Sv: Billigare vardagslyx
Jag älskar vardagslyx, men gör det av småsaker som får mig att må bra. Jag har tex jobbat hela helgen, gick av klockan 07 i morse och är ledig till onsdag kväll, klart jag ska ha lite lyx efter det
Så idag har jag vart och inhandlat 6 nya växter till balkongen, det kostade ett par hundra, men de kommer ge mig njutning i form av doft, blomning och vackert för ögat under hela sommaren.
Jag har tagit en lång dusch ( har tyvärr inget badkar, för det är riktigt lyxigt) med peeling, rakning och fotvård och jag känner mig lyxigt ren och kommer ikväll att krypa ner i en renbäddad säng. Finns det något skönare?
Nu hade jag ju lyxen att vara ledig idag, men för mig har det inneburit att jag lagat en lite mer avancerad middag än vanligt, gjort ett fint upplägg på tallriken och druckit ett glas vin till. Lagom lyxigt och inte mycket dyrare än en icke lyxig middag.
Lyxigt för mig är också att jag kunnat vara ute nästan hela dagen med hunden, har fotograferat naturen, tagit med en enkel termos kaffe och slagit mig ner på en stubbe i en solig glänta och njutit av sol och värme bland alla vitsippor.
På en av våra promenader hittade jag en nersågad björk och plockade av ris till ett ordentligt påskris att ha inne. Detta har jag sen satt fjädrar och prydnadsägg i och det lyser så färgglatt och vackert nu. Blir glad bara av att komma in och se detta.
Snittblommor köper jag ungefär varannan vecka ( en lyx jag unnar mig), men jag är väldigt rädd om dem. Byter vatten och snittar om dem varannan dag och ställer kallt över natten. Då håller de i ca två veckor och det blir inte så dyrt med två buketter i månaden om man tar till vara på dem ordentligt.
Köpte 2 krukor av påskliljor för några veckor sedan, de blommar underbart på min balkong nu, men sen kommer de planteras ut utanför min trappuppgång och ge mig glädje nästa år när jag kommer hem och känner mig välkommen av dem.
Till kvällen ( ungefär nu med andra ord), är det dags för en liten promenad till med vovve, men sen är det ett glas vin framför tvn med ett doftljus tänt och hunden nöjd brevid. Har några färska jordgubbar ( 20 kr litern och utländska förvisso) kvar sen ett par dagar tillbaka och har skivat upp dem i små munsbitar som godis till kvällen. Kanske inte lyx för alla, men glädje och tillfredsställelse för mig.
Som "vanligt" när jag är ledig, så blir det sovmorgon imorgon och sen hett kaffe och ett par goa mackor på balkongen för att njuta av vårens varma solstrålar ihop med en go bok eller tidning. Ibland när mackor inte känns så lyxigt blir det istället ägg och några goa sillbitar att variera med.
Vardagslyx måste inte kosta så mycket enligt mig. Det är de små sakerna som ger så mycket tillbaka. Det är upplevelsen och glädjen i att känna välmående över sitt liv. Att leva i nuet, att se sig omkring och känna hur bra vi faktiskt har det.