Billig Tömkörnigsgjord?

Drive Out har en tömkörningsdäckel syntet, som kostar under tusenlappen. Det är en däckel (dvs, den har ett järn) med 6st stående ringar och den ser trevlig ut. Hade jag inte varit för snål för att köpa när jag har material till att sy upp en i läder själv, så hade jag nog sjutton köpt en sådan.

Jag är faktiskt inte alls road av bossorna på läderdäcklarna från Hööks, Horze, osv. Många av dem har en märklig form mot hästryggen (har t.ex. sett flera modeller där bossorna liksom är "runda" undertill...). Då använder jag hellre en gjord, dvs en mjuk utan järn, och ställer ringarna upp med buntband så att de inte faller ner och "låser" tömmen.

Drive Out har en tömkörningsdäckel syntet, som kostar under tusenlappen. Det är en däckel (dvs, den har ett järn) med 6st stående ringar och den ser trevlig ut. Hade jag inte varit för snål för att köpa när jag har material till att sy upp en i läder själv, så hade jag nog sjutton köpt en sådan.

Jag är faktiskt inte alls road av bossorna på läderdäcklarna från Hööks, Horze, osv. Många av dem har en märklig form mot hästryggen (har t.ex. sett flera modeller där bossorna liksom är "runda" undertill...). Då använder jag hellre en gjord, dvs en mjuk utan järn, och ställer ringarna upp med buntband så att de inte faller ner och "låser" tömmen.
Är lite så jag känner också om de gjordarna, bossorna ser inte helt optimala ut för min hästs rygg... Hade gärna sytt en gjord själv men saknar läder för överdelen och ska man köpa mer bältes eller platt läder så är man ju direkt uppe i vad globus gjorden kostar.
Är mest inne på börjes longergjord nu, den ser faktiskt trevligare ut i bossan än hööks (ser mjukare ut.)
De har ju öppnat här i Skåne så får hoppas att de har en hemma som jag kan klämma på :)

@Buck Ja, materialet är dyrt (bra beslag är inte heller billigt). Och ska det bli optimalt så bör en ha utbildning eller iaf hjälp av någon med det, i synnerhet bossorna. Hoppas att du hittar nån som du gillar :)

Borde kanske skrivit att jag är sadelmakare. Formulerade mig dåligt pga trött, sorry.

Jag är faktiskt inte alls road av bossorna på läderdäcklarna från Hööks, Horze, osv. Många av dem har en märklig form mot hästryggen (har t.ex. sett flera modeller där bossorna liksom är "runda" undertill...).

Bossorna på dessa är hemska i originalutförandet. Jag köpte en Hööksgjord för många år sedan och insåg snabbt att den inte var användbar men jag har modifierat den genom att skära av en del av bossorna så nu funkar den utmärkt. Lite kreativitet löste det hela på ett billigt och snabbt sätt. :)

Tyckte att bossorna på longergjorden var mycket nättare än på t ex hööks tömkörningsgjord. Sen är det nog inget fast järn i, men det kan man nog sätta dit själv om det behövs, med lite fantasi bara ;).
Har ingen utbildning i Läder sömnad och hade först tänkt köpa typ en rutten gammal sele och gå efter. Så att man har en mall för bossan att sy nya utav eller ha kvar bossan och sy allt annat nytt.

Puttat upp lite ^_^.
Har fått låna en globus longer/tömkörningsgjord nu, dvs originalet till börjes gjorden. Den är helt :love: att tömköra med jämför med min gamla skitgjord, men... Jag upptäckte idag att hästen fått skav på armbågarna av den. :mad:
Hästen är verkligen ingen skav häst, och att hon har fått blodiga skav efter 2 pass är verkligen inte roligt :cry:.
Hon har ju en klot rund mage som puttar fram gjorden ngt nu, men när den är bort trimmad så finns det ju ändå en chans att den ligger och skaver.. så funderar på om man kan hitta en gjord med 2 stroppar så att man kan ha dressyrgjorden. Men de är dock helt plötsligt två tusenlappar dyrare..

Ska leta rätt på några riktiga fårskinns ludd att ha om låne gjorden nu. Men det verkar bäst att skaffa en egen gjord snarast som inte skaver..

Bonusbild på tjockis hästen i gjobusgjorden ^_^.

Min AE-gjord är också precis på gränsen till o skava. Men lägger man den längre bak så snurrar dnn runt direkt. Min är normal i ryggen m normal manke men bred o platt på mitten sas.

Så ludd eller en hårdare tunnel om det inte går i trixa med längre/kortare gjord (gissar det främst är ngt spänne som kommer olyckligt?) kanske ändå är bästa o enklaste lösningen.

Edit. Jag måste tom ha svanskappa på AE-gjorden. Min häst där ALLT åker bak direkt.

Puttat upp lite ^_^.
Har fått låna en globus longer/tömkörningsgjord nu, dvs originalet till börjes gjorden. Den är helt :love: att tömköra med jämför med min gamla skitgjord, men... Jag upptäckte idag att hästen fått skav på armbågarna av den. :mad:
Hästen är verkligen ingen skav häst, och att hon har fått blodiga skav efter 2 pass är verkligen inte roligt :cry:.
Hon har ju en klot rund mage som puttar fram gjorden ngt nu, men när den är bort trimmad så finns det ju ändå en chans att den ligger och skaver.. så funderar på om man kan hitta en gjord med 2 stroppar så att man kan ha dressyrgjorden. Men de är dock helt plötsligt två tusenlappar dyrare..

Ska leta rätt på några riktiga fårskinns ludd att ha om låne gjorden nu. Men det verkar bäst att skaffa en egen gjord snarast som inte skaver..

Bonusbild på tjockis hästen i gjobusgjorden ^_^.

Jag kan ha drömt detta, men jag har för mig att jag har sett "adapter" från en stropp till två stroppar. Kanske kan du tillverka det annars?

@lady_vip @the_connemara

Har bara sett westerngjords omvandlare och de blir nog inte bra till tömkörnings stroppen. sen är det ju att omvandlaren måste komma så högt upp som möjligt på stroppen för att det inte ska bli ytterligare en kant att få skav av.
Visst kan det gå... frågan är bara hur den ska se ut för att fördela trycket rätt och vara relativt enkelt att sy..

Funderade över om man kunde hitta en längre bukgjord men de jag hittade var one site. . Såg dock att globus gjorden fanns i brunt läder :love:, attans att hästen fått skav av den.. helt perfekt i övrigt. Även priset är ju bara 400kr mer än börjes kopian.

När jag tittar på dina bilder så tycker jag att hela gjorden ligger för långt fram. Hamnar den där när hästen rör sig? Isåfall skulle jag satsat på svanskappa.

När jag tittar på dina bilder så tycker jag att hela gjorden ligger för långt fram. Hamnar den där när hästen rör sig? Isåfall skulle jag satsat på svanskappa.
Lägger den där och sen stannar den där. Hästen är för tillfället för fet för att ha den längre bak på ryggen och har sadelgjords tvång, så att ha den smala bukgjorden längre bak kommer inte bli så trevligt för henne..

Hade det varit en vidare vinkel på gjorden och en bred dressyrgjord så hade jag kunnat ha den längre bak.

Liknande trådar

Utrustning Jag har länge velat ha en ordentlig tömkörningsgjord att tömköra med :), verkar dock som att det antingen är platt neopren gjord eller t...
2
Svar
23
· Visningar
4 593
Senast: Speedway
·
Utrustning Vi har idag provat några dressyrsadlar som vi lånat med hem och funderar på hur vi ska ta oss vidare efter detta. Albion 17" K2 MW...
Svar
0
· Visningar
2 464
Senast: Rimfaxe
·
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 305
Senast: Mezcal
·
Körning Jag är på jakt efter en ny tömkörningsgjord. Efter mycket letande så fastnade jag för Chetaken för att den är stabil och har flera par...
Svar
14
· Visningar
3 251
Senast: Nora
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka