Billigare vardagslyx

Sv: Billigare vardagslyx

Fast jag fattar inte varför man känner sig manad att ta upp att man själv tycker att saker är strunt när TS uppenbarligen tycker annorlunda och ber om tips som kan passa henne själv?

Jag tycker att man måste få unna sig saker om man vill och har råd. Men däremot kan man ju fundera över om man kan ändra så att man kan få samma till lägre pris. Egen kaffemaskin ex som flera nämnt i ditt fall.

Att baka brödet själv om man tycker att det är lyx att köpa färdigt frukostpaket på bageri blir ju bara absurt. Jag gissar att en del i lyxen för din del är att faktiskt slippa göra själv?
Kan du få det att bli lika smidigt och gott utan att ta det dyraste alternativet?

Tex - vad finns i det där frukostpaketet? Är det kanske lite olika varor som du lika gärna kan köpa i affären och ha hemma i skåpen? Och sen bara köpa bröd på bageri?

För mig är vardagslyx att slippa göra själv. Jag avskyr att laga mat och fixa och greja. Att köpa äcklig pastasallad på pressbyrån är mer lyxigt för mig än att laga god mat själv. Man är ju olika sådär :)

Fast poängen var väl inte att alla måste prioritera resande, poängen var väl frågan om varför t ex resor och snittblommor beskrivs som strunt och flyktigheter.

Fast poängen var väl inte att alla måste prioritera resande, poängen var väl frågan om varför t ex resor och snittblommor beskrivs som strunt och flyktigheter.

Men min poäng är väl att alla är olika?
Det som jag anser vara strunt är lyx och nöje för andra. Och för att åter ta upp exemplet resor. För min tänker jag inte försaka något för att resa. Eftersom det ensamma resandet inte skänker mig något nöje alls.

"vardagslyx" tror jag snabbt tenderar att bli mer vardag än lyx.

Det där med olikhet tror jag var Petruskas poäng också: "Själv tycker jag att ..."

När jag läser den här tråden inser jag att jag inte har någon vardagslyx. :confused: Jag unnar mig det jag vill ha när jag vill ha det utan att tänka på det som lyxigt (mina anspråk är mycket små, måste jag nog tillägga).

Vardagslyx för mig är de dagar jag inte har migrän. Fast det är ju inget jag direkt kan påverka.

Vardagslyx för mig är de dagar jag inte har migrän. Fast det är ju inget jag direkt kan påverka.

Ja! Så underbart att riktigt kunna känna efter utan att hitta nån värk alls! Det är lyx, och då har åtminstone jag massvis med energi och vill njuta!

Sedan är vi extremt olika Petruska. Mitt paradis till hus med sitt lilla vattenfall nedanför är nog det som skänker mig mest glädje i världen. Ingen resa kan ersätta den glädjen som dessutom varar dygnet runt, året om.

Att resa gör mig mest olycklig. Att sitta ensam på ett kafé i en okänd stad, blotta tanken får mig att gråta. Jag gillar att möta människor, att uppleva saker i gemenskap, men det behöver inte vara långt bort. En av mina mest minnesvärda måltider avnjöts i en nästan tom lunchrestaurang i Staffanstorp med några goda vänner :).

Men det kan man ju skriva om som olika önskemål, utan att det ena beskrivs som strunt och det andra som något bättre än strunt.

Jag har inga problem med att människor är olika. Jag har problem med att somliga önskemål beskrivs som strunt, medan andra beskrivs som något bättre än strunt.

Varför är det finare/bättre/inte strunt att vilja ha sitt hus än att vilja ha cappuccino varje dag?

Fast jag fattar inte varför man känner sig manad att ta upp att man själv tycker att saker är strunt när TS uppenbarligen tycker annorlunda och ber om tips som kan passa henne själv?

Precis. TS problem är ju inte heller att det regnar in, medan hon sitter där med sina snittblommor och frukostpaket.

Vad unnar ni er?
Vad innebär vardagslyx för er?
Tips på mindre kostsamma sysselsättningar?

För mig är den ultimata vardagslyxen en dag utan måsten eller tider att passa. Där jag helt enkelt själv avgör minut för minut hur jag vill spendera min tid. Sedan unnar jag mig egotid med hästen men det är ju en rätt kostsam sysselsättning;) Rent materiellt tycker jag att det känns lyxigt att kunna äta närproducerad och ekologisk mat.

Knapplån

Ville bara flika in att jag följer tråden så forsätt komma med tips och berätta om vad dom är vardagslyx för er! Superintressant att läsa!

Och som ni varit inne på, vardagslyx är givetvis olika för alla :) Har funderat lite sen jag läst era svar och nog kommit fram till att följande tre är hög prio för mig:

- Tid (med mig själv, med sambon, med valpen, med vänner/familj). Kunna göra det jag känner för utan att kolla på klockan en hel dag är riktig lyx!
- God mat och dryck. Jag njuter av en god cappuccino på jobbet, eller av att få laga en trevlig middag när jag kommer hem.
- Hemmet. Hemma är min frizon, så att ha det fint och städat och kanske med en extra blomma gör mycket!

Genom att kalla vissa saker strunt, lutar jag nog åt att man underförstår att det som inte är strunt är bättre/finare än det som är strunt. Vad betyder annars ordet?

Jämförbart med flyktigheter, som någon annan skrev. Nog ligger det inbyggt att sådant som inte är flyktigheter är bättre/finare?

DET måste jag säga är en extremt fri tolkning. Att jag tycker något är strunt, säger inte att det ÄR så. Att jag tycker det är strunt för mig, i min tillvaro, betyder ju inte att jag tycker någon annan är galen som satsar på dylikt strunt.

Varför måste det vara så himla övertolkat alltid? Räcker det inte med att konstatera att för MIG är det strunt med godis, medan det kan vara det ultimata lyxandet för någon annan. Och jag tycker inte att denna någon är en sämre människa för det. Det ligger ingen värdering i det, utom för mig i min tillvaro. Bara den som går i mina skor, i mitt liv kan göra den bedömningen för mig.

Baka bröd skulle jag vilja bli bättre på. Mycket godare och bra att frysa in dessutom!

För mig är hembakat vardagslyx som jag unnar mig. Nu äter inte min familj mackor utan bröd är en del av måltiden, så brödkontot ligger liksom på en annan nivå för mig. Liksom, det är inte lyx att köpa köpebröd, det är mest väldigt onödigt.
Så kan man också tänka. Lite utanför lådan.

För mig är också enstaka biobesök, samt tjänster som netflix och hbo vardagslyx som jag unnar mig.

Genom att kalla vissa saker strunt, lutar jag nog åt att man underförstår att det som inte är strunt är bättre/finare än det som är strunt. Vad betyder annars ordet?

Jämförbart med flyktigheter, som någon annan skrev. Nog ligger det inbyggt att sådant som inte är flyktigheter är bättre/finare?

"Flyktigheter" var mitt ordval, och med det menade jag att lägga pengar på sådant som enligt mig inte är speciellt bestående. Jag lägger inga speciella värderingar i att det ena skulle vara finare eller bättre än det andra, men för mig känns det självklart mer värt att ha lagt pengar på att ha ett fungerande avlopp än t ex en solsemester. Antagligen tycker resten av världen att mina avloppsrör är extremt ointressanta och anser förmodligen att det är lite finare och mer värt (om man nu ska tala i såna termer) att lägga pengar på att resa, upptäcka världen, lära sig om andra kulturer, utvecklas som människa, whatever. Vi har ju alla olika referensramar och det kan väl vara kul att läsa om vad andra upplever som lyx, utan att man för den skull behöver nedvärdera/uppvärdera andras val.

Jag har under större delen av livet levt med ganska begränsade ekonomiska tillgångar, för mig är det en enorm lyx att kunna ha en sparad slant på banken och veta att man slipper oroa sig för hur man skulle klara sig om man av en eller annan anledning hamnade i en ekonomisk knipa. Trygghet - för mig är det lyx så det bara visslar om det.

Trygghet - för mig är det lyx så det bara visslar om det.

Det är det verkligen för mig också. Men jag tänker snarare på att få en hyfsad lön varje månad, än att spara ihop till tryggheten. Just för att sparkonton ju går åt när de behövs, men den där lönen som skapar trygghet kommer ju varje månad. Jag kan inte ens föreställa mig hur stort sparkonto jag skulle behöva ha, för att det skulle motsvara en bra lön i trygghet.

Som student och inte med jättemycket förmågor att spara så lägger jag hellre pengarna på det där extra och är lite slösig för att jag just nu behöver det. Tycker inte man skall strypa så mycket av det som piggar upp vardagen om det faktiskt går runt :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka