Billiga resor??

Zoya

Trådstartare
Var hittar man sådana?
Alla människor man pratar med har lyckats hitta billiga resor - men inte vi!
En person jag känner var nyligen i Egypten och bodde på all-inclusive på Hilton. Tre vuxna och ett barn för 12´totalt :cool: En annan har nyligen varit i Thailand och jag frågade vad de gav för biljetterna - 5´per biljett med Thai (vilket är billigt tycker jag).

Men så fort jag kollar så hittar jag bara riktigt dyra biljetter, oavsett resmål - så, hur gör man för att hitta dessa billiga biljetter? Tips, någon? :p

(och jo, jag har frågat dessa jag refererar till men deras tips hjälpte inte mig).

Sv: Billiga resor??

Välj en tid på året då det inte är så populärt att resa. Jag har åkt jätte-billiga sista-minuten runt 1 juni, innan skolorna slutar. Och även 20 augusti när skolorna börjar. Att åka så att man kommer hem på julafton, eller någon dag före brukar vara halva priset i jämförelse med att vara borta över jul/nyår. Januari kan också vara hyfsat billigt, eftersom det inte är några skollov då.

Ett annat tips är att fixa visum till Indien i god tid, sista-minuten-resor dit kan ibland nästan skänkas bort, eftersom det inte går att köpa dom om man inte har visum klart.

När jag åkte för 5´ till Thailand åkte vi i november och bokade ½ år innan.
Tror mycket hänger på att åka när folk inte normalt är lediga (dvs när skolorna har lov)

Jag har åkt dom populär veckorna några gånger, var t ex på Mallorca på Stockholms sportlov för några år sedan. Sunving hotell för 2 500:-. Där är hemligheten att välja "fel" resmål. Medelhavet är inte populärt på vintern, fortfarande lite kallt, men oj så vacket med all blomning! Man ska ha hyrbil och bara åka runt och titta, och uppleva!

Tack för tipsen. Vi har skolbarn så vi är lite begränsade där. Har dock kollat veckan efter skolorna börjar i augusti men ganska dyrt fortfarande (typ 6000 kr per skalle till grekland) och på jullovet kollade jag om man åker t ex julafton eller landar på nyår men ingen napp där heller.

Vil heller inte åka nånstans där det typ är kallt (som mallis på jullovet) utan det är sol och värme vi vill ha :)

Fast då är det nog ganska svårt att få en billig resa om man inte tar en sista minuten, eftersom du vill åka till ställe och vid tidpunkter där flertalet andra kan tänka sig att åka.

Fast då är det nog ganska svårt att få en billig resa om man inte tar en sista minuten, eftersom du vill åka till ställe och vid tidpunkter där flertalet andra kan tänka sig att åka.

I know.. men eftersom det är många andra som lyckats med just den bedriften (dvs populär tid och populär plats men billigt och inte direkt sista minuten) så undrade jag om någon visste om var eller hur... men men..

Boka flygstol och fixa eget boende, både billigare och roligare!

Kan ni tänka er att åka med Ryan Air så kan ni komma undan ännu billigare (vi har t ex åkt till Malta, Kroatien och Italien superbilligt med Ryan).

De som åkte till Thailand för 5000 kom nyss hem, skriver du. Nu är helt andra priser än kring jul/nyår som är peak season.

Och även om du hittar 5000-kronorsbiljetter med Thai airways så ska du ju bo också, och det är inte snorbilligt på turistställena i Thailand.

Vad gäller Grekland så är den tiden i augusti som du skriver om ofta lite billigare på charter redan nu. Men riktigt billigt blir det först på sista minuten - och bara om det varit en bra sommar här. Har det regnat är det dyrt. Tar du flygstol på charter så är boendet dyrt, augusti är dyraste månaden i Grekland.

Airtours har just nu veckans klipp, det pågår nog ett tag till så kolla in det. Bl a charter till Grekland.

Har dock kollat veckan efter skolorna börjar i augusti men ganska dyrt fortfarande (typ 6000 kr per skalle till grekland)

Många européer, tyskar inte minst, har ju ofta semester i augusti, så då är det så klart dyrt på många av de typiska semesterresmålen. Själv brukar jag ofta se till att ha lite semester sparad, så att jag kan åka söderut i början av september om sommaren har varit regnig och kall här. Det brukar inte bli mina billigaste resor (billigt till samma resmål är det snarare i november).

Sen verkar det vara rätt vanligt att folk skryter över billiga resor, så kanske tar dina bekanta till lite i underkant när de berättar vad resorna har kostat?

De som åkte till Thailand för 5000 kom nyss hem, skriver du. Nu är helt andra priser än kring jul/nyår som är peak season.

japp, de var där över sportlovet och det brukar ju inte vara gratis oavsett men jag förstår ju att det är billigare än över jul (då det verkar kosta typ 25.000 per biljett med thai :cool:

Och även om du hittar 5000-kronorsbiljetter med Thai airways så ska du ju bo också, och det är inte snorbilligt på turistställena i Thailand.

Fast så dyrt är det inte att bo i Thailand.... inte om man jämför med många andra ställen.

Vad gäller Grekland så är den tiden i augusti som du skriver om ofta lite billigare på charter redan nu. Men riktigt billigt blir det först på sista minuten - och bara om det varit en bra sommar här. Har det regnat är det dyrt. Tar du flygstol på charter så är boendet dyrt, augusti är dyraste månaden i Grekland.

Grekland var ett exempel bara. Spanien, Italien eller Kroatien duger också men det är väl som du säger, det är bara sista minuten som man kan hitta riktigt billigt och det kan vara nog så svårt när man är fyra stycken :)

Sen verkar det vara rätt vanligt att folk skryter över billiga resor, så kanske tar dina bekanta till lite i underkant när de berättar vad resorna har kostat?

ja vem vet? Dock är det inte den typen av folk som skryter men man vet ju såklart aldrig :p

Tack för tipsen. Vi har skolbarn så vi är lite begränsade där. Har dock kollat veckan efter skolorna börjar i augusti men ganska dyrt fortfarande (typ 6000 kr per skalle till grekland) och på jullovet kollade jag om man åker t ex julafton eller landar på nyår men ingen napp där heller.

Vil heller inte åka nånstans där det typ är kallt (som mallis på jullovet) utan det är sol och värme vi vill ha :)

En annan av hemligheterna är att ta risken att köpa icke ombokningsbara biljetter. Betydligt billigare än flexibla.

Augusti skulle Grekland faktiskt vara alldeles för varmt för mig då det kan bli rejäla värmeböljor. Dessutom knöker hela Tyskland in sig överallt då. Nej, då fick det bli Spanien eller något.

Har du kollat Norwegian? De har en lågpriskalender.

En annan av hemligheterna är att ta risken att köpa icke ombokningsbara biljetter. Betydligt billigare än flexibla.

Har du kollat Norwegian? De har en lågpriskalender.

Så har vi alltid gjort - annars blir det helt hutlöst dyrt (ännu mer än annars alltså :p)

Japp, har kollat Norwegian men får nog kolla igen. Thailand var jättedyrt med dem men europa är nog billigare.

Liknande trådar

Relationer Varnar känsliga läsare för långt och svamligt inlägg, men snart spricker jag! Om nån skulle lista ut vem jag är, låt det stanna hos dig...
Svar
16
· Visningar
2 986
Senast: WBanna
·
Z
Hästmänniskan Vet inte riktigt vart jag ska börja. Behöver hjälp. Jag och familj flyttade till ny ort för 3 år sedan. Allt var frid och fröjd, vi...
Svar
7
· Visningar
2 656
Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 750
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar