Billigare sadel och nöjd??

U

ullis25

Vet att det varit många trådar om detta ämne, men jag är ute efter en western sadel. Har kollat på nya och beggagnade. Jag rider ca 1 timme om dagen, är nybörjare och har inga tävlings ambitioner. Hur mycket jag än önskar så har jag inte 10000:- till en sadel, så jag har kollat lite på sadlarna från H**ks. Duger dom inte äns till mina krav? självklart så ska den ju passa hästen oxå.
Finns det någon som har en sadel därifrån och är nöjd? eller nån anna lågpris variant?

Sv: Billigare sadel och nöjd??

Jag har köpt en av h**ks syntet sadlar, begagnad fast i nyskick.

Än är jag nöjd med den, hade ut en som kollade passningen och den var bra.

Man får ju vad man betalar för sägs det.
Men visst kan du köpa en billig sadel, men rider du en timme om dagen så borde du ändå kanske kolla efter liite bättre sadlar.
Jag hade turen att hitta min för ett billigt pris och nypris ligger på 8000-9000 tusen vilket jag tycker är mycket.
För min börs är inte tjock:(

Så du kan ju prova leta efter begagnade bättre sadlar som inte behöver va så dyr.
Kan hända att du får leta och vänta lite, men det kan det absolut va värt.

Så svårt och hittaen bra begagnade som inte kostar mer än 6000kr.
Sen är det ju oxå svårt och köpa över annons, sadeln kanske inte alls passar och då måste man ju själv sälja den vidare.

Jag har provat båda varianterna av Hööks sadlar, QC, både pleasure och trailsadeln.
Trailen är den som står högst i kurs hos mig.

Jag är också ute efter sadel och har kikat på dessa billiga och köpte även en men tyvärr...de är inge vidare.
Det är inte många som passar , lädret är inge vidare, din sits blir inge vidare osv osv.

Jag har hittat massa bra begagnade sadlar av bra märken runt 5000 så håll ut lite till...de finns.
Nu räcker inte mina pengar tyvärr ens i den prisklassen för tillfället men har kikat runt i flera månader,,nästan ett år och har märkt att sadlarna har faktiskt gått ner lite i pris nu det sista.

Vilka märken ska jag leta efter? Har en nordsvensk så jag behöver en lite bredare sadel.

Vet att det varit många trådar om detta ämne, men jag är ute efter en western sadel. Har kollat på nya och beggagnade. Jag rider ca 1 timme om dagen, är nybörjare och har inga tävlings ambitioner. Hur mycket jag än önskar så har jag inte 10000:- till en sadel, så jag har kollat lite på sadlarna från H**ks. Duger dom inte äns till mina krav? självklart så ska den ju passa hästen oxå.
Finns det någon som har en sadel därifrån och är nöjd? eller nån anna lågpris variant?

Jag har nyss varit på Börjes och provsuttit en Abetta (deras syntet), den var bekväm och bra, och det är ett bra märke. Har precis beställt så nu hänger det på om den passar hästen....:crazy:

Den kostar kring 4000:- nypris.

Har frågat här och på andra ställen och förstått att man ska ha ett bra märke, har du inte råd med läder så köp syntet.

Har sett flera som har berömt Hööks QC.... men jag ville oxå ha en lättare sadel, syntetsadlarna är lätta.

Va?
Är det inte tillåtet att tävla i en syntet?

Är helt novis inom western så förklara gärna om du vet ingående varför det är så:bow:

Tur att jag inte har sådana planer än på länge då:D

Finns ingen regel (inom WRAS åtminstone) om att du inte får tävla med syntetsadel. Horn och bom måste den ha för att räknas som westernsadel öht, men materialet står det inget om.

/Ida

Finns ingen regel (inom WRAS åtminstone) om att du inte får tävla med syntetsadel. Horn och bom måste den ha för att räknas som westernsadel öht, men materialet står det inget om.

/Ida

Det är klart att man kan tävla på syntetsadel bara den har horn & bom, det är de enda kraven!

Iaf har jag nu fått hem Abettan och den passar hästen!! :banana:

Så nu har jag en westernsadel! :)

Inte så snygg som en sån där läcker lädersadel förstås men jag har förstått att den är bättre än en billig variant lädersadel vilket ju är det jag skulle ha haft råd med. :cool:

Jag säger som många andra här - har du inte råd med en dyr lädersadel så köp hellre en syntetsadel av bra märke istället för en billig noname lädersadel. En del billiga B****s och H***s lädersadlar har jag sett som är sneda i bommen och som klämmer bakom bogbladet.

Själv köpte jag en Big Horn Arabian Light, som H***s säljer men den köpte jag begagnat (1 år) för 5000 kr. Sadeln är delvis i syntet (sätet i läder). Nöjd med sadeln som passar utmärkt till all westernridning, dock passade den inte att ligga på jämt och ständigt på min kortryggade häst (tävlade tidigare distansritt) men jag har den ändå kvar och rider western med den. Sadeln är kollad av sadelmakarmästare och är klart godkänd, hon har även kortat den åt mig då den trots arabbom var för lång.

Jag vet att Big Horn har många fler halvsyntetsadlar. Kolla den här sidan för fler modeller än min:

http://www.horsesaddleshop.com/big-horn-saddles.html

/Camilla

Jag säger som många andra här - har du inte råd med en dyr lädersadel så köp hellre en syntetsadel av bra märke istället för en billig noname lädersadel. En del billiga B****s och H***s lädersadlar har jag sett som är sneda i bommen och som klämmer bakom bogbladet.

Själv köpte jag en Big Horn Arabian Light, som H***s säljer men den köpte jag begagnat (1 år) för 5000 kr. Sadeln är delvis i syntet (sätet i läder). Nöjd med sadeln som passar utmärkt till all westernridning, dock passade den inte att ligga på jämt och ständigt på min kortryggade häst (tävlade tidigare distansritt) men jag har den ändå kvar och rider western med den. Sadeln är kollad av sadelmakarmästare och är klart godkänd, hon har även kortat den åt mig då den trots arabbom var för lång.

Jag vet att Big Horn har många fler halvsyntetsadlar. Kolla den här sidan för fler modeller än min:

http://www.horsesaddleshop.com/big-horn-saddles.html

/Camilla

Ska man rida distans kan det rent av vara bra att ha en sadel som är syntet men moccaskodd sits.
Det ända är ju att bommen inte kan flexa

För att förtydliga: det här den här sadelmodellen jag har:

thesaddleshop_1946_19703551

/Camilla

För att förtydliga: det här den här sadelmodellen jag har:

thesaddleshop_1946_19703551

/Camilla

Det är lika som jag har:)

Är nöjd med min än så länge. Blir bara besviken på mig själv då den lätt blir grådassig om man har smutsiga händer:o
Den här årstiden har jag en dammig häst så händerna blir därefter efter borstning...

Då min mest hänger och väntar mellan tävlingarna så är den alltid grådassig... :crazy:

Mina byglar är dock klädda med läder vilket är snyggt. Det var förra ägaren som gjorde detta själv. Sen är ju min kortad så jag har mina conchos på lite andra ställen.

Men en skön sadel är det. Kommer ihåg första ridturen i den (efter att ha haft en Stübben) - oj, vilken lycka! ;)

/Camilla

Liknande trådar

Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 212
Senast: As_Vegas
·
M
Utrustning Jag har verkligen nollkoll på sadlar har aldrig köpt någon och har aldrig ens tänkt att det ska vara en hel vetenskap runt det hela...
Svar
2
· Visningar
1 022
Dressyr Nu har vi ju avhandlat var godkänt gränsen går och vart den faktiskt går (missförstå mig rätt ;)), det behöver vi inte fortsätta med i o...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 258
Senast: Emelei
·
Utrustning Har nyligen köpt ny häst och tusentals saker till honom, och nu känner jag att det är dags att uppdatera även min egen utrustning. Men...
2
Svar
23
· Visningar
2 815
Senast: Melina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar