Billiga, praktiska förvaringslösningar?

GotAsecret

Trådstartare
Jag bor väldigt litet (28 kvm)
Och min lägenhet ser helt överbelamrad ut.
Främst så söker jag bra förvaringstips för (pocket) böcker, pärmar, album (större fotoalbum)
Småprylar/prydnadssaker
Köksredskap
Kläder

Och allt sådant som bara tar plats men "kan vara bra att ha".
En fördel är om de kan användas i skåp, typ vitrinskåpsunderskåp (puh) och garderober som inte används för kläder :p

Bäst vore om alla lösningar finns billigt på Ikea :)

Snälla hjälp mig att få ordning på mitt kaos, jag mår asdåligt av att det ser ut så här :(

Senast ändrad:
Sv: Billiga, praktiska förvaringslösningar?

Plastlådor med snäpplock kanske i varierande storlekar? Lättstaplade, skyddar det man vill förpacka och är väl inte hutlöst dyra.

Sänglådor sväljer det mesta även om de inte är det roligaste. En säng på över 1 m bred kan man nog trycka in 3 stycken av ikeas större modell. Skaffar man en sängkappa/kantklädsel så försvinner de helt. Billigt och effektivt. Där går ju även kläder och skor (som inte används för tillfället) att ha, likaså handdukar, sägkläder och annat som tar plats i välbehövda garderober.

Pocketböcker går ju att ha på väggfasta hyllor. Likaså köksredskap om skaffar något större keramik/lerkrus eller annan tung bunke att ställa de i.
Det finns ju tusen olika modeller, bredder och storlekar och tar ingen golvyta. För rena prydnadssaker som inte är så stora går det ju att sätta upp tavellister, om man vill ha de framme.

Sänglådor är klockrent, man slipper se det och det sväljer massor.

Annars tycker jag att snygga lådor är bra. Det finns massa typer av sittpuffar med förvaring, det är väldigt praktiskt tycker jag, fler sittplatser och man kan stuva ner grejer i.

Böcker lägger jag undan, de drar till sig så mycket damm och jag har en dammallergisk hund, men annars hade jag valt några som står framme och lagt undan resten.

Har du klädkammare?

Nix ingen klädkammare och sängen är ställbar så jag är rädd att lådor går bort...eller...hmm...kanske inte?

Och sådan sängkappa funkar kanske med ställbar också? Måtten är ju de samma, det är ju bara motorn under som stör...

Glömde nämna att de bör vara lättburna så jag har möjlighet att få hem dem till lgh själv, med buss och 3 trappor upp...om det behövs.

Kolla hur högt utrymmet är under sängen, det finns väldigt låga lådor också. Sängkappa borde funka, det kanske ser lite roligt ut när du har liksom ställt upp den, men annars ska det ju inte störa.

Ska försöka hitta en bild på såna sittpuffar jag har, de är iaf hoppfällbara och därför väldigt lätta att frakta.

Just det, granit har ju!! Granit har ju massa annat till förvaring också!

Typ en sån här sväljer ju en del

99339_korg_forvaring.jpg

sån här kan du ju ha kläder i
box_fonster.jpg

Såna här med klämlock kan man pressa ner hur mycket som helst i, men de är ju inte jättesnygga, kanske kan du ha flera och gömma bakom något tygstycke eller liknande? Finns stapelbara!
3494-144.jpg

Du kan inte lägga in någon bild på din lägenhet så blir det kanske enklare att tipsa..?

Min lägenhet är lika liten som din och mitt bästa tips är att helt enkelt göra sig av med så mycket man nu kan tänka sig att avvara.

Jag köper t.ex. aldrig böcker längre, för jag tycker att de tar för mycket plats och vi har ju så fina bibliotek i Sverige..

Det som tar mest plats i min lägenhet är kläder, men när det gäller klädförvaring finns det många knep att ta till. Jag förvarar t.ex. mina vinterkläder i vakuumpåsar när det inte är säsong. Då tar de väldigt lite plats i min klädkammare. I klädkammaren har jag lådor, ungefär sådana i plast som redan har visats och så händer jag så mycket som möjligt på hängare. Hängare kan man ha i dubbla rader. Smågrejer samt skor förvarar jag i hängande förvaringsfack (finns på IKEA):

71284_PE186614_S3.jpg

Byxor hänger på byxgalgar, som slukar flera byxor:

13458_PE093203_S3.jpg

Har väl inte så många fler konkreta tips att komma med.. När det känns rörigt och överbelamrat hemma har man oftast för mycket grejer, rent krasst. Eller också så saknar grejerna en egen plats att vara på och då känns det snabbt rörigt. Du får inventera lite hemma och känna efter vad som brukar ligga framme och skräpa. Mina fjärrkontroller bor t.ex. i en liten korg under soffbordet, så slipper de ligger över hela soffbordet, som de gjorde innan.

*kl*
Mina fjärrkontroller bor i en sådan ficka från IKEA, underbart att slippa dom på lilla soffbordet... Som eg är en tvättkorg i trä- alltså förvaring under ;)
Trones skoskåp från samma butik är fantastiska på att samla ihop skor o annat här hemma. Är ju inte så djup så den stjäl inte så mkt plats :)
HAr du en bokhylla? Klä vanliga pappkartonger man har med ett fint papper är ju billigt o bra ;)
Stora kuddfodral rymmer en extratäcke och blir fint i soffan.
Vad är det för köksredskap? Gillar du att kunna hänga de på lister i köket? JAg tycker inte om at ha saker framme i köket. De blir så "kletiga" o dammiga snabbt..

Jag tycker att det är ganska snyggt med högt uppsatta hyllor, alltså sådana som sitter bara några dm från taket. Där kan man ju ha böcker, skivor och fotoalbum. Men även snygga lådor med saker.

Snygga lådor kan vara svårt att hitta eller svindyra men det borde inte vara så svårt att slå in billiga/tråkiga lådor med tex tapet eller helt enkelt måla i passande färg/mönster.

Nix ingen klädkammare och sängen är ställbar så jag är rädd att lådor går bort...eller...hmm...kanske inte?

Och sådan sängkappa funkar kanske med ställbar också? Måtten är ju de samma, det är ju bara motorn under som stör...

Glömde nämna att de bör vara lättburna så jag har möjlighet att få hem dem till lgh själv, med buss och 3 trappor upp...om det behövs.

Vi har problemet med utrymme under. Våra ställbara sängar står på ben innanför sängramen. Så det går inte in några backar under vår säng... bara damm:crazy:

Innanför benen då? Finns det plats för någon förvaring där?
Då kan ni i så fall ha sådant ni inte använder tex vinterkläder på sommaren och omvänt. Att flytta på sängen två gånger om år är kanske inte så farligt.

Ska undersöka saken. Just nu är vinterkläderna nerstuvade i källaren :)

Ja finns det plats för dem där så är det kanske inte nödvändigt att stuva dem under sängen.....
Något annat kanske?

Ja finns det plats för dem där så är det kanske inte nödvändigt att stuva dem under sängen.....
Något annat kanske?

Källaren är lite nödlösning, vi har möss där nere, så helst vill man inte ha kläder där :rofl: Ska undersöka saken lite o se om det finns nån plats där under. Sambon får nog krypa, för kommer jag ner på golvet så kommer jag inte upp igen :rofl:

Möbler kan ha många användningsområden, vi har tex ikeas Malm till det mesta, ger en "ren" känsla när allt smått försvinner ner i lådor:

29727285.jpg

Klackhyllor är som sagt ett bra sätt att få undan saker. Lådor gör att det inte ser så rörigt ut...

27411616.jpg

Vacuumpåsar för förvaring av kläder man inte använder så ofta är jättebra!
På Clas Ohlsson och granit finns plastlådor med lock som är jättebra i dolda förvaringar. Inte supersnyggt, men lättare att hålla saker på rätt plats. Sånt använder jag till tex sygrejer, smink, skrivbordsprylar osv.

Sen: lär dig slänga! Köp böcker i pocket, det är billigt och man kan ge bort dem när man läst. Rensa garderober och badrumsskåp ofta, sälj på tex tradera! Håll mycket förvaring dold och enkel och enhetlig färgskala. Vill du ha prydnadsföremål framme, välj ut några åt gången och skifta? (Själv har jag hellre snygga kläder eller skor framme än prydnader :D). Ju lugnare det blir för ögat, desto mindre belamrad kommer lägenheten kännas oavsett yta.

/Sassy, som bor på 35 kvm utan förråd med en sambo, tre katter och en orm...

Packa kläderna i vacuumpåse, sen i en plastlåda med stadigt snäpplock: inga möss. Släng i en rödcederboll på sina ställen så minskar risken för ohyra också.

Jag har köpt den begagnad med jag tror absolut det. Konsoller och hyllplan finns ju liknande där, och spotarna är garanterat därifrån.

Jag har lika "stort" som du nu sen jag flyttade ut i skogen igen:) Det största problemet är egentligen att det är sjukt snålt med köksskåp, finns ett till kastruller och ett ovanför bänken, resten är fulla av proppskåpet och köksfläkten. Min lösning är att ha matvaror i det skåpet som finns medan porslinet får stå synligt på en ikeahylla som egentligen är en badrumshylla. Den heter nåt som börjar på Mo tror jag.

I garderoben (det finns bara en men den är redligt tilltagen) har jag fått undan en massa kläder på galgar, och så har jag två stora backar på golvet där jag förvarar friluftsprylar som inte behöver vara framme jämt. "småkläder" som sockor och underkläder och vantar+mössor har jag i korgar på hyllorna i garderoben. Varje hyllplan har en korg samt en stapel med kläder. Vill jag få in mer kläder i garderoben kommer vantar sockor och mössor få flytta ut på hatthyllan.
Jag drömmer om ett skoskåp i hallen! Då skulle alla skor som skräpar där bara försvinna!

Prydnadssaker har jag inte mer än att dom kan vara framme. Några foton, ett par tavlor, en fin vas, några ljusstakar. Ville jag lägga undan något sånt skulle dom hamna i en back på översta hyllan i garderoben.

Sänglådor skall införskaffas så att jag kan få undan handdukar och lakan som inte har nånstans att bo för tillfället.

I köket har jag en ikea "Ivar" (lagerhylla, ful som stryk, i furu) som jag har målat vit så den ser helt okej ut. Där bor alla böcker och tidskriftsamlare samt min stereo och ett gäng fina gröna lådor med papper, färger, penslar och sånt.
Jag har även en hurts med åtta lådor vid matbordet. Där i finns tekniksaker och ännu mer målargrejer.

Lite har jag fuskat för jag har saker stående på en kompis vind. Extrasäng, symaskin, hästgrejer och lite annat i och med att jag inte har något förråd. Vinterdäcken vete f-n hur jag ska göra med. Antingen ska jag smöra för samma kompis föräldrar och få ha däcken i deras skjul, eller så får dom vara under trappen.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka