Bioglucomin

B

BJÖRKIS

Den ena av pållarna har kommit igång väldigt bra inför tävlingssäsongen och rids ordentligt 5 dagar i veckan, han har uträknad foderstat och är väldigt arbetssam och framåt. Va idag inne och köpte hem kraftfoder när jag hittade Bioglucomin på hyllan, detta ges ju gärna till äldre hästar men även högpresterande pållar som tränar hårt. Frågan är bara om det är lika bra som det påstås? Någon med erfarenhet att dela med sig av? Känns ganska värdelöst att tillföra hästen tillskott som kanske inte fungerar.
 
Sv: Bioglucomin

Enligt en veterinär som jag frågade så fanns det ingen anledning att ge om inte hästen hade brosk eller andra problem i lederna.
 
Sv: Bioglucomin

Jag ger det och jag tycker det fungerar bra! Min häst är lite äldre och tränas ganska hårt, och han är mycket mjuk, smidig och fräsch i lederna. Har även fått Bioglucomin rekommenderat av en veterinär! :)
 
Sv: Bioglucomin

Hästarna är inte på något sätt ofräscha, det är inte anledningen till att jag frågar. Men det kan inte skada att tillföra lite extra när de tränar så hårt som de gör. Precis som jag använder BoT i förebyggande syfte.
 
Sv: Bioglucomin

Jag ger det till min äldre häst som är stel i lederna. Om det fungerar törrs jag inte yttra mig om ännu, bara gett det i ett par veckor.
Men jag hoppas att det kan bromsa upp iaf.
 
Sv: Bioglucomin

När jag gick amatörtränarkursen på Strömsholm så pratade vi om detta med veterinären som föreläste. Hon hävdade att det är verkningslöst. Det skall tydligen vara lite smärtstillande vilket kan få stela hästar att verka "bättre" Men detta var denna veterinärens åsikter.//M
 
Sv: Bioglucomin

Enligt den nya karenstidslistan som kom 050301 står det inte med 0 timmar och min tolkning av övrig text under karenstider blir då att det har minst 96 timmars karenstid för start. Bara så att du är medveten om det...
 
Sv: Bioglucomin

BJÖRKIS skrev:
Hästarna är inte på något sätt ofräscha, det är inte anledningen till att jag frågar. Men det kan inte skada att tillföra lite extra när de tränar så hårt som de gör. Precis som jag använder BoT i förebyggande syfte.

Det var inte så jag menade, min häst har heller inte varit ofräsch eller liknande. Jag ger det också lite förebyggande, och jag använder också BoT. ;) :)
 
Sv: Bioglucomin

Tack för att du upplyste, vart hittar du nya listan för karenstider? Kan vara bra att titta på den.
 
Sv: Bioglucomin

-Just brosk är det ju en fördel om det finns i leden! :)
De människor som har problem med lederna och äter glucosamin säger att smärtorna kommer tillbaka direkt då de slutar med pulvret. Då funderar jag lite, har verkligen brosket byggts upp då? För isåfall borde väl inte lederna slitas och börja ömma igen bara på ett par dagar..

Vår travare fick en förkalkning i ledbrosket ena fram och vi gav glucosamin. Han har inte visat hälta mer där då två år gått sedan det upptäcktes. Men jag vet inte om det berodde på näringstillskottet eller på att han förbättrat sin aktion.

De hästar som är stela kan ju behöva något som hjälper muskulaturen för om den blir smidigare minskar ju belastningen på ledbrosket också.. Tex magnesiumtillskott eller liknande.
 
Sv: Bioglucomin

Hej!
Ingen karenstid på glukosamin!!
Hade en liknande diskusion på tävlingforumet, jag mailade STC och frågade om tolkningen och glukosamin räknas som fodertillskott och de godkända av Jordbruksverket godkända tillverkarnas preparat har ingen karenstid.
 
Senast ändrad:
Sv: Bioglucomin

Så Boigulcomin har ingen karens? Jag va inne och tittade på listan som skrevs ut härovan. Och jag kunde inte heller få det till att produkten skulle kräva karens.
Vet en bekant som gav det till sin pålla förra året och den tävlade precis som vanligt, där var det inte tal om 96 timmars karens.
 
Sv: Bioglucomin

Snacka om att skriva fel, men det finns värre saker än det :D
 
Sv: Bioglucomin

Anledningen till att jag trodde att det var ändrat var att det tidigare stod preparat innehållande glukosamin 0 timmar. (inte exakt formulering) Jag hade fel.
 
Sv: Bioglucomin

Listorna är ju lite luriga att läsa ibland...
Jag brukar maila STC o fråga om det är någor speciellt, de är faktiskt väldigt snabba med att svara! Ordning på torpet hos STC o galoppförbundet :rofl:
 
Sv: Bioglucomin

Det skulle jag också göra om jag funderade på att använda något jag inte var 100% säker på. :)
 

Liknande trådar

Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 012
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag väntar fortfarande på höanalysen som borde komma vilken dag som helst nu. I väntan på den sitter jag och läser om alla möjliga...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 602
Senast: mackan
·
Träning Hej! Min tidigare ganska spralliga häst har under hösten/vintern börjat bete sig lite underligt. Han har blivit sjukt seg på ridbanan...
2
Svar
24
· Visningar
4 594
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 940
Senast: NotlikeI
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp