Billigare vardagslyx

Singoalla

Trådstartare
Jag har senaste året hamnat i en dålig rutin av lite för kostsam vardagslyx. Jag är en riktig livsnjutare och tar varje tillfälle att piffa till lite extra :D Det innebär allt från frukost med tillhörande cappuccino från snajsigt café varje morgon. Helgerna frukostpaket till mig och sambon från franska bageriet på hörnet. Bubbel, vin och trevliga middagar även på vardagarna. Spontana presenter till sambon och valpen. Snittblommor varje vecka i hemmet. Det är trevligt men äter upp min ekonomi :nailbiting: Jag borde kunna spara flera tusenlappar i månaden men har inte diciplinen utan piffar upp vardagen i stället på ett ganska onödigt sätt.

Så min fråga till er är, hur sätter ni guldkant på er vardag utan att få hål i plånboken? Jag är ganska kompromisslös när det kommer till att få mina mysiga vardagskvällar och romantiska helger. Men jag tror att jag skulle kunna skära ner på kostnaderna rejält, utan att skära ner på kvalitén.

Vad unnar ni er?
Vad innebär vardagslyx för er?
Tips på mindre kostsamma sysselsättningar?

Mitt mål för april är att börja med matlådor :cautious: Jag gillar min egen lagade mat mer än lunchrestaurangerna kring jobbet, och det är mycket billigare. Typiskt område där man kan både öka kvalitén och minska kostnaden i samma smäll.

Sv: Billigare vardagslyx

Jag prioriterar. Alltså sorterar ut det som jag inte kan leva utan (god mat och gott vin i mitt fall) och resten (café/restaurangbesök, blommor) får bli vid speciella tillfällen. När det gäller maten så kan man spara en del på att äta efter säsong, och när det gäller vinet så är det inte så att gott = dyrt. Våga prova de lite billigare, det finns några guldkorn!

Mitt mål för april är att börja med matlådor :cautious: Jag gillar min egen lagade mat mer än lunchrestaurangerna kring jobbet, och det är mycket billigare. Typiskt område där man kan både öka kvalitén och minska kostnaden i samma smäll.

Jag skulle just tipsa om den typen av lösningar. Istället för att skära ned mycket på den "nödvändiga" lyxen, försök att dra ner på kostnaderna för det som du inte tycker är lika viktigt.

Sedan är frågan vad du känner är "nödvändigt" och i så fall varför. Vissa saker kanske bara är en vana. Kan helgfrukosten bli lika god om den planeras dagen före istället för ett färdigt (dyrt) frukostpaket? En bra kaffemaskin hemma ger ett lika gott kaffe som det du får av en barista på ett kafé. Juicepress hemma? Kompromissa och köp enbart brödet på bageriet. Välj kvalitet istället för kvantitet. Köp halvflaskor av ett riktigt gott vin istället för en helflaska av något halvbra, osv.

Du har ju redan nämnt en av de absolut bästa idéerna för att spara pengar, matlåda! Jag äter i princip aldrig ute, och sparar mängder av pengar på det.

Kan du dra ner på vardagslyxen lite/ransonera kanske? Istället för det färdiga frukostpaketet, baka scones själv eller stek pannkakor med goda bär till?

Cappucino från fina caféet skulle jag försöka slopa så gott som helt, jäklar vad det kostar pengar...

Går det inte att typ köpa en espressomaskin (eller motsvarande för cappuccino) så att du kan göra en hemma istället som smakar lika bra och efter en månad är du nere på billigare kostnad per kopp än du var innan du började. Finns det inte frukost du kan göra som är lika god men går att göra hemma? Jag tänker att det inte behöver var bryggkaffe och havregrynsgröt fast du gör hemma, och iom att du annars äter ute går det ju att lägga lite pengar och få lite lyxigare utan att det behöver kosta lika mycket som att äta den ute. Har ingen egen erfarenhet men har hört mycket gott om bakmaskin, vore det något? Finns väl sådana som gör allt själva, bara sätta tid så är den klar när man går upp - då får ni mysiga helgmorgnar utan större ansträngning dessutom.

Matlådor är en bra grej.

Mysiga middagar är helt ok, men behöver det vara hummer varje dag? Finns det inte middagar som går under mysiga men som kostar lite mindre? (Alltså, hummer var ett exempel, men du förstår vad jag menar). Blommor, kan du inte satsa på någon lite dyrare krukväxt? En större orkidé planterad i en grupp med andra växter blir en väldigt vacker prydnad som står sig länge. Går säkert att googla så kan du bara köpa växterna separat och plantera ihop, ännu billigare.

Presenter är ju mysigt men fundera över budgeten. Kan du inte sätta ett tak på vad som är rimligt och hålla dig till det? Ofta är det ju inte prislappen som gör en present uppskattad utan tanken ändå.

Får man inte extrema ekonomiska problem med det du gör så ser jag inget fel med det. Livet är kort, man får lyxa till det varje dag. Vad ska du spara till? Varför? Att ha massa pengar på bankkontot gör ingen lycklig, förutom kanske någon som får de när du dör.

Men får du däremot ekonomiska problem av det kanske du bör fundera lite. Gör en lista. Kanske du inte behöver köpa kaffet varje morgon utan gör det hemma och ta med när du åker till jobbet i en sån kaffemugg som håller värmen. Ät en fin middag 1 kväll i veckan eller 2 kanske.
Laga frukost tillsammans på helgerna.

Visst kan man äta lyxigt, men man måste planera lite. Oxfilé kan man ju köpa jättebilligt om man köper ett par kilo åt gången. Skär upp och frys ner i portioner. Likadant med lax. Baka gott och enkelt bröd, det finns degar som går att frysa ner och bara ta fram och slänga i ugnen. Lär dig koka gott kaffe själv, det finns ju lite olika typer av kokare och maskiner och fram för allt olika kaffesorter.

Sen hade jag nog försökt spara sån lyx till helgen. Snart känns väl inget lyxigt längre, om man unnar sig det varje dag. Det slutar vara vardagslyx och blir helt enkelt vardag.

Vin är inte dyrt, men man får leta tills man hittar guldkornen bland de lite billigare. Och man behöver ju inte dricka allt på en gång.

Blommorna hade jag skippat, och satsat på någon trevlig bordsdekoration som håller.

Presenterna hade jag nog köpt, men kanske sparat till namnsdag, födelsedag, jul o.s.v.

Och det bästa av allt är att det känns så mycket bättre att ha ätit lyxigt då man vet att man gjort allt själv!

Det du beskriver ser jag faktiskt inte som lyx, för mig hade det (i mitt liv) varit ett kostsamt icke-lyxigt liv. Kanske för att jag högre uppskattar gott hembakat bröd, god hemlagad mat (kan bli trött på restaurangluncher t ex, det är ingen lyx i det - jag lagar godare luncher själv!). Ett restaurangbesök då och då är alltid trevligt, men jag njuter inte av det om det blir ofta. Då tröttnar jag.

Själv valde jag att köpa en Nespressomaskin. I min mun blir det godare eller lika gott kaffe som ute (vare sig det är svart, latte eller cappucino). Kalljäst deg till helgfrukosten, nybakat på helgen och sedan fryser jag in och tinar till vardagsmorgonen. Hembakat gott bröd är lyx för mig. Vill jag vara extremt lyxig: amerikanska pannkakor med bacon och lönnsirap.

Färskpressad juice av definitivt lyx. Jag väljer gärna citron, blodapelsin och ingefära. Men inte vare dag. Då tröttnar jag.

Lunchlådorna är en jättebesparing, redan där är du ett jättesteg på väg. Och som du säger: kvalitén blir högre.

Just nu njuter jag av en solgul bukett påskliljor på bordet. Istället för tulpaner. Kostnad: 15 kr istället för 150 kr.

Själv valde jag att köpa en Nespressomaskin. I min mun blir det godare eller lika gott kaffe som ute (vare sig det är svart, latte eller cappucino).

Jag tänkte precis tipsa om kapselmaskin.
Med mjökskummare!

Nu dricker jag visserligen inte kaffe, men min man gör och den där maskinen är väl värd sina slantar, vill jag lova. Och varm choklad med skummad mjölk = :d

I övrigt tycker jag att tid är lyx.
Jag vill ha tid att laga god/ny/rolig mat, tid att gå långpromenad, tid att ta ett skönt fotbad, tid att läsa böcker, tid att måla naglarna, tid att sova middag om jag skulle vilja det, tid att spontanplantera en häck.

Det viktiga med vardagslyx är att det inte ska vara så frekvent att det blir vardag.

Bra tips! Jag tror jag behöver mer planering i mitt liv. Just nu blir det en del dyra lösningar p.g.a tidsbrist också. Exempelvis Take Away efter jobbet för att jag inte orkar/hinner laga mat...

Baka bröd skulle jag vilja bli bättre på. Mycket godare och bra att frysa in dessutom!

Cappuccino är verkligen svindyrt men ÅH SÅ GOTT! :love:

Får man inte extrema ekonomiska problem med det du gör så ser jag inget fel med det. Livet är kort, man får lyxa till det varje dag. Vad ska du spara till? Varför? Att ha massa pengar på bankkontot gör ingen lycklig, förutom kanske någon som får de när du dör.

Men får du däremot ekonomiska problem av det kanske du bör fundera lite. Gör en lista. Kanske du inte behöver köpa kaffet varje morgon utan gör det hemma och ta med när du åker till jobbet i en sån kaffemugg som håller värmen. Ät en fin middag 1 kväll i veckan eller 2 kanske.
Laga frukost tillsammans på helgerna.

Egentligen är det nog två anledningar till att jag vill spara. Den första är att jag gärna vill ha en del pengar på sparkontot. Det är en del resor jag vill göra som aldrig blir av, samt vi planerar att köpa en ny lägenhet framöver och då vore det himla trevligt att kunna inreda fint! Den andra anledningen är också lägenheten.. Jag kommer att höja min månadskostnad med X antal tusenlappar varje månad och då är det bra om jag lärt mig att leva på lite mindre, då kontrasten inte blir så stor sedan!

Svarar alla ang. kaffemaskinen. Har en nespresso hemma med mjölkskummare till. Hur lat får man inte vara då som ändå handlar ute ibland? :D :o Ska köpa mig en mugg som jag kan ta med mig...

Åh jag är precis likadan fast med en lite annan budget :) Borde ha lunchlåda men av någon anledning så blir det inte av eller så glömmer jag och så måste jag äta lunch ute=onödigt dyrt (ch dessutom inget vid mitt jobb som egentligen är så gott..) Ska försöka bli peppad av dig och den här tråden så jag kan skärpa mig! Tjänar ju inte speciellt bra och har sällan många kronor över den 24...

Som tips på vinet där kan jag absolut rekomendera Luz 49:- och sååå gott, jag lovar det smakar INTE budgetvin! Gnarley Head 89:- och speciellt Gnarley Head Petit Syrah typ 92:- heelt fantastiskt! Tere de Mistral 89:- har jag för mig, alla är röda för vitt dricker jag i princip aldrig. Nespressomaskinen älskar jag, hur gott kaffe som helst så kaffe köper jag otroligt sällan ute, använd den för det är den värd :)

Ska följa den här tråden för fler tips så jag också kan spara!

Hur man tacklar det beror nog mycket på hur man funkar som person?

För egen del hade jag helt enkelt gjort budget. Bestämt hur mycket lyx jag ska köpa mig under en månad och sett till att inte ha mer pengar i plånboken/på kortet.

För min del är det dessutom så att jag har en massa saker jag vill göra med mitt hus och mitt liv. För att klara det behövs pengar, så jag ser det inte som någon "uppoffring" att omfördela slantarna tills jag fått det jag vill ha.

För min del är det dessutom så att jag har en massa saker jag vill göra med mitt hus och mitt liv. För att klara det behövs pengar, så jag ser det inte som någon "uppoffring" att omfördela slantarna tills jag fått det jag vill ha.

Jag tror att det är lite där som det falerat för mig, jag har liksom inte haft något att spara till direkt. Då blir man inte så motiverad. Nu försöker jag visualisera nya lägenheten (som vi ska köpa om 1,5 år :D) framför mig samt kanske planera in någon rolig resa som jag vill göra. Vet man om vad man vill spara till så blir det verkligen MYCKET enklare!

Angående att spara, så tycker jag att det är SJUKT tillfredsställande att ha mycket pengar på banken :D

/Blåbär med krösuskomplex? :D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka