billigt spån?

Sv: billigt spån?

När jag fyllde upp mina tomma boxar öste jag ut alla 12 säckarna med pellets i boxen och sen hällde jag helt enkelt ut 12 hinkar vatten över! Först tvekade jag och hällde inte på fullt men insåg snabbt att det var bara att köra på, vände lite på den med spångrepen sen var det klart! Gick snabbt! Man kan ju spraya med slang också om man har lite öga för hur mycket vatten som behövs. Det kan jag göra nu när jag är van vid pelletsen.

Absolut! Jag har än så länge bara kallvatten i stallet! Fylld epå idag när det varit 10 minusgrader och kallstall, inga problem och inget spån som varit ens i närheten av att frysa i boxen! Däremot frös vårt vatten inne i huset och det har det inte gjort på flera år så idag har det verkligen bitit i!

Det låter helt underbart! Hoppas jag hittar nytt stall snart och hittar nån som kan köra hem en pall med pellets. :)

-19 grader idag! Fortfarande inte en endaste tendens till att frysa i boxen, däremot har vatten och allt annat frusit i stallet inatt.. :S

Men vet du, jag håller med dig om att torv inte är så bra. Dels är torvbrytning inte särskilt miljövänligt, det är ju en naturresurs som förnyar sig extremt långsamt. Och dels tycker jag att det är ett himla stabbigt och kletigt strö, jag har nog aldrig sett en riktigt fräsch torvbädd. Plus då att det är jobbigt att hantera och skitar ner hela stallet.

Jag föredrar porösare strö som halm och kutterspån så att det blir lite luft i bädden, jag tycker att ytan håller sig torrare då och det borde även bli varmare att ligga på. Har helst en bädd i botten med söndertrampat kutterspån där kisset mockas ut varje dag men kanterna får ligga, och så ett fluffigare lager med nyare spån eller halm överst. Jag vill inte att ytlagret ska ha så himla bra uppsugningsförmåga, jag vill att kisset ska ta sig ner till bädden i botten i stället.

Där ja bor tar dom 700:- per pall dock torv(vet inte om dom även har spån) På en pall är det 15 balar torv. Dock har jag inte köpt där i år och då har jag sprungit på på Lantmännen och det kommer jag aldrig mer göra om, fan vad dyra dom är. :mad:

*kl*

Fungerar även spånpellets i en lösdrift eller fryser det när det är vattnat på? Det är ju inte säkert att hästarna väljer att vara där inne och trampa runt i det...

*kl*

Fungerar även spånpellets i en lösdrift eller fryser det när det är vattnat på? Det är ju inte säkert att hästarna väljer att vara där inne och trampa runt i det...

Hmm, efter att ha läst tråden noga så verkar ju inte risken vara så stor. Ska köpa och testa i boxen först innan jag fyller upp lösdriften.

Vet inte vad för torv du har hittat?

Torv tycker jag är super, inte bara som grund i bäddar utan överlag. De enda nackdelarna som jag ser det är att det kan vara lurigt att mocka noga de första dagarna innan det är helt pulveriserat om man är ovan (se skillnad på torvbollar och skitbollar) och att det kan bli mörkt men jag har öppet i nock och ljusinsläpp i taket så det har inte varit ett problem för mig.
Damm bildas det av allt, skillnaden är att torvpratiklarna är större, syns mer och är mycket mindre farliga! Jag har dock aldrig upplevt att det blir dammigt i stallet.

Ja en nackdel till, balarna är rätt tunga men det är ju alla balar i den sizen och det enda som vinner på det är ju träpelletsen med sina små påsar.

Luften blir bra, lukten fräsch, gödslet attraktivt, det är drygt och sätter sig riktigt bra i boxen.
Går absolut kanon att blanda med spån! Eller som jag gör, låter torven sätta sig och spånar topplagret. Perfekt! Vet inte vilka dåliga egenskaper du menar att man får kvar och vilka bra som försvinner riktigt?

Och som jag skrev, träpelletsen funkade lika bra på torv. Jag tycker det är den perfekta kombinationen och jag har provat det mesta.

Men tycker du att det är skit ska du ju naturligtvis inte använda det, det är trots allt ett fritt land!

Instämmer helt. Har provat växelströbädd av spån, matta (ej dränernade) med spån växelströbädd, torvbädd med spån ovanpå (permanentbädd) och nu träpelletsen (permanentbädd). Träpelletsen är lättmockat och säckarna är lätta att hantera. Förvaras på pall utomhus. Hästarna trivs ligger ner i boxen. Ingen hosta som av vanligt spån. Men till nästa säsong ska jag kombinera dvs torv i botten och pelletsen ovanpå, har rätt bökiga hästar och då minimeras lukten nästintill helt då de rotar upp "pissställena". Har dessutom torv kvar sedan ifjol.

18n1cl.jpg

2pob78x.jpg

8we1p2.jpg

Detta såg så trevligt ut att jag åkte till Byggmax på lunchen och köpte 10 påsar för att testa :D

*KL*
Skickat maken att handla pellets idag så ska ena boxen fyllas i helgen. Spännande. :)

Kan man blanda in detta i befintlig halmbox?
Jag mockar ju bädd nu på vintern och skulle gärna ha nått i som suger upp bra. Självklart mockas det blöta åxå ut. Men e det nån som har provat?

KL

Nu har jag också testat träpellets. Funkade super på min lort-häst, blev bra mkt mer lättmockat än med kutterspån. MEN, nu har det frysit och det är ju mindre kul.. Vet inte om jag blötte pelletsen för mkt sist jag lade in, det verkar ju funka för de flesta andra. :confused:

Hmm.. Jag vattnar ganska mycket och har haft runt -10 till -15 i stallet senaste veckan och mitt har inte fryst alls!

Blev spånet blött när de svällt eller var det typ "Kutterspåntorrt"?

Liknande trådar

Hästvård Hösten är på väg med stormsteg och snart är det dags att stalla in hästarna. Mitt huvudbry just nu är bara vad jag ska välja för strö...
2 3
Svar
41
· Visningar
7 415
Senast: Adnoc
·
Träning Mitt ungsto kan nog lätt kvalificera sig till "världens skitgris" boxen ser ut som f-n varje dag och det innebär att hon har ljuviga...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 433
Senast: Morsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar