Binda upp unghäst i transporten?

E

El Karisma

Hur transporterar ni era unghästar (födda -03 - -04)? Fastbundna i grimman? Hur har det funkat?

Har hört att man kan binda i en halsring:confused: , har någon erfarenheter av sådant?

Jag har haft en del hästar, men har min första unghäst nu... har märkt att man måste tänka på en hel del, sådant som tidigare varit en "självklarhet" när man haft mera rutinerade hästar! ;)

Sv: Binda upp unghäst i transporten?

Jag körde min nordis en del i somras. Han är född 04. Band honom i grimman, lädergrimma. Det funkade jättebra. :banana:

jag har alltid transporterat hästarna fastbundna i grimma! låter vansinnigt med en lös häst. även en unghäst kan få transporten att gunga (välta!). nä, enda gången man har hästen lös är när fölet följer med stoet till betäckning el.likn. (alltså yngre än ca 6 mån.).
först av allt: vänj hästen vid att vara uppbunden. kort!
det är livsfarligt med för långa grimskaft i transporten. har själv varit med om en del incidenter där vi haft änglavakt. och otroligt lugna hästar!!

en del vill stå med hästen i transporten, men jag vet inte om det är att rekommendera. vad kan man göra där? visst, med mobilen kan man ringa föraren, men vad händer om hästen råkar smälla till dig i "ohappa"?

bättre är att ta det lugnt och stanna regelbundet och kolla hästen. det är naturligtvis svårt på en motorväg o.likn. men desto större anledning att "träna" på mindre vägar och kortare sträckor.

babsan skrev:
jag har alltid transporterat hästarna fastbundna i grimma! låter vansinnigt med en lös häst. även en unghäst kan få transporten att gunga (välta!). nä, enda gången man har hästen lös är när fölet följer med stoet till betäckning el.likn. (alltså yngre än ca 6 mån.).
.

jag är också av den åsikten att hästen skall stå fastbunden när den åker transport! enda gången jag kört hästar lösa är när de varit riktigt små (unga)...

Om du inte har annat val än att transportera en häst som inte har lärt sig stå uppbunden kan det vara läge att binda den i en halsrem och grimma. Ha ett rep till grimman och ett till halsremmen. Detta så den inte kan komma loss då en grimma går lättare sönder. Har du en transport med panikutlösande frambommar som fungerar som en BOJ till exempel. Kan man binda hästen så den kan backa tills rumpan tar i bakväggen, detta är det bästa sättet att binda hästen i transporten. Skulle den hoppa upp på frambommen löser du bara ut den med panikutlösaren.

Har du en transport utan panikutlösning är det läge att binda hästen kort i halsremmen i bommen så att den inte kan hoppa över. Men nu kan den heller inte känna bakväggen då den backar och det är möjligt att den slänger sig. Kör direkt du har lastat hästen för då får den annat att tänka på, som att hålla balansen tex. Jag hade föreslagit att också binda den i grimman i framkroken på transporten.

Så klart är det bäst att öva innan man transporterar hästen, men som sagt ibland finns inte dessa möjligheter.

jag kör min -03:a som vilken annan mer rutinerad häst som helst. i grimma och grimskaft, fastbunden i bommen/fästet.
har träns under grimman. jag tror på att träna på allting från början som det skall vara. om inte hästen är heltokig;)

Tror oxå på att de kan lära sig som vanligt från början. Men ha mer koll på unghästen så den inte får som ovana att hoppa över bommen (dvs ha koll på den när ni står still och kör sedan direkt).

Är ju dock bäst om du först lärt den stå på gången bunden.

*kl*

Lite Off Topick, men jag har sett en sele som ett företag i Piteå har konstruerat. En typ av krocksele sas. Hittar den dock inte när jag googlat. Nån annan kanske vet?

Med en sån förhindrar man ju att hästen hoppar över bommer iaf.

Mitt kallblod kör jag i grimma och långt skaft. han vill gärna kunna titta sig omkring lite. Upplever att han är mer orolig om han är bunden kort. Shettisen är lös, han åker helst baklänges.

Man får nog prova sig fram till vad hästen tycker är bekvämast.

Jag fick ett tips från en annan tråd att lägga halmbalar framför frambommen så att unghästen inte vill gå över bommen. Har nu själv testat det på min 03:a och 04:a när de står uppbundna som vuxna hästar, och det har fungerat jättebra (hade bara transporterat dem lösa som föl tidigare), de är vana att vara uppbundna i stallet.

Hästar som är under 6 månader gamla åker lösa i 'rensad' transport. Och endera utan frambom och spärrad skötardörr, eller så de utan problem kan gå under frambommen. Annars området framför bommen täckt.

Sen när jag binder upp dem varierar lite, köper jag en åring som inte är van att stå bunden får den åka lös. Egna, som är vana att stå bundna sen föltiden brukar jag binda upp nån dag när det faller sig naturligt. För min 03:a blev första gången i samband med att honf örsta gången åkte med mellanvägg i. Då satte jag en hög bindning från sidoringen på transportväggen (dvs vid huvudet) och till sidoringen i grimman. Dvs hon kunde inte vända sig, men kunde backa utan att sitta fast etc.

