Billig Tömkörnigsgjord?

Buck

Trådstartare
Om man ska försöka hitta en tömkörningsgjord med i alla fall 4-6 stående ringar för mindre än 1 500kr (helst under 1000kr) vad för gjordar har man att välja på då?
Har helst i läder (för stabiliteten) men syntet kan nog gå också så länge det är ordentliga bossor och inte av modellen som snurrar så fort man är på volt och arbetar.

Har länge letat efter en begagnad men verkar som att folk håller hårt i sina gjordar..

Vill helst inte ha en longergjord med lösa ringar, känslor som att det kommer bli för mycket friktion mot tömmarna (har vävribbs tömmar, lite väl lätta men de var billiga och jag har inte tömkört så frekvent innan. Nu ska det dock bli oftare men satsar först på en bättre däckel.
Hästen är ett lite väl tjock halvblod och typ allt kasar bak på henne. Mycket manke.

Ngn som har tips på gjordar :)?

Kolla om du kan hitta en Globusgjord begagnad!
Jag har en Globusgjord till Herr Häst, fast köpt ny. Tror den kostade precis 1 500 kr (vet ej exakt, fick i julklapp). Den ligger väldigt bra, trots att HH är grov och bred på alla håll och kanter!
Bild:
12994559_850785131711487_5898240600648428802_n.jpg

Har letat efter både globus och hööks gjordar begsgat i flera år nu utan att det har dykt upp en enda :(.
Kolla om du kan hitta en Globusgjord begagnad!
Jag har en Globusgjord till Herr Häst, fast köpt ny. Tror den kostade precis 1 500 kr (vet ej exakt, fick i julklapp). Den ligger väldigt bra, trots att HH är grov och bred på alla håll och kanter!
Bild:
12994559_850785131711487_5898240600648428802_n.jpg

Men varför inte köpa och bara sälja igen om den inte verkar som du vill? Du kommer med största sannolikhet inte att förlora något ekonomiskt om den är begagnad.
Ja men då måste man ju också sälja vidare den ;). Har gjort så flera gånger men slutar nästan alltid med att man står med en sak som inte passar och bara tar plats i ett halvår innan man får den sålt. Och under den tiden så är pengarna låsta så att man inte ens kan fundera över att köpa en ny.

Är det den som heter longergjord för 900 ngt kr?
Ser ju ok ut och har många stående ringar :).
Kanske kan vara ngt :).

Funderar dock på hur passformen på en sån här gjord
images

Skiljer sig mot en gjord som inte är lika svängig över manken.
Typ som den här.
images

Tog bilderna från Google bara för att visa :), gjord nr 2 är nog var jag tror blir bäst på hästen. Den ser bekvämare ut och då det är ordentliga bossor så kommer manken fri i alla fall. Gjord nr 1 tycker jag ser ut att kunna klämma över ryggen.. är väldigt sugen på att sy en egen gjord men har inte tillräckligt med tjockt läder och har ingen aning om hur man gör bossorna på bäst sätt..
Jag har haft gjord nr 1, funkade bra på min cylinderformade häst utan manke, men bytte sen när jag började tömköra unghästen mer som har lite mer manke.

@Buck ja, precis. Jag gillar att den känns rejäl och stabil, ligger stilla och bra på min häst trots att själva maggjorden är lite lång. Tycker inte att den klämmer men däremot ger den ju mankfrihet som nylongjordarna inte gör.
Jag upplever inte min gjord lika "toppig" på hästen som den ser ut på bild..

Haha massa svammel som kanske inte hjälper alls, vill du att jag fotar min gjord på hästen så får du se hur det ser ut?

Jag gjorde lite som Ts innan. Köpte nåt, blev inte nöjd, fixade donade sålde till underpris och hade mig.
Sen tröttnade jag, la pengar i en burk, sen köpte jag Tärnsjös Anders Ericsson-gjord, lädertömmar vars längd jag bestämt själv och en pisk från piskmakaren.
Värsta aha-upplevelsen. Nu tömkör jag oftare för att det helt enkelt är lättare med riktiga grejor.
Sen har jag även svanskappan, köptes senare, så slipper man ha gjorden över manken när man är klar.

Är det den som heter longergjord för 900 ngt kr?
Ser ju ok ut och har många stående ringar :).
Kanske kan vara ngt :).

Funderar dock på hur passformen på en sån här gjord
images

Skiljer sig mot en gjord som inte är lika svängig över manken.
Typ som den här.
images

Tog bilderna från Google bara för att visa :), gjord nr 2 är nog var jag tror blir bäst på hästen. Den ser bekvämare ut och då det är ordentliga bossor så kommer manken fri i alla fall. Gjord nr 1 tycker jag ser ut att kunna klämma över ryggen.. är väldigt sugen på att sy en egen gjord men har inte tillräckligt med tjockt läder och har ingen aning om hur man gör bossorna på bäst sätt..

Tömkörde med en lånad Börjes-gjord tidigare. Den var väldigt trevlig, och likvärdig med Globusgjorden. Klämde inte på Herr Häst iaf :)

Jag gjorde lite som Ts innan. Köpte nåt, blev inte nöjd, fixade donade sålde till underpris och hade mig.
Sen tröttnade jag, la pengar i en burk, sen köpte jag Tärnsjös Anders Ericsson-gjord, lädertömmar vars längd jag bestämt själv och en pisk från piskmakaren.
Värsta aha-upplevelsen. Nu tömkör jag oftare för att det helt enkelt är lättare med riktiga grejor.
Sen har jag även svanskappan, köptes senare, så slipper man ha gjorden över manken när man är klar.

Riktiga grejer gör skillnad! Dock tycker jag att det är viktigare med riktig töm än en riktigt bra gjord, så om jag inte hade råd med båda har jag satsat på Tärnsjötömmar som prio ett.

Har letat efter både globus och hööks gjordar begsgat i flera år nu utan att det har dykt upp en enda :(.
Trillade precis över en auktion på Tradera där det säljs en begagnad Globusgjord. Den går ut tidigt onsdag morgon, om du hinner se detta.
(Inte jag som säljer ;) )

Är snarare att allt åker bak på min häst :/, så svanskappa är nog inte lönt. Får liksom ha brösta på longerings däckeln för att den inte ska hamna vid ljumsken.. nu är ju gräs magen ivägen så förhoppningsvis stannar den på sin plats nu :angel:.

Riktiga grejer gör skillnad! Dock tycker jag att det är viktigare med riktig töm än en riktigt bra gjord, så om jag inte hade råd med båda har jag satsat på Tärnsjötömmar som prio ett.

Håller med.
Dock.
Vis av erfarenhet går det också mkt bra med tömmar i rep. För mig handlar mkt om tyngden o smidigheten i handen.

Håller med.
Dock.
Vis av erfarenhet går det också mkt bra med tömmar i rep. För mig handlar mkt om tyngden o smidigheten i handen.
Ja de jag har nu är lite väl lätta, hade tidigare longer linor som faktiskt var smidigare då det var mer vikt i dem än i tömkör inga tömmarna jag har nu :/. Hade gärna haft lädertömmar men det är för mig en onödig utgift då jag redan har ett par fullt fungerande tömmar.

Ang tömmar så beror det väl också lite på vad för häst man har och vilken känsla man vill åt. Precis som vissa trivs bättre med breda tyglar o andra med smala. Min stallkompis är grym på att tömköra och använder alltid longerlinor. Båda våra hästar är dock rätt känsliga i munnen.

Liknande trådar

Utrustning Jag har länge velat ha en ordentlig tömkörningsgjord att tömköra med :), verkar dock som att det antingen är platt neopren gjord eller t...
2
Svar
23
· Visningar
4 593
Senast: Speedway
·
Utrustning Vi har idag provat några dressyrsadlar som vi lånat med hem och funderar på hur vi ska ta oss vidare efter detta. Albion 17" K2 MW...
Svar
0
· Visningar
2 464
Senast: Rimfaxe
·
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 305
Senast: Mezcal
·
Körning Jag är på jakt efter en ny tömkörningsgjord. Efter mycket letande så fastnade jag för Chetaken för att den är stabil och har flera par...
Svar
14
· Visningar
3 251
Senast: Nora
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka