Billig sadel =blommönster?

lakrits

Trådstartare
Är det ett fenomen att de "billiga" westernsadlarna har ett inkarvat blommönster i lädret?
Exitsterar detta på de dyrare sadlarna med???

Sv: Billig sadel =blommönster?

Är det samma med fendrarnas fäste? Är det vanligt att de sitter fast längre ner så man nästan ser fästet på de billigare?

lakrits skrev:
Är det ett fenomen att de "billiga" westernsadlarna har ett inkarvat blommönster i lädret?
Hola,
Har bara sk. märkessadlar. Två är dels "tooled" den ena i korgmönster, den andra med korg och eklöv.
Dels har de delvis "rough side out" typ köttsidan ut. Den tredje har bara slätt läder.
Sä det finns nog både släta och "mönstrade" dyra sadlar.

Dock är det nog vanligt att billigare sadlar har maskinstämplat/karvat mönster, ofta är de svarta oxå...

mvh Eva

Senast ändrad:

lakrits skrev:
Är det samma med fendrarnas fäste? Är det vanligt att de sitter fast längre ner så man nästan ser fästet på de billigare?
Där vill jag nog påstå att det är så. Lite dyrare sadlar spar de inte på lädret...
mvh Eva

Känner du till nåt om källqvists sadlar?

*lakrits med sina tusen sadelfrågor*

dyra sadlar kan ha vilket mönster som helst, det är andra saker som utmärker skillnaden. Jämnför dessa två, t.ex. Den billiga kostar 4000:-, den dyra ca 15-17 000:-.

Den billiga har skräpläder, ingen stabil bom, och är rakt igenom "slarvigt" byggd. en ser ut som en förstorad modell av en leksakssadel.

Den dyra är gedigen och genomtänkt.

Billig sadel:

Dyr sadel

...däremot är reiningsadlar ofta korgmönstrade, medan pleasure-sadlar ofta är blommönstrade.

Mm...jag ser skillnaderna.
Jag är så trött på det här med sadelletande nu så det står mig upp i halsen.
Jag vet att en dyrare är bättre men vet inte var jag ska få pengarna ifrån riktigt.
Jag lånar bara en nu och kommer flytta från stallet framöver och då står jag där utan sadel.....
Försöker hitta en lösning tills vidare och då är det en billigare variant som gäller.

Tack för hjälpen och det var bra med bilderna;)

Köp inte en sån. Det är inte någon kvalitet alls och lädret är som papper. Lägg pengarna på en bättre bagagnat istället.

Jag försöker verkligen men jag hittar inte pengar någonstans och jag kommer stå utan sadel vilket inte vore bra.

lakrits skrev:
De billiga sadlarna med blommönster känner man lättast igen på att blommönstret är inpressat i lädret med en stor matris, medan ett blommönster på en dyr sadel är dels handskuret, dels handpunsat in i lädret, Dessutom är fenderna fastnitade med rörnit som "svampar ut" på baksidan, dyrare sadlar har fendern nitad med kopparnit o bricka på baksidan. Billiga är hopsatta med häftpistol o klammer, dyrare med spik o skruv. That´s a difference. På billiga används blommönstren att dölja dålig kvalite på lädret, det är därför de är blommönstrade.

Liknande trådar

Fordon Familjen växer och det börjar bli dags att (motvilligt) inse att vår trogna Volvo inte riktigt räcker till längre. Vi behöver en större...
Svar
2
· Visningar
513
Senast: MML
·
Western Tittar runt på lite western sadlar och kom förbi en bona allen sadel. Är det en kvalité sadeln? Har inte hört det märket förut.
Svar
2
· Visningar
1 143
Senast: Bubbles
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 598
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Intressanta uppfostringsmetoder?
  • Valp 2025