Jag är inte speciellt bekymrade över att de ska hoppa bom, med en häst med tendenser till det skulle jag gör aannorlunda.

Men mina åker brett, utan mellanvägg, sitter med dubbla elastiska grimskaft, ett i vardera sidoringen till grimman, och så till varsin bindring i bommen. Dvs det blir lite som 'stallgångsuppbindning'. På så sätt kan de röra huvudet fritt uppåt, de kan vrida huvudet lite bakåt så de ser bakåt men de kan inte vända huvudet, men samtidigt kan de backa så långt bakåt de vill (bommen tar stopp innan grimskaften gör det). Om de KAN hoppa över bommen vet jag inte, teoretiskt så borde det vara svårt men möjligt, men ingen av mina har försökt.

Jag har korta hästar och jag vill de ska kunna backa så långt bakåt att de kan luta rumpan mot bakbommen, därav att uppbindningen är såpass lång att de kan det.

Framför bommen sitter hösegel med hösilage, vilket ytterligare minskar lusten att hoppa över bommen (inbillar jag mig).

Jag kör (med unghästar) enligt två deviser: Krångla inte till det! och Idag är en lika bra dag som imorgon! (att t ex binda upp).

Alexandra_W skrev:
Jag kör (med unghästar) enligt två deviser: Krångla inte till det! och Idag är en lika bra dag som imorgon! (att t ex binda upp).
:bow:

Oj, bara jag inte skulle inbilla mig en hel massa tror jag att det skulle kännas lättare (och enklare) när vi skall börja åka transport med min unge till våren...

Det som jag mest oroar mig för är att hon skall få panik när jag binder upp henne, eller att hon försöker sig på att hoppa över frambommen. Men vad skulle en vinna på det? (dvs att hoppa över...):confused:

Hästen min är en riktig "surmärr" ibland (hoppas innerligt att det blir bättre med åren:crazy: ), men vi har kommit så långt i träningen att hon stått uppbunden kortare stunder. Om och ifall att hästen börjar backa är det väl bra att bakbommen fungerar som ett stop, dvs hästen behöver inte "hänga" sig i gimskaftet?!

Jaa, lite vimsig har ni rätt att tycka att jag är, men... är man hönsmamma så är man!!! :smirk:

El Karisma skrev:
:bow:

Det som jag mest oroar mig för är att hon skall få panik när jag binder upp henne, eller att hon försöker sig på att hoppa över frambommen. Men vad skulle en vinna på det? (dvs att hoppa över...):confused:

Hästen min är en riktig "surmärr" ibland (hoppas innerligt att det blir bättre med åren:crazy: ), men vi har kommit så långt i träningen att hon stått uppbunden kortare stunder. Om och ifall att hästen börjar backa är det väl bra att bakbommen fungerar som ett stop, dvs hästen behöver inte "hänga" sig i gimskaftet?!

Jaa, lite vimsig har ni rätt att tycka att jag är, men... är man hönsmamma så är man!!! :smirk:

Lär henne vara uppbunden redan nu så slipper du den delen iaf ;) Om hon står uppbunden utan större problem korta stunder, men inte riktigt gillar det, så brukar jag helt sonika knyta dem ( i transportgrimskaft, dvs kort, men med panikhake) vid krubban. Då blir det något positivt, och har de sen öven höet framför näsan ( i foderpåse t ex) så brukar deras vilja att börja segdra och tjafsa vara ganska liten, och de lär sig snart att det är ganska meninglöst att försöka ta sig loss bara för att ta sig loss, för det de vill finns ju framför näsan. Och så lär de sig koppla av uppbundna med, och det brukar även dessa 'grinmärrar' ta med sig sedan (min var illröd som liten och hade horn.. *s*)

Får de sen åka med mat i transporten så kommer sällan behovet av att dra, de brukar ha fullt sjå med att balansera, positionera och så vidare.

Jag band upp min unghäst (f. 04) i transporten i höstas när jag hämtade honom från betet. Det var första gången han åkte ensam men jag staplade halmbalar framför bommen för säkerhets skull så att han varken kunde komma över eller under bommen och det gick jättebra, verkade inte orolig.

Bunden i kort transportgrimskaft och lädergrimma, fungerar bra. Han (03:a) testade första gången att slänga sig bakåt, upptäckte att han satt fast och gav upp och står nu helt still och är lugn. Huvudsaken är nog att han litar på mig och får se roliga nya ställen varje gång han får åka transport och mycket beröm!
MVH/Gismo.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har på senare tid fått upp en hel del reklam för menstrosor i mina sociala medier. Det som står att läsa på deras egna hemsidor är...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 482
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 303
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 741
Senast: mamman
·
Hästvård Vi har stött på lite funderingar med vår häst. Han har varit spänd i ryggen och behandlades för detta. Veterinären var inte orolig utan...
Svar
0
· Visningar
533
Senast: slant98
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama