Biopromin, Profeed, Probimin, Pro Equo, MagTarm eller Microbalans?

H

Heikne

Vad har ni för erfaranheter av följande produkter?

Biopromin
Profeed
Probimin
Pro Equo
Mag & Tarm
Microbalans

Vilket har gett bäst resultat på häst med störning i microfloran/tarminflammation, lös träck mm. mm.. ?

Gissningar och spekulationer undanbedes.

Sv: Biopromin, Profeed, Probimin, Pro Equo, MagTarm eller Microbalans?

För oss har det bästa varit vanlig bakjäst när hästen varit lite knackig i magen.

Syrran ger sin häst Magtarm från Krafft med bra resultat.

En spekulation (;)), jag tror det beror på vad problemet är..
Min häst hade "ätit något olämligt" medan syrrans häst har mer "stressmage".

Säger också att det beror på problemet.

Jag har gett min en kur "Bio-Premium" (?) (osäker på produktnamnet, jästkultur iaf) nu pga mugg. Det har gett bra resultat.
jag ger även "foderjäst" dagligen för allmänt välbefinnande.
Båda innehåller alltså jästkultur (saccharomyces cerevisiae) men i olika styrka. Detta ger näring åt mikroorganismerna som redan finns i tarmen, det tillför alltså inga nya bakterier.

Gav vid ett tillfälle för flera år sedan "pro-equo" som är en aktiv bakteriekultur (lactobacillus plant...nånting). gav det efter ett kolikanfall som berodde på att hästen druckit sunkigt lervatten från marken i hagen. Gav också bra resultat, hästen tyckte det var supergott och blev helt bra i magen snabbt.

Jag skulle tro att om hästen har diarré / lös mage kanske det är bättre att tillföra en "aktiv bakteriekultur" som kan slå ut ev dåliga organismer. Jästkultur kan jag tänka mig är mer förebyggande..? (min egna teori alltså)

Senast ändrad:

Vad har ni för erfaranheter av följande produkter?

Biopromin
Profeed
Probimin
Pro Equo
Mag & Tarm
Microbalans

Vilket har gett bäst resultat på häst med störning i microfloran/tarminflammation, lös träck mm. mm.. ?

Gissningar och spekulationer undanbedes.

Den produkt jag har bäst erfarenhet av är ProBiosa Ipona.

Min maghäst (diarré och kolik) får sedan några år tillbaka ProFeed året runt. ½ dos då, hel dos vid foderbyten, medicinering mm.
Får även kraftfoder, lusern och hö året runt.

Jag säger Probimin.

Mag & Tarm och microbalans har inte gjort någon som helst skillnad.

KL
diarsanyl har jag sett ge effekt på lös mage.

Mage och Tarm fungerade bra på min när hon i höstas tydligen reagerat på höbyte eller ngt.. Ful och matt i pälsen, samt fodermugg.. Körde en kur på maxad dos, och allt försvann, bättring i pälskvalitet redan innom några dagar.

Jag säger Pro Equo. Det ger snabbt resultat och gillades även av kräsmagad häst.

Har gett några av magmedlen i pulverform, märkte ingen skillnad. En veterinär jag pratade med tyckte även att det var bortkastade pengar att köpa något sådant.

Liknande trådar

S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 215
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel