Bilresa till Södra Frankrike/rivieran.

Smulu

Trådstartare
Jag, maken och våra två barn ska ta bilen genom Europa ner till Rivieran.
Barnen är åtta och ett år gamla så planen är att ta gott om tid på oss ner. Först båten till Kiel ( vi bor i Göteborg) och sedan ner genom Tyskland vidare över alperna, norra Italien och så till slut Frankrike. På vägen tänker jag mig 2-3 övernattningar.
Är det någon av er som gjort en sådan resa och kan bidra med lite tips på allt från var man övernattar till trevliga aktiviteter/sevärdheter på vägen ner.
 
Vi reser från sydvästra Tyskland till Côte d'Azur och vi väljer t ex att resa direkt genom Frankrike för att spara vägtullkostnader. Det kostar ju i Frankrike också, men Schweiz blir dyrare. Men för oss är det inte resan som är viktig utan vi vill bara komma fram till målet, så det är ju lite skillnad förstås.
Kör inte för fort i Schweiz, det är ganska dyrt.
Det kan löna sig att kolla när sommarlovet i de olika bundesländerna börjar/slutar, för de helgerna är det galet mycket trafik i Tyskland.
Toaletterna på de franska rastplatserna var tämligen äckliga. Vår tvååring backade ut och vill hellre ta på en blöja än att kissa där...
 
Ett tips är toapapper i bilen. Vi har bilat till Paris när barnen var 3 och 5 år och sedan en gång till Rust (Strax öster om Strasbourg) när dom var 5 och 7 år. Långa köer medförde nödiga barn som inte kunde hålla sig så då blev diket under köerna. Och på dom offentliga var pappret nästan alltid slut.
Internet fixar ni på en Mcdonalds alt. på annan restaurangkedja som har fri wifi, om det är så att ni behöver tillgång under resans gång.

Jag antar ni vill se på sevärdheter men vi valde att köra ner så snabbt som möjligt istället. Till Paris en övernattning i Tyskland med bil. Till Rust en natt med långfärja Trelleborg-Travemunde och en övernattning med husbil.

Min man säger att den resväg ni tänker er så är 3 övernattningar mest lämplig med tanke på eran ettåring. Det blir en 50 mil om dagen då och vill ni kolla på sevärdheter samtidigt så tar det ju lite tid. Hamburg kan ni räkna med köer.

Vad det finns att se på får andra svara på.
 
Mm, turen genom Schweiz är för att få se alperna :)

Planera då för övernattning i södra Tyskland och norra Italien. Schweiz är ohemult dyrt så där vill ni inte övernatta.

3 övernattningar tycker jag absolut är minimum. Sommartid är det ofta mycket trafik dagtid och dessutom högsäsong för vägarbeten.
 
Och kör inte gotthardtunneln genom Schweiz. Det är en riktig flaskhals och man kan bli stående timmar i väntan på att få köra igenom. Kan återkomma med vägförslag genom Schweiz om det är av intresse.
 
Och kör inte gotthardtunneln genom Schweiz. Det är en riktig flaskhals och man kan bli stående timmar i väntan på att få köra igenom. Kan återkomma med vägförslag genom Schweiz om det är av intresse.
Ja du får jättegärna komma med tips! :)
Tack för varningen om Tunneln....
 
Ja du får jättegärna komma med tips! :)
Tack för varningen om Tunneln....

Snabbaste vägen genom Schweiz är nog San Bernadinotunneln. Tunneln är enfilig och på så sätt en flaskhals, men inte lika högt trafiktryck som Gotthardtunneln.

Vill ni uppleva Alperna på närmare håll än från motorvägen är det bättre att köra ett pass. Det tar lite längre tid men ger å andra sidan en spektakulär upplevelse. Då har ni förslagsvis tre alternativ Sankt Berhardpasset, Simplonpasset och San Bernadinopasset (från väster till öster). De två första innebär att ni kör västra Tyskland och via Basel ner till Genevsjön. Kör ni via San Bernadino kör ni öster om Bodensjön. Så valet beror lite på tid ni vill lägga och vilka vägar ni vill ta i övrigt. Vid Sankt Bernhardpasset finns en avgiftsbelagd tunneln, som alternativ till passet. Passet är endast öppet sommartid pga sin höga höjd (ca 2500 möh).

Finns mycket att skriva. Fråga gärna om du undrar något specifikt. Har bott flera år i nordvästra Schweiz och kört till/från Italien/Rivieran ett antal gånger.
 
Och av ren nyfikenhet undrar jag vart i Franktike ni ska?

Vi åker för andra gången till en campingplats i Giens-Hyères.
 
Och av ren nyfikenhet undrar jag vart i Franktike ni ska?

Vi åker för andra gången till en campingplats i Giens-Hyères.

Vi ska till Mandeliu la Napoule en liten ort nära Cannes där min man kunnat hyra en lägenhet via sitt jobb. Så nu håller jag på och kikar efter roligheter att göra och vackra vyer både nere på rivieran och även på vägen ner samt upp.
 
@Sedna Den väg som jag kikat på mest ner går just öster om Bodensjön, så då är ju San Bernadino ett trevligt val antar jag.
Hur gör man för att betala vägkostnaderna? Fixar man sån när man kommer fram eller måsta man göra det innan!?
 
@Sedna Den väg som jag kikat på mest ner går just öster om Bodensjön, så då är ju San Bernadino ett trevligt val antar jag.
Hur gör man för att betala vägkostnaderna? Fixar man sån när man kommer fram eller måsta man göra det innan!?

Låter som ett vettigt vägval. Då har ni möjlighet att välja på tunnel och pass utifrån dagsform och väder. :)

För Schweiz kan ni köpa en vinjett för motorvägen vid gränsen, kostar 40chf för ett år. Även Österrike kräver vinjett för motorväg, men det får man köpa innan gränsen. På gränsnära bensinmack tex. Österrike är inte fullt lika dyrt då de även har vinjett för kortare tid än ett år.
 
@Sedna Den väg som jag kikat på mest ner går just öster om Bodensjön, så då är ju San Bernadino ett trevligt val antar jag.
Hur gör man för att betala vägkostnaderna? Fixar man sån när man kommer fram eller måsta man göra det innan!?
I Frankrike betalar man per sträcka på motorvägen. Det är praktiskt att ha tillräckligt med kontanter för det .
 
Kul! Har åkt många många mil som barn och kan därför inte ge några direkta tips om sevärdheter, vägval och såna vuxengrejer. Men jag minns att det bästa var när man skulle stanna och sova, svängde bara in på nån liten ort och hittade små söta/intressanta/säregna krypin och många minnen har skapats på dessa (bäst var ett ställe i norra Frankrike där ägaren var receptionist, kock, servitör och typ allt annat man kunde komma på. Han bytte mössa mellan alla sina roller och överdrev sin karaktär ;)).

Dvd/surfplatta i bilen så man kan kolla film. Har ni inte skaffat så är hållare till nackstöd suveränt så man slipper gamnacke.

Papper och penna att måla på/hålla ställningarna i diverse billekar.

Hårda karameller/morotsstavar/bananer. Perfekt när energin tryter och det är en bit kvar till lunch.

Ljudbok, kanske inte är så roligt för de vuxna men Astrid Lindgren kan jag iallafall uppskatta nu i vuxen ålder men smaken är som baken.
 
Jag tillbringade extremt mycket tid i baksätet runt om i Europa som barn. Det gjorde mig till bilhatare. :p Men att åka bil genom Alperna gillade jag! (Inte tunnel.)
 
Och jag som bor i Alperna (Innsbruck) tycker inte om att köra bergsvägarna, smala, kurviga vägar med branta stup vid sidorna. Dessutom rädslan att möta en självmordsbenägen motorcykelförare i varje kurva. Fast naturen är helt fantastisk.

Om ni ända kör bergsvägar var försiktiga när ni kör ner, manga turister har förstört sina bromsar pa bilen (kan bli bade dyrt och farligt)
 
Hmm är förståss en poäng @turbofling men om man ändå vill se lite berg, vad har du då för tips? Hinner man se några vackra vyer innan man kör in i ex. gotthardstunneln?
 
Hmm är förståss en poäng @turbofling men om man ändå vill se lite berg, vad har du då för tips? Hinner man se några vackra vyer innan man kör in i ex. gotthardstunneln?
Jag tycker ändå att ni ska köra över passet, mycket mysigare och vackrare än tunneln! Så kan ni ta en fika och njuta av utsikten innan ni åker ner igen.
 
Hmm är förståss en poäng @turbofling men om man ändå vill se lite berg, vad har du då för tips? Hinner man se några vackra vyer innan man kör in i ex. gotthardstunneln?

Jag har dalig koll pa vägalternativen och vet inte riktigt vilken väg ni kör (kör ni ens genom Österrike?). Jag ser ju den fantastikska naturen varje dag sa det är ju lite annorlunda för mig, om jag ska aka sa väljer jag motorvägen för att komma fortast till mitt mal men en semester är ju annorlunda. Langa tunnnlar är ocksa jobbiga att köra i och om en olycka är framme blir det totalstopp. i värsta fall i flera timmar.

Men kör försiktigt sa kommer det ga bra.

(sen när ni ev kör ner, tänk pa att inte bromsa hela tiden. Bromsa kraftigt och kort innan kurvan och lat sen bilen rulla fritt, bromsa kraftigt och kort igen när det gar lite för fort/innan nästa kurva, sa spras bromsarna. Jag som är uppvuxen pa slätten i östergötland visste inte det och fick skäl av maken för att jag lag pa bromsen hela tiden).
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Min make och jag vill långsamt börja planera en resa ner genom Europa med våra barn. Vi tänkte bila och det ska inte ske än på ett tag...
2
Svar
25
· Visningar
816
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp