det är mindre havre i det medlet som andra häster får isig ändå...
 

Liknande trådar

Hästvård Hej 💁🏼‍♀️ Min häst har dåliga hovar så tänkte börja ge biotin och se om det hjälper. Frågan är bara vilken man ska välja? Nu vet man ju...
Svar
4
· Visningar
760
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 566
Senast: super
·
Hästvård Jag hittar bara gamla trådar om Biotin och dåliga hovar och tänkte passa på att starta en ny då min häst har problem med framförallt...
Svar
18
· Visningar
1 941
Senast: skiesabove
·
Hästvård Funkar det faktiskt? Vad har ni för erfarenheter av detta? Finns ju massor av företag som pratar om detta, men jag undrar, funkar det...
Svar
17
· Visningar
1 627
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp