Billingeritten

Sv: Billingeritten

Fast när man tittar på bilder så fattar man varför distansen har låg status hos "vanliga" ridmänniskor.
Är det normalt att rida med händerna i höjd med axlarna?

CK: Håller med! Trist syn men man får klicka förbi snabbt och njuta av alla duktiga ryttare i god stil i stället.

Nu har jag kollat igenom bilderna och jag kunde bara se ett ekipage där ryttaren håller händerna väldigt högt. Bilder är ju bara ögonblick. Tror inte att hon red så hela ritten direkt? Hästen ser het/pigg ut och jag vet av egen erfarenhet att det är lätt att höjja händerna vid försök att få stopp, allra helst om man har för långa tyglar som i detta fall.

Visst, bilderna kanske inte ser så kul ut. Men som sagt, det är ju bara ögonblick av en hel ritt.

Jag tänkte mer på bildena som var tagna i en kurva ute i skogen. När ekipage med händerna där de ska vara i en "full galopp" kommer dundrandes fram!

Senast ändrad:

Det är väl den ryttarens stil, hon brukar alltid rida med händerna där uppe.

I allmänhet så ser man väldigt många kassa sitsar på distansbilder...Det finns en, ofta publicerad, hemsk bild från ett upplopp där en av våra främsta elitryttare spurtar.

Och jag menar inte på något sätt att jag själv skulle vara bättre, tvärtemot, jag skulle definitivt behöva sitsträning :).

I allmänhet så ser man väldigt många kassa sitsar på distansbilder...Det finns en, ofta publicerad, hemsk bild från ett upplopp där en av våra främsta elitryttare spurtar.

Och jag menar inte på något sätt att jag själv skulle vara bättre, tvärtemot, jag skulle definitivt behöva sitsträning :).

Det är ju det jag menar. Jag pekar inte ut nån speciell. Och jag vet att en del har en märklig sits, men ändå rider i balans.
De prydligaste ryttarna ser man oftast i PP och CR, när de rider "vanliga" hästar.

Och angående spurt, så är jag allergisk mot när folk rider i full fart med lösa tyglar.
Det går INTE fortare för att tyglarna hänger.

Visst ser det ni beskriver trist ut, men att andra grenar skulle vara såå föredömliga håller jag inte med om. Har sett otaliga hopptävlingar där man rycker och sliter hästen i munnen, sitter i stolsits, bakvikt och sk dressyrryttare som har händerna i magen när hästen rids på tygeln istället för att korta tygeln och sänka handen mm

Liknande trådar

Fritid Tydligen går det numera att köpa löprundor för att kunna få en bra statistik i till exempel appen Strava och visa upp. S.k...
2
Svar
28
· Visningar
1 813
Senast: Mineur
·
Hästmänniskan Just nu har jag ca 12 min att köra till stallet, 1 mil. Mest grusvägar att rida på och vi rider oftast själv då de bara finns en annan...
2
Svar
31
· Visningar
2 537
Senast: Svartkatt
·
Skola & Jobb Själv har jag sökt två olika kurser för att jobba med skrivprojekt. Sen har jag sökt en kurs om brödbakets kemi . Alla är på distans...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 293
Senast: Elo
·
Samhälle Jag vill diskutera en sak som stör mig väldigt mycket och det är personer som ska lägga upp bilder på sina barn, men som ska maskera...
2
Svar
20
· Visningar
1 738

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka