Billig sadel till unghäst

O

Oskiboskan

Håller på och ska rida in min unghäst, 4 år, och letar nu sadel. Tanken är att köpa en billigare sadel för henne att utvecklas i och sedan köpa en ännu bättre sadel som får kosta vad den vill (nästan iaf).

Har ni några tips på billiga sadlar som ändå kan ligga bra på min häst. Kan tänka mig upp till 4000kr. Ulan-sadlar, hur är de tex?

Sv: Billig sadel till unghäst

Alltså, det är nu som det är oerhört viktigt att hitta en sadel som passar. OM sadeln inte funkar så kan det följa mycket i spåren av det, sadeltvång, ömmande rygg med snedställningar i kroppen och senare hältor. Unga hästar som växer behöver en sadel som de kan arbeta med utan att störas mer än av ryttaren, det är NU du ska satsa på din häst sen är kanske för sent.

Håller på och ska rida in min unghäst, 4 år, och letar nu sadel. Tanken är att köpa en billigare sadel för henne att utvecklas i och sedan köpa en ännu bättre sadel som får kosta vad den vill (nästan iaf).

Har ni några tips på billiga sadlar som ändå kan ligga bra på min häst. Kan tänka mig upp till 4000kr. Ulan-sadlar, hur är de tex?

Vad tror du om att prova ut en begagnad syntetsadel med utbytbart koppjärn (Wintec)? En sån får du för runt 2500 begagnad.

Alltså, det är nu som det är oerhört viktigt att hitta en sadel som passar. OM sadeln inte funkar så kan det följa mycket i spåren av det, sadeltvång, ömmande rygg med snedställningar i kroppen och senare hältor. Unga hästar som växer behöver en sadel som de kan arbeta med utan att störas mer än av ryttaren, det är NU du ska satsa på din häst sen är kanske för sent.

Tack det vet jag! Men jag har inte råd att betala dyra pengar på en sadel som kanske inte passar om ett år. Hittar jag ingen billigare som passar så får jag gå upp lite i pris.

Wintec finns även som islandshäst-sadel men jag har läst att det finns de som använder dressyrsadeln på sina islandshästar. Funkar de bra de också?

Ofta använder man en Wintec dressyrsadel till Islänning därför att dressyrsadeln är mycket kortare. :idea:

En gammal Lewa kanske? Jag har en Comet (allround) och har sett Goldschläger fungera bra på flera islandshästar.

Ulan tycker jag är en bra sadel för sitt pris.

Satsa på en BRA (dyr) bomlös sadel på en gång istället. :)
Då slipper du riskera problem - du har en sadel som passar nu och om tio år och om du byter häst så kan du ha samma sadel kvar och hålla rumpan på gott humör! :angel:

Satsa på en BRA (dyr) bomlös sadel på en gång istället. :)
Då slipper du riskera problem - du har en sadel som passar nu och om tio år och om du byter häst så kan du ha samma sadel kvar och hålla rumpan på gott humör! :angel:

Så tänker jag också, även fast jag aldrig haft bomlöst förut. Men nu ska jag ta hem en på prov, för att använda till båda mina hästar. Är jag nöjd med den, köper jag en till så dom har en varsin :)

Tack det vet jag! Men jag har inte råd att betala dyra pengar på en sadel som kanske inte passar om ett år. Hittar jag ingen billigare som passar så får jag gå upp lite i pris.

Wintec finns även som islandshäst-sadel men jag har läst att det finns de som använder dressyrsadeln på sina islandshästar. Funkar de bra de också?

Alltså om du har en unghäst som växer och frodas så kommer ingen bomsadel som ligger bra nu att ligga bra om 1 år.

Min unghäst som inte är unghäst längre (blir 8 iår) har jag behövt byta bomsadel mellan 6-8ggr/år sen han var 5 för att han ändrat form och vuxit osv.

Nu har jag tröttnat på sadelletandet så jag köpte mig en Star Trekk Island bomlös sadel med flera olika framvalv så byter jag bara de vartefter han går upp/ned i vikt och hittils har den fungerat felfritt :)

Testa ex tekna, som finns ganska billiga begagnade och som också går att ändra bomvidd på. Sen finns det ju även andra ganska billiga begagnade som går att ändra, ex kieffer, hubertus flexline osv. Dock lär ju hästen ändra sig i ryggen mer än bara på bredden, så du får säkert byta ändå senare!

Fast det är ju därför jag inte vill köpa någon jättedyr bomsadel, lär säkert behöva byta om ett år.

Nu har jag iaf fått tag i en, fick hjälp av en sadelutprovare. Det blev en beg Wintec Feldmann som låg jättebra på hästen. Den är dessutom jättelätt och väldigt okomplicerad. Sen får vi se om pållan trivs i den, bara å hoppas!

Liknande trådar

Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
516
Senast: liiinnea
·
Övr. Hund Letar efter en ny hundförarjacka. Vill ha en fodrad med huva och många fickor, skaljackor där jag kan sätta fleece under har jag. Har...
2
Svar
21
· Visningar
1 046
Senast: Niyama
·
Kläder & Bli fin Vi gjorde misstaget att köpa en förlovningsring som bara var guldpläterad så den är rejält avskavd redan efter 1,5 år så vi funderar på...
Svar
18
· Visningar
1 075
Senast: Lyan
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För längesen gick undertecknad in på en bilfirma och spontanköpte en ny bil. Jag behövde inte tänka så mycket på pengar på den tiden...
Svar
6
· Visningar
680
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka