Billy Allen???

S

sussa

Hur får man tag på ett Billy Allen tränsbett som är 14,5 cm, det är väl samma som 6 tum?,, jag har bara hittat 5tum. Jag letar o letar men hittar inga:crazy: , finns det några bett som är likvärdiga? Tacksam för hjälp :)
Mvh Sussa

Sv: Billy Allen???

Såg att det var ett tränsbett du letade efter.. jag vet ett BA hävstångsbett som är 14½.. instresserad av det kanske?

Hej, jag har inga erfarenheter av hävstångsbett, Hur funkar såna?
Mvh Susanne

:o 14,5 det var stooort! Har hästen verkligen så stor mun??

Min stora ridhäst skulle behöva mindre än den 5" Billy Allen vi har.. men det säger dem finns inte att få tag på...

Billy Allen "hävstång" är säkerligen bara en vanlig stång, men billy allen mundel.. eller????

precis, det är ett tränsbett fast med skänklar, så när man tar i tygeln med 1/10 av det normala tygeltaget så känns det likadant för hästen som om man tar normalt i ett tränsbett..

är man lätt på handen och inte ska tävla med det så kan man likagärna ha ett hävstångsbett, bettet blir inte starkare än handen som håller i det.. :) och dessutom tycker jag att hästen blir lättare i handen på ett häv än på vanligt tränsbett..

Att hitta bett i någon annan storlek än fem tum är ett evigt dilemma... Har själv jagat bett till vår arab som behöver ett smalare, det var inte heller lätt. Hittade till slut hos Lil, men det var flera år sedan så det är inte alls säkert att hon har nu.

Du kan ju försöka att ringa till någon försäljare och förklara vad du vill ha, så kan de kanske fixa. Är inte alltid de visar upp allt som de har eller kan få tag på.

Tävlingar med försäljare är också ett bra tillfälle att leta, ha med dig en linjal som är graderad i tum så blir letandet enklare. Du har ju även möjlighet att prata direkt med försäljarna då. Lyssnar de på vad du frågar om så är sannolikheten att de faktiskt kommer försöka få tag på det åt dig större, än om de är mest intresserade av de som handlar där och då.

/Ida

Hej hej! hennes Pessoa bett är i cm 14.5. Man mäter väl Billy allen tränsbetet på samma sätt:confused: , Det är en fjording jag har med ett väldigt kraftigt huvud. :smirk:
:banana: sussa

När du lägger in bettet i munnen...ta ett tag på bägge sidor och "tryck"undan det som är mjukt...hur mycket på bettet är det som sticker ut på bägge sidor då?...Förstår du hur jag menar...?

Tänk dig att du tar bort alla mjukdelarna och bara har skelettet kvar...där bettet ska ligga, mäter du och lägger på ca 1/2 - 1 cm på var sida...det räcker.

Själv har jag idag beställt ett Billy Allen snaffle till unghästen:D

Man mäter på samma sätt, men det är inte självklart att hon behöver samma storlek för det. Pessoabett, och de flesta engelsk-bett, är konstruerade med en tjock mundel med ett hål borrat igenom, där ringen löper. Westernbett brukar i stället ha en ganska smal mundel, och i änden sitter en rörbit på tvären och omsluter sidodelen. Det här innebär att på engelskbett behöver man ha lite marginal för att undvika nyp, medan på ett westernbett så behöver man inget extra eftersom det inte kan bli något nyp. Sidodelen ska i stället ligga precis intill mungipan. Man får även den fördelen när man rider att man inte behöver hala bettet genom munnen, utan tygeltaget tar direkt. Naturligtvis så ska bettet inte heller vara för smalt, men den där extracentimetern otanför munnen kan man skippa.

/Ida

Jag har ett Billy Allen bett som är 4,5 tum. Har beställt från Milstawestern.

Senast ändrad:

:crazy: :smirk: det va tur att jag kollade ordentligt, Tack Piraja:bow: ,, Hon har ju för sjutsingen 12,5,, va fasen, Pessoa bettet va med när jag köpte henne:devil: Stackars min gumma säger jag bara,, men men nu är det återgärdat o ett nytt Bett kommer från Milsta om några dagar:). o inge ridning innan. Hon hadde ju en massa skin el hur jag ska förklara :smirk: så Bettet såg ut att passa kanon. Hmmmmm, ja ja man lär sig ju ialla fall o kolla upp saker o ting lite bättre.
:banana: Sussa

hej!

Kolla in på www.bonazawestern.se och se efter deras billy allen bett, jag köpte ett BA tränsbett 14,5 där på en billig slant (kommer inte ihåg exakt) det är lite svart metall....Lycka till!:p

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 618
Senast: Mabuse
·
Utrustning Vad finns det för säkra färger att använda för att måla häst med? Tanken är att måla en svart häst med vita zebra-linjer, så någon vit...
Svar
6
· Visningar
642
Senast: WildHorse
·
Kultur Jag har blivit informerad om ett Mycket Viktigt evenemang, till vilket biljetterna släpps inom kort och ansvaret för att få tag på...
Svar
17
· Visningar
1 019
Senast: Kirre
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 829
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar