Billigt Proteinrikt foder?

L

lemonadsaft

Har en perfekt foderstat föurtom att det saknas protein, så nu undrar jag var jag får tag i billigt proteinrikt foder?
:bump: :banana: God jul!

Sv: Billigt Proteinrikt foder?

Soja är billigt, kostar ca 5 kr/kg och innehåller ca 380g smpr. Vetekli kostar ca 3 kr/kg ca 104 g Smrp.

Själv har jag fått tag på billiga lusernpellets som endast kostar 87 kr för 25 kg. Dangrönt tror jag det var...

Senast ändrad av en moderator:

Förresten, kollade i din andra tråd, varför ger du krafft grund om du vill ha mer protein?

Jag har köpt lusernpelletsen på ett ställe i Uddevalla som är återförsäljare till Svenska Foder. Soja och vetekli har jag sett på Granngården.

byt ut grunden till nya groov så får du genast upp proteinet..

Har hört att kraft groov innehåller mkt mer fett och har en lättfödd häst... det är i stort sett enda anledningen.

Nya Groov innehåller 0,5% mer fett men mindre energi. Och det är kanske energin du ska hålla nere om du har en lättfödd häst. Använder du dig av den gamla grooven innehåller den 0,5% mindre fett och 2,0 MJ mindre energi jämfört med grund. Förstås rätt mycket mer smrp i nya grooven (125g mot 90g).
Jag har precis bytt till nya grooven för vårt hösilage har lite lågt proteininnehåll.

lemonadsaft skrev:
Har hört att kraft groov innehåller mkt mer fett och har en lättfödd häst... det är i stort sett enda anledningen.

:confused: En lättfödd häst ska ha mer FETT?? Que?

det man kollar efter är inte mängden MJ utan balansen mellan protein och MJ
dvs krafft grund innehåller 11 MJ och 80 g smältbart råprotein
krafft NYA groov innehåller 10 MJ och 125 g smältbart råprotein
krafft groov innehåller 9 MJ och 90 g smältbart råprotein

därav så är kvoterna såhär:
grund 7,2
groov 10,0
nya groov 12,5

vilket foder har då högst protein/mj kvot?

och vilket foder bör du då ge om du vill ha mer proteiner per MJ?

Hon menar väl att eftersom hon har en lättfödd häst, vill hon inte ge ett mer fettrikt foder?
Eller har jag nu fått det fel för mig.

Till trådskaparen:
Sen om jag inte har fel för mig IGEN ( ;) ) så blir inte hästen tjockare av lite mera fett, utan det är för mkt MJ i den totala foderstaten som ger fet häst.

Öh, hallå, jag ger inte krafft groov, läs vad jag har skrivit innan du skriver..

Álin skrev:
Hon menar väl att eftersom hon har en lättfödd häst, vill hon inte ge ett mer fettrikt foder?
Eller har jag nu fått det fel för mig.

Till trådskaparen:
Sen om jag inte har fel för mig IGEN ( ;) ) så blir inte hästen tjockare av lite mera fett, utan det är för mkt MJ i den totala foderstaten som ger fet häst.

Ja, så menar jag :) Ok, då är det väl bara till att byta då.
:banana:

Billigt proteinriktfoder är Vetekli! Vi köper en säck med 15 kilo fö 45 kr och det räcker länge!

SOja ska man vara lite försiktig med.. det är inte alla hästar som klarar soja!

Capable Case skrev:
Billigt proteinriktfoder är Vetekli! Vi köper en säck med 15 kilo fö 45 kr och det räcker länge!

Men vad har kli för KVOT då? Hur mkt protein innehåller det? tror inte att kvoten är särkilt hög... det är ett ganska klent proteintillskott, vad jag vet.

Enligt mina listor har vetekli en kvot på 6, hur CC får det till ett bra PROTEINfoder är jag oerhört nyfiken på!

*kl*

Om man nu är ute sefter ett billigt proteinfoder kollar man väl upp hur mkt protein man får för pengarna eller rättare sagt hur mkt man får betala för en viss kvantitet SRP.

Jag brukar ios gå efter vad för sorts foder som krävs för att balansera upp foderstaten. I vissa fodersorter får man så mkt annat med så alla kvoter sticker iväg för en.

Om jag inte minns fel så har vetekliet jag köpte en kvot på typ 12 eller nåt (8,5 Mj och 104 g smpr).

Kopierade detta från "Ninas fodersida":

Vetekli är ett fodermedel som har en maxgiva på 100 g/100 kg kroppsvikt. Det innehåller mkt protein och är bra för magen. Vetekli innehåller även mkt fosfor vilket kan vara bra som ett tillägg då man fodrar med t.ex. lusern som är kalciumrikt, eller har ett kalciumrikt hö.
Innehåll:
Energi: 8,5
Protein: ca 108
Kalcium: 1,5
Fosfor: 10
Magnesium: 1,1

Alltså ÄR vetekli rätt så proteinrikt, jämförbart med LUSERN...

Men om du har 500 kg häst kan du bara ge 0,5 kg vetekli, och det blir ju inte så jättemycket protein av det.

Hur som helst är det nyttigare att ge lucernhack.

Senast ändrad:

HannaZ skrev:
Men om du har 500 kg häst kan du bara ge 0,5 kg vetekli, och det blir ju inte så jättemycket protein av det.

Hur som helst är det nyttigare att ge lucernhack.

ja självklart! men värdena är jämförbara.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 262
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 618
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Hej! Vi har haft lite svårt att få tag i nytt hö nu när vårat har tagit slut, men nu har vi äntligen hittat ett med okej värden...
2
Svar
29
· Visningar
2 331
Senast: Ise
·
Foder & Strö Jag ska flytta min häst till stall och själv köpa in strö efter att ha haft honom på lösdrift där strö ingick. Jag har således aldrig...
2
Svar
26
· Visningar
2 841
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar