Billiga blodtrycksmätare

Tass

Trådstartare
...är det något att ha?

Har köpt en handledsmätare på Lidl för 99 kr, men har lite ångest över tillförlitligheten. Apotekets kostar över 1000-lappen, så kan man då verkligen få en tillförlitlig mätare för 100 kr? Vadan denna prisskillnad?

Jag har provat den nu, och den verkar ok, visar blodtryck och puls. Men frågan är - kan man lita på mätresultatet? Någon som vet?

Sen en bonusfråga - man ska kunna mäta trycket liggande, t ex när man vaknar på morgonen. Men det står inte hur man ska hålla armen då och det är tydligen viktigt eftersom den på något sätt ska vara i höjd med hjärtat.
Så räcker det att den ligger längsmed kroppen, eller ska man lägga den på en liten kudde eller nåt. Man ska ju helst göra så lite som möjligt, börjar man stöka runt så får man inte direkt-efter-vila-värdena.
 
Sv: Billiga blodtrycksmätare

Jag törs inte uttala mig om den billiga, men Apoteket har en som kostar 600-700 något också. Den enda skillnaden mot den som kostar över 1000 är att man inte kan lagra värden på samma sätt. Den är mycket tillförlitlig när man använder den på rätt sätt. Min har jag kollat på så vis att jag har haft den med mig när jag mätt blodtrycket "på riktigt" och kollat att den ger samma värden som min läkare. Kanske du kan kolla din billiga på samma sätt. Erbjuder inte vissa apotek blodtrycksmätning? Gå och få ett referensvärde och se om din mätare visar ungefär samma värde?
 
Sv: Billiga blodtrycksmätare

Hej! Finns det ngn anledning till att du vill kolla blodtrycket ofta? Annars är det kanske lämpligare att kolla upp trycket hos distrikssköterskan istället, där man vet att sakerna är kontrollerade. Ibland lånar åtminstone vi (jobbar på vårdcentral) ut blodtrycksmätare under 2-3 dygn så man kan få ett "bredare" värde utan den sk "white coat"-effekten...
 
Sv: Billiga blodtrycksmätare

Min har jag kollat på så vis att jag har haft den med mig när jag mätt blodtrycket "på riktigt" och kollat att den ger samma värden som min läkare. Kanske du kan kolla din billiga på samma sätt. Erbjuder inte vissa apotek blodtrycksmätning? Gå och få ett referensvärde och se om din mätare visar ungefär samma värde?
Det där med att kolla referensvärde var ju smart! Ska kolla på min vårdcentral om de kan tänka sig att ställa upp på det.
 
Sv: Billiga blodtrycksmätare

Hej! Finns det ngn anledning till att du vill kolla blodtrycket ofta? Annars är det kanske lämpligare att kolla upp trycket hos distrikssköterskan istället, där man vet att sakerna är kontrollerade. Ibland lånar åtminstone vi (jobbar på vårdcentral) ut blodtrycksmätare under 2-3 dygn så man kan få ett "bredare" värde utan den sk "white coat"-effekten...
Njaaa... förstår din fråga. Vet inte riktigt om jag behöver den. Egentligen så är den tänkt till en äldre person. Vi köpte en dyr fin mätare på apoteket, men jag reder inte ut den, den är alldeles för krånglig, och då blir den bara liggandes. Värdena ska egentligen kollas varje vecka är det sagt så jag vill gärna hitta ett bra sätt att lösa det på. Personen kommer själv aldrig att göra det, utan det hänger på mig.

Sen för egen del... har en kompis som hastigt och lustigt fått högt blodtryck, det kan tydligen gå fort, så hon får nu medicinera.
Jag har alltid haft väldigt lågt tryck, så när doktorn tar trycket och det är 135 och de säger braaa då tänker jag HJÄLP VAD I HE--- HAR HÄNT HÄR? Så då kände jag behovet att kolla igen så att trycket inte börjar skena.
Sen kan man kolla pulsen också på den här mackapären, och jag fixar inte att kolla pulsen direkt, utan behöver hjälp. (Ni ser - sjukvård är inte min framtid :D, ingen talang alls!)
 
Sv: Billiga blodtrycksmätare

135 i övertryck hoppas jag annars så bör du till akuten ;-)
Du kan ju ha ändrade kostvanor, motion,vikt, mediciner osv som har ändrat trycket :-) vanligt att trycket går upp när man blir äldre :-)
 
Sv: Billiga blodtrycksmätare

135 i övertryck hoppas jag annars så bör du till akuten ;-)
Du kan ju ha ändrade kostvanor, motion,vikt, mediciner osv som har ändrat trycket :-) vanligt att trycket går upp när man blir äldre :-)
Ja det måste vara övertryck :)
Du ser, jag kan ingenting om sånt här! Kommer inte ihåg vad det andra trycket var (undertryck?) eller vad det ska vara och det är tydligen viktigare?!?
Det är nog vanlig "åldersuppgång" för det har varit stabilt länge och inget annat har ändrats.
 
Sv: Billiga blodtrycksmätare

En kompis som var orolig efter sin stroke köpte en billig blodtrycksmätare på Netto. Den visade skyhögt tryck - så han blev ännu mer orolig.

Men för att ha något att jämföra med tog han trycket även på sin lilla dotter. En pigg och glad unge som enligt blodtrycksmätaren sannolikt skulle vara död.

Nej, jag skulle inte lita på en billig blodtrycksmätare.
 
Sv: Billiga blodtrycksmätare

En kompis som var orolig efter sin stroke köpte en billig blodtrycksmätare på Netto. Den visade skyhögt tryck - så han blev ännu mer orolig.

Men för att ha något att jämföra med tog han trycket även på sin lilla dotter. En pigg och glad unge som enligt blodtrycksmätaren sannolikt skulle vara död.

Nej, jag skulle inte lita på en billig blodtrycksmätare.
OK, intressant. Det låter ju inte bra alls.
Det lutar åt att jag försöker testa mätaren mot en "riktig".
 
Sv: Billiga blodtrycksmätare

Sen en bonusfråga - man ska kunna mäta trycket liggande, t ex när man vaknar på morgonen. Men det står inte hur man ska hålla armen då och det är tydligen viktigt eftersom den på något sätt ska vara i höjd med hjärtat.
Så räcker det att den ligger längsmed kroppen, eller ska man lägga den på en liten kudde eller nåt.
Ja, använd en liten kudde "eller nåt". :) Det är inte så kritiskt vad, knöla upp litet täcke t ex, poängen är att armen skall vara i höjd med hjärtat. Ligger armen utan stöd kommer den sannolikt att hamna under hjärtats nivå, och du kommer att få ett felaktigt högt mätvärde pga nivåskillnaden.

Blodtrycksmätning på de sätt vi pratar om här (icke-invasivt) är ingen särskilt exakt vetenskap även om man skulle önska det, många variabler påverkar mätresultatet. Men använder du samma metod och utrustning varje gång får du åtminstone värden som är hyfsat jämförbara med varandra.
 
Sv: Billiga blodtrycksmätare

Är den elektronisk eller manuell?

Är den elektronisk så kan du inte lita på den, dem kan inte ens lita på dem elektroniska som är svindyra på sjukhuset enligt min sambo som är medicinteknisk ingenjör och kalibrerar bla dem.

En manuell däremot visar sällan fel och är billiga :)
 
Sv: Billiga blodtrycksmätare

Många av dessa blodtrycks mätare är inte tillförlitliga som redan har kommit fram i tråden. Många av dessa blodtrycksmätare visar helt fel värden. Då kan man bli tok orolig. Bättre och be om tid på vårdcentralen för koll av blodtrycket oftare om man är lite orolig.

Med vänlig hälsning
Pudlan
 
Sv: Billiga blodtrycksmätare

*kl*

När jag läser den här tråden blir jag lite förundrad över att VC sa till min mamma att köpa en blodtrycksmätare och hålla koll själv.

Inte en speciell heller utan - "köp en egen mätare och håll koll och kom tillbaka om tre månader."
 
Sv: Billiga blodtrycksmätare

Jag tycker de stämmer, i alla fall de som köps på apotek. Man gör ju alltid tre mätningar och tar ett genomsnittsvärde.
 
Sv: Billiga blodtrycksmätare

Det går inte att generellt peka ut automatiska blodtrycksmätare som mindre tillförlitliga än manuell mätning, även om det naturligtvis finns billiga automatiska mätare av tveksam kvalitet och noggrannhet. Exempelvis sker majoriteten av all blodtrycksmätning på sjukhus i samband med (före, under och efter) operationer med automatisk utrustning, liksom huvuddelen av mätningar inom intensivvård och många i akutvård. Men som jag skrev tidigare är det många variabler som påverkar mätresultatet, den enskilda mätarens tekniska noggrannhet är bara en av dem. En viktig faktor är hur avslappnad patienten är; det är t ex inte rimligt att vänta sig ett rättvisande mätvärde om man till äventyrs skulle mäta sitt eget blodtryck med en manuell manschett och manometer.
 
Sv: Billiga blodtrycksmätare

....Exempelvis sker majoriteten av all blodtrycksmätning på sjukhus i samband med (före, under och efter) operationer med automatisk utrustning, liksom huvuddelen av mätningar inom intensivvård och många i akutvård. .......

... och första grejen vi gör på någon som är riktigt sjuk är att sätta artärnål, för att vi inte riktigt litar på det automatiskt tagna blodtrycket... Förstaval för "rätt tryck" är artärnål, andraval manuella tryck, tredjeval är automatiska blodtrycksmätningar. Men av praktiska skäl tas oftast blodtrycken automatiskt, och så går man vidare till de andra alternativen om svaret inte stämmer överens med den kliniska bilden. De gånger vi jämfört automatiska med artärnål skiljer det ofta en hel del när patienten är riktigt sjuk, men då syns det ju på personen också.
 
Sv: Billiga blodtrycksmätare

När jag skulle köpa en blodtrycksmätare pa apoteket fragade jag om skillnaden mellan dom betydligt billigare handledsmätarna och en dyrare som man mäter pa överarmen. Enl han pa apoteket sa ger överarmmätarna ett korrekt värde medan man med handledsmätaren inte ska lite pa sifforna men däremot kan den vara bra om man bara vill ha en enkelt för att mäta förändringar.

Min gynekolog har en handledsmätare och den visar ett mycket högre värde än vad min överarmsmätare gör här hemma.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp