Ibland kan jag tycka att såna här diskussioner blir rätt tröttsamma. Om man har häst och inte kan ta sig dit kommunalt, fine. Men om samma person kan ta sig hyggligt enkelt till jobbet kommunalt, varför ta bilen då? Man måste ändå ha bilen tänker många då. Ja, och vad är det med det då? Använd bilen när du behöver/ måste. Åk kommunalt när du kan. Tänker man på hur mycket det kostar per mil att köra bil (då de man ju räkna med i alla fall service, slitage och bränsle) