Billigt Proteinrikt foder?

Sv: Billigt Proteinrikt foder?

Jag får helt enkelt dubbelkolla mina tabeller.

Ska erkänna att jag aldrig övervägt vetekli, just för att det inte går att komma upp i sådana mängder att det hjälpt i det fallen jag behövt protein...

lemonadsaft skrev:
vad har linfröolja för värden?

Kanske är linfrökaka du tänker på... det är skalen som blir kvar när man pressat ur oljan ur fröna. Det är ett ganska mycket protein i, kvot på ca 18.

mvh Jessica

Capable Case skrev:
Billigt proteinriktfoder är Vetekli! Vi köper en säck med 15 kilo fö 45 kr och det räcker länge!

SOja ska man vara lite försiktig med.. det är inte alla hästar som klarar soja!

Har nog inte stött på nån som inte gör det än... Däremot kan de reagera med utslag om man ökar givan för fort. Hade en häst som fick 50-100 gr soja, som han klarade. När vi höjde givan till 150 gr så fick han utslag. Vi sänkte givan igen till 50-100 gr o utslagen försvann. När vi efter en-två veckor senare höjde givan igen kom inga utslag tillbaka. Sedan kunde han äta det.

Det är viktigt med alla fodermedel, speciellt de som man inte vet om hästen ätit förut, att introducera mycket sakta till att börja med. Min häst har ätit 400 gr soja om dan i 3 säsonger nu och han har inte haft minsta lilla känning av den. Jag kan introducera den ganska fort på hösten om jag behöver.

mvh Jessica

Nej, jag menar linfröolja, hon har då inte blivit fetare sen jag börjat använda det iaf. =)

Men olja innehåller inget protein alls utan endast MJ. Om man generaliserar så kan man säga att MJ behövs för hullet o protein för muskler.

mvh Jessica

lemonadsaft skrev:
Nej, jag menar linfröolja, hon har då inte blivit fetare sen jag börjat använda det iaf. =)

Jag fick rådet att använda krafft protein i små mängder (0,3 kg) som tillskott på havre, betfor, mineraler och hö förstås.
Det var lite protein i mitt hö, tror det var 37?? Vad man nu ska ha vet jag inte.
/Har en mycket lättfödd häst!!

loka75 skrev:
Jag fick rådet att använda krafft protein i små mängder (0,3 kg) som tillskott på havre, betfor, mineraler och hö förstås.
Det var lite protein i mitt hö, tror det var 37?? Vad man nu ska ha vet jag inte.
/Har en mycket lättfödd häst!!
37 gram smältbart råprotein är inte så uselt precis. För mig (som har islänning) är det riktigt bra. Jag har fodrat med hö på ner till 20 gr SRP/kg, men då blir det tillskott. Jag brukar köra just med Krafft Protein som jag tycker funkar bra. Det innehåller ju 330 gr SRP/kg så där kan man snacka hög proteinhalt!

När man pratar Krafft Protein så pratar man oxå skyhöga priser!!!! Det skiljer ca 250 kr på en säck KP o en säck soja o de ger nästan exakt lika mycket protein.

mvh Jessica

Jessica skrev:
När man pratar Krafft Protein så pratar man oxå skyhöga priser!!!! Det skiljer ca 250 kr på en säck KP o en säck soja o de ger nästan exakt lika mycket protein.

mvh Jessica
Ja, det har du rätt i.

Men det blir ju ändå dyrare för mig om jag köpt soja eftersom jag tänkt byta ut grund mot groov. Hon kommer hursomhelst inte att gå upp i vikt pga hårdare ridning till våren då jag tänkt börja byta, så ingen fara så sett iaf.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 262
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 618
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Hej! Vi har haft lite svårt att få tag i nytt hö nu när vårat har tagit slut, men nu har vi äntligen hittat ett med okej värden...
2
Svar
29
· Visningar
2 331
Senast: Ise
·
Foder & Strö Jag ska flytta min häst till stall och själv köpa in strö efter att ha haft honom på lösdrift där strö ingick. Jag har således aldrig...
2
Svar
26
· Visningar
2 841
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar