Billigare vardagslyx

Sv: Billigare vardagslyx

Om du vill ha hög kvalitet och samtidigt låg kostnad så behöver du ha mycket tid istället, och baka/laga själv. Att baka och laga mat från grunden istället för att köpa färdigt är mycket billigare, men tar också väldigt mycket mer tid. Det beror ju också på vari lyxen består för dig, att slippa baka själv, eller att äta nybakt bröd?

Mitt tips annars är väl att inte unna dig allt hela tiden, utan kanske nån sak per dag. Antingen kaffe ute eller vin till middagen eller fin utelunch, etc.

Baka bröd skulle jag vilja bli bättre på. Mycket godare och bra att frysa in dessutom!

Cappuccino är verkligen svindyrt men ÅH SÅ GOTT! :love:

Köp en kaffekvarn istället, inte så dyr, och vanligt pressokaffe på nymalda bönor med varm mjölk är väl så gott. Man kan ju köpa lite bättre bönor att varva med om man vill lyxa med ett ännu godare kaffe ibland, det blir fortfarande mycket billigare än färdigt kaffe ute.

Fast har man en Nespressomaskin som ts har, behöver man inte investera i mer än så... Det blir supergott kaffe.

Jag älskar vardagslyx, men gör det av småsaker som får mig att må bra. Jag har tex jobbat hela helgen, gick av klockan 07 i morse och är ledig till onsdag kväll, klart jag ska ha lite lyx efter det ;)

Så idag har jag vart och inhandlat 6 nya växter till balkongen, det kostade ett par hundra, men de kommer ge mig njutning i form av doft, blomning och vackert för ögat under hela sommaren.

Jag har tagit en lång dusch ( har tyvärr inget badkar, för det är riktigt lyxigt) med peeling, rakning och fotvård och jag känner mig lyxigt ren och kommer ikväll att krypa ner i en renbäddad säng. Finns det något skönare?

Nu hade jag ju lyxen att vara ledig idag, men för mig har det inneburit att jag lagat en lite mer avancerad middag än vanligt, gjort ett fint upplägg på tallriken och druckit ett glas vin till. Lagom lyxigt och inte mycket dyrare än en icke lyxig middag.

Lyxigt för mig är också att jag kunnat vara ute nästan hela dagen med hunden, har fotograferat naturen, tagit med en enkel termos kaffe och slagit mig ner på en stubbe i en solig glänta och njutit av sol och värme bland alla vitsippor.

På en av våra promenader hittade jag en nersågad björk och plockade av ris till ett ordentligt påskris att ha inne. Detta har jag sen satt fjädrar och prydnadsägg i och det lyser så färgglatt och vackert nu. Blir glad bara av att komma in och se detta.

Snittblommor köper jag ungefär varannan vecka ( en lyx jag unnar mig), men jag är väldigt rädd om dem. Byter vatten och snittar om dem varannan dag och ställer kallt över natten. Då håller de i ca två veckor och det blir inte så dyrt med två buketter i månaden om man tar till vara på dem ordentligt.

Köpte 2 krukor av påskliljor för några veckor sedan, de blommar underbart på min balkong nu, men sen kommer de planteras ut utanför min trappuppgång och ge mig glädje nästa år när jag kommer hem och känner mig välkommen av dem.

Till kvällen ( ungefär nu med andra ord), är det dags för en liten promenad till med vovve, men sen är det ett glas vin framför tvn med ett doftljus tänt och hunden nöjd brevid. Har några färska jordgubbar ( 20 kr litern och utländska förvisso) kvar sen ett par dagar tillbaka och har skivat upp dem i små munsbitar som godis till kvällen. Kanske inte lyx för alla, men glädje och tillfredsställelse för mig.

Som "vanligt" när jag är ledig, så blir det sovmorgon imorgon och sen hett kaffe och ett par goa mackor på balkongen för att njuta av vårens varma solstrålar ihop med en go bok eller tidning. Ibland när mackor inte känns så lyxigt blir det istället ägg och några goa sillbitar att variera med.

Vardagslyx måste inte kosta så mycket enligt mig. Det är de små sakerna som ger så mycket tillbaka. Det är upplevelsen och glädjen i att känna välmående över sitt liv. Att leva i nuet, att se sig omkring och känna hur bra vi faktiskt har det.

Det är precis det som är vardagslyx för mig, det du beskriver. Men för att kunna göra så, måste jag känna mig själv. Väl. Annars blir det bara pannkaka av allt.

Det är precis det som är vardagslyx för mig, det du beskriver. Men för att kunna göra så, måste jag känna mig själv. Väl. Annars blir det bara pannkaka av allt.

Bara för att vara nyfiken, varför måste du ( man) känna sig väl för att göra/må så? Jag älskar att analysera dessa saker för att må bra, så därav frågan :)

Därför att det är väldigt lätt att definiera min lyx utifrån vad andra tycker är lyxigt. Men jag har upptäckt att det andra tycker är lyxigt (spa, utlandsresor etc) är det inte för mig. Jag njuter inte så av dessa ting. Jag njuter av annat.

Och för att komma fram till det behöver jag känna mig själv, veta vad jag verkligen tycker om och vad som är jag och vad som är andra.

Som sagt - det beror mycket på hur man är soj person.

Min ständiga lyx -ända sedan tonåren - är att ha lite dyrare doftande tvålar i badrummet. Förr gjorde varje parfym även en hårdtvål. Nuär det flytande tvål som gäller men jag håller kvar vid hårdtvålarna. :)

jag får mig dock lite tankeställare av tråden.
jag har en lång plan framför mig med olika saker jag ska just "unna" mig. Idag köpte jag en vedklyv. För ett par veckor sedan beställde jag en diskmaskin och ett underskåp till köket.
I maj är planen att köpa en mangel. Sedan kommer jag att skaffa ny spis och byta ett par köksskåp till. Och köpa en spisfläkt. Slutligen kommer alla fula luckor i köket att bytas till samma modell som det nya underskåpet.

Det är lite lyx, eftersom det mesta av allt det där skulle jag kunna klara mig utan. Men jag har lagt en plan för det här året och till jul nån gång ska jag väl förhoppningsvis har fått till köket som jag tänkt mig.
Det är nog min lyx som jag unnar mig. Jag kan lägga 3-5000 varje månad på sådant där om jag inte slösar på uteluncher, dyrt vin eller impulsköper kläder och skor.

Fast om jag inte la pengar på sånt skulle jag som Blueberry vilja lägga mer på banken. Det vore rätt kul att ha pengar så man kan impulsköpa en bil tex. :D

Jag är rätt säker på att jag skulle kunna lägga en massa pengar på "strunt" också. Fast nu har jag bestämt mig för att låta bli.

Jag är mästare på att gå på events. Brukar bli två, tre stycken i veckan ungefär. Där bruds det nästan alltid på vin/coctails, mat, snittar, snacks. Dessutom brukar man få goodiebag med hem också. Behöver nästan aldrig köpa skönhetsprodukter (typ mascara, hårspray, hudvård etc).

Därför att det är väldigt lätt att definiera min lyx utifrån vad andra tycker är lyxigt. Men jag har upptäckt att det andra tycker är lyxigt (spa, utlandsresor etc) är det inte för mig. Jag njuter inte så av dessa ting. Jag njuter av annat.

Och för att komma fram till det behöver jag känna mig själv, veta vad jag verkligen tycker om och vad som är jag och vad som är andra.

Aaa, då förstår jag. Just det du nämner med utlandsresor och spa är något även jag tycker är överskattat. Jätteskönt att gå på spa, härligt med varmt klimat och varma havsbad utomlands, men för de pengarna det kostar så är det överskattat för min del och jag kan njuta på andra sätt :-).

När jag växte upp hade vi det lite knapert. Inte så vi var en fattig familj, men något överskott av pengar fanns det inte.
Mamma bakade mycket bröd, och vi åt sällan ute/hämtmat, inga utlandsresor, kläder köptes det som behövs men inte mer. T.ex.

Detta gjorde att min syn på vardagslyx var konsumtion (hämtmat/restaurang, köpa kläder, resor, fika på stan), vilket hängde i i ganska många år.
Numera (är 30 nu) har jag börjat inse att konsumtionen inte gör mig lyckligare och har prioriterat om vad som är vardagslyx.
Det lyxigaste jag kan tänka mig nu är gott om tid! Bakade bröd för första gången i fredags och det blev så fantastiskt gott! Riktig lyxkänsla med bröd jag bakat själv!

Min nackdel är att jag tycker det är så tråkigt att laga mat, så det blir "tråkig mat", färdigmat eller hämtmat. Skulle jag dock laga något gott känns det lyxigare än hämtmat!

Jag äter på riktiga linnedukar, med linneservetter och fint dukat. Inget är köpt utan det är saker som i vissa fall hållit i mer än hundra år, men det mesta kostar nästan inget att köpa på auktion.

Angående att spara, så tycker jag att det är SJUKT tillfredsställande att ha mycket pengar på banken :D

/Blåbär med krösuskomplex? :D

Håller med! Det är ju inte så kul när avloppet pajar och måste grävas om och man får en oplanerad räkning på 35 000 kr som det hände oss för ett tag sen. Eller när ens hund blir sjuk, läggs in på sjukhus i några dagar, tillfrisknar lagom till helgen när försäkringsbolaget inte kan direktreglera så att man först måste ut med hela summan själv. Då är jag inte direkt ledsen över att ha pengar på banken, kan jag ju säga. För mig är det en större lyx att kunna ha en rejäl bankbok än flyktigheter som blommor, restaurangbesök och weekendresor. Mvh snåljåpen :)

Håller med, ett sparkapital är en trygghet.
Det blir inte riktigt lika kännbart när något händer.

