Billigare viktboots...vart finns de?

C

cia-123

Hejsan!

Jag har en häst som inte längre töltar!!!
Han har valt trav o grisepass istället....
Jättetråkigt verkligen!

Tänkte att jag kanske skulle prova viktboots på honom och se ifall han kommer tillbaks till tölten då...
De är ju så förb.....t dyra bara...
Inte sååå kul att slänga ut typ 1000kr, ifall det nu är i onödan.:crazy:

Känner ingen annan som har islandshäst som kan hjälpa mig så jag får försöka klara mig själv :cry::cry::cry:

Kan någon rekommendera vart man köper billigare (bra) boots?

Skulle även bli superglad över alla tips för att få lille gubben tillbaka i tölt!
Tackar på förhand! :bow::bow::bow:

Sv: Billigare viktboots...vart finns de?

Har det hänt plötsligt? Isåfall skulle jag gissa på någon typ av skada tyvärr...

Är det så att pållen har vilat en tid och tappat kondis och muskler så kan det ju vara därför han inte töltar.

Eller så rider du annorlunda än tidigare? Själv "tappade" jag tölten efter en skada. Hade töltat med min pålle i flera år, efter min skada kunde han tölta men inte jag...

Mitt råd är att analysera pållen, dig själv, ridningen, yttre omständigheter, mm. Kanske kommer du då på vad det är som hindrar er från att tölta!

Jag tror inte på viktboots somlösning på den här typen av problem. Jag menar att man först ska rida hästen så gott man kan efter dess och ens egna förutsättningar. Sedan kan man använda bootsen för att ta fram den där extra aktionen eller fixa ett mindre taktfel. Men det är ju min åsikt...

Lycka till med pållen!

Svarade visst inte riktigt på din fråga med mitt ovanstående inlägg:o

Billiga boots är väl Jacsons, kan köpas i många internetbutiker. Dock har jag hört om många som tycker de är dåliga. De är stela och trillar lätt av.

Hej!

Tusen tack för ditt svar!

Nja, han tränas regelbundet, skogsridning,dressyr,hoppning osv.
Han har även fått en "ny" anpassad sadel och verkar trivas med livet!

Vet inte vad detta beror på att han har lagt tölten på hyllan....säkert mitt fel....han tar några steg...sen faller han in i trav eller grisepass:devil:

Från början (köpte honom i april), så töltade han o var jättesvår att få att trava...
Nu är det precis tvärt om....vet inte hur jag skall lyckas få honom på andra tankar igen?
Jag värmer upp honom rejält, volter osv...men INTE då....bara några få töltsteg...sedan trav o grisepass....:devil:

Vet inte vad jag gör annorlunda nu mot förut, tycker jag beter mig på samma sätt....:eek:
Övar, övar övar utan resultat???

Gööörtråkigt för både honom o mig!

:bow::bow::bow:

Hööks har billiga svarta gummiboots 225 grams och de tycker jag är helt ok,
visst de håller inte i flera år men sen är de inte dyra heller så man kan byta med gott samvete när de tjänat sitt syfte.
Kostar 149:- och finns på de flesta Hööksbutiker och på deras webshop. :)
(Strl S har passat på i princip alla hästar jag haft de på, M är för STORA tassar ;))

Tänk bara på att gummiboots kan skava om hästen är känslig, man bör inte ha det för ofta.
Dels pga skav och dels för att om du alltid viktarb hästen så kommer den till slut att "vänja" sig
vid den extra vikten och sen är hela vitsen med viktboots borta.

Lycka till :)

Hööks har billiga svarta gummiboots 225 grams och de tycker jag är helt ok,
visst de håller inte i flera år men sen är de inte dyra heller så man kan byta med gott samvete när de tjänat sitt syfte.
Kostar 149:- och finns på de flesta Hööksbutiker och på deras webshop. :)
(Strl S har passat på i princip alla hästar jag haft de på, M är för STORA tassar ;))

Tänk bara på att gummiboots kan skava om hästen är känslig, man bör inte ha det för ofta.
Dels pga skav och dels för att om du alltid viktarb hästen så kommer den till slut att "vänja" sig
vid den extra vikten och sen är hela vitsen med viktboots borta.

Lycka till :)

:bow::bow::bow:

Skall definitivt prova dessa, och se ifall det "hjälper" något :)

Det kan även vara så att hästen haft spänningar som gjort att den töltat & inte velat trava, när den fått ny sadel kan det tänkas att det eller ngt annat gjort att hästen är mer avslappnad, mår bättre fysiskt & detta kan göra att den tappat tölten & börjat trava.
Men grisepass brukar ju hänga ihop med stelhet & spänningar så det är ju lite knepigt.
Den kan ju vara mer passaktig i sin tölt normalt?
Eller så har hästen blivit bekväm & kommit på att trav & grisepass känns lättast.
Bootsen från Hööks funkar, som ngn skrivit, jag tycker inte att de har dålig kvalité heller.

Det kan även vara så att hästen haft spänningar som gjort att den töltat & inte velat trava, när den fått ny sadel kan det tänkas att det eller ngt annat gjort att hästen är mer avslappnad, mår bättre fysiskt & detta kan göra att den tappat tölten & börjat trava.
Men grisepass brukar ju hänga ihop med stelhet & spänningar så det är ju lite knepigt.
Den kan ju vara mer passaktig i sin tölt normalt?
Eller så har hästen blivit bekväm & kommit på att trav & grisepass känns lättast.
Bootsen från Hööks funkar, som ngn skrivit, jag tycker inte att de har dålig kvalité heller.

Tack för Ditt svar åxå :) !

Tja, det där var något jag aldrig tidigare har hört, en ny teori för mig!
Fast mkt är ju nytt när man skaffat sin första islandshäst.

Jag vet faktiskt inte riktigt VAD han gör, då han inte travar eller töltar.
Står jag på marken så ser det ut som pass....alltså han flyttar samma sida benpar samtidigt....
Han är 4-gångare så jag ANTAR att det är sk grisepass???
Eller, vad är det annars för "gångart" han fixar till alldeles själv:o

För många hästar är tölt förknippat med spänningar och stress, medan traven är en mer avslappnad gångart. Detta gäller särskilt om de blivit stressade in i töltsättningen som unghästar. Kanske ska du tolka förändringen som att hästen slappnar av bättre än tidigare:) I så fall är det nu ditt jobb att lära honom att även tölten kan vara en rolig och avslappnande gångart om den rids på rätt sätt!
Det allra bästa tipset i det här läget är väl som vanligt att rida för instruktör. Rid gärna för någon som koncentrerar sig på ryttarens sits och inverkan (till exempel centrerad ridning), på så sätt kan du få en uppfattning om ifall det är något i din ridning som ligger bakom problemet.

För många hästar är tölt förknippat med spänningar och stress, medan traven är en mer avslappnad gångart. Detta gäller särskilt om de blivit stressade in i töltsättningen som unghästar. Kanske ska du tolka förändringen som att hästen slappnar av bättre än tidigare:) I så fall är det nu ditt jobb att lära honom att även tölten kan vara en rolig och avslappnande gångart om den rids på rätt sätt!
Det allra bästa tipset i det här läget är väl som vanligt att rida för instruktör. Rid gärna för någon som koncentrerar sig på ryttarens sits och inverkan (till exempel centrerad ridning), på så sätt kan du få en uppfattning om ifall det är något i din ridning som ligger bakom problemet.

Hej!

Absolut, du har säkert rätt!
Jag har svårt att få tag i tränare här i trakten bara......
Hade ju helt klart varit det bästa!

Tack så mkt för att du tog dig tid att svara! :):bow::bow::bow:

Det vore kul att se några bilder på din pålle:) Gärna ridbilder i olika gångarter!:bump:

Det vore kul att se några bilder på din pålle:) Gärna ridbilder i olika gångarter!:bump:

Ja, jag får väl försöka att ta några bilder på gossen "in aktion" nån dag!
Får bara lära mig hur man gör:angel:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Världscupen 2024/2025
  • Födda -21

Omröstningar

Tillbaka