Vardagslyx för mig nu är väldigt enkelt.
Att kunna äta frukost länge i lugn och ro, ett tyst hus som jag har för mig själv. Eller att kunna ta en promenad/gå och handla med musik i öronen och bara vara i nuet. Hälsa på folk och kunna sitta still och vara social.

Med småbarn hemma blir det väldigt omprioriterat vad som är lyxigt :D Bara att kunna duscha hur länge man vill, utan någon som ropar och bankar på dörren är ju underbart :D

Jag är rätt säker på att jag skulle kunna lägga en massa pengar på "strunt" också. Fast nu har jag bestämt mig för att låta bli.

För mig är det en större lyx att kunna ha en rejäl bankbok än flyktigheter som blommor, restaurangbesök och weekendresor. Mvh snåljåpen :)

Varför beskrivs så ofta, i sådana här sammanhang, sådant som resor, kaffe på stan och snittblommor som strunt och flyktigheter?

Sparpengar på ett konto är väl ungefär det mest förgängliga som finns? Det räcker ju att bilen brakar ihop i förtid och man måste köpa en ny, så är de pengarna borta. Och det tråkiga sparandet måste börja om igen (om man nu tycker att det är viktigt att stå rustad för nästa katastrof i förväg, så måste man ju inte göra).

Själv tycker jag att det verkar extremt deppigt att behöva avstå en resa, därför att ett tak måste läggas om eller ett avlopp grävas. Att slippa sådana prioriteringar, skulle jag nog inte kalla lyx, men definitivt en befrielse jämfört med alternativet.

Varför beskrivs så ofta, i sådana här sammanhang, sådant som resor, kaffe på stan och snittblommor som strunt och flyktigheter?
....
Själv tycker jag att det verkar extremt deppigt att behöva avstå en resa, därför att ett tak måste läggas om eller ett avlopp grävas. Att slippa sådana prioriteringar, skulle jag nog inte kalla lyx, men definitivt en befrielse jämfört med alternativet.

Det som jag kallar strunt är mest sådant som jag slänger med i inköpskorgen när jag handlar men faktiskt inte alls behöver. Eller den där semlan som ser så god ut men som jag mest mår illa av när jag sedan faktiskt äter den. Köper jag en massa sånt så blir det lätt tusenlappar i längden. Grejen är ju att jag ju inte uppskattar det där, det bara slinker med ändå.

Det som jag INTE kallar strunt är det som jag faktiskt njuter av. Senast köpte jag en stor oljemålning för 2700. Det kanske är lyxkonsumtion men ack så länge jag kommer att njuta av den. Eller den där buketten snittblommor under den årstid när inga andra blommor finns att ta in.

Sedan är vi extremt olika Petruska. Mitt paradis till hus med sitt lilla vattenfall nedanför är nog det som skänker mig mest glädje i världen. Ingen resa kan ersätta den glädjen som dessutom varar dygnet runt, året om.

Att resa gör mig mest olycklig. Att sitta ensam på ett kafé i en okänd stad, blotta tanken får mig att gråta. Jag gillar att möta människor, att uppleva saker i gemenskap, men det behöver inte vara långt bort. En av mina mest minnesvärda måltider avnjöts i en nästan tom lunchrestaurang i Staffanstorp med några goda vänner :).

Så min fråga till er är, hur sätter ni guldkant på er vardag utan att få hål i plånboken? Jag är ganska kompromisslös när det kommer till att få mina mysiga vardagskvällar och romantiska helger. Men jag tror att jag skulle kunna skära ner på kostnaderna rejält, utan att skära ner på kvalitén.

Någonting jag tycker gör mycket för en mysig middag är dukningen. Vill vi lyxa till det lite extra är det tända ljus, fina servetter, och trevligt porslin.
Har köpt så att vi har ett par uppsättningar tallrikar och glas där vi bara har två av varje, så att vi kan ha mysmiddag hemma och variera dukningen (och sen har vi en snygg som vi har flera uppsättningar av när vi bjuder in folk), man behöver liksom inte ha ett dussin av allt, utan kan skaffa något att ha bara när man själva.
Dukar man sedan iordning fint, lägger upp i serveringsskålar istället för att ställa fram burkar direkt på bordet osv, kanske lägger en kvist persilja på maten, så kan man sedan äta vad som helst, (typ nästan till och med snabbmakaroner och ketchup :yuck: ) och det känns fortfarande lyxigt ;)

Och tvärtom, äter man ur matlåda eller på trista tallrikar utan att ha ställt iordning fint osv så kvittar det vad man äter för något fint och fancy, det känns fortfarande inte lyxigt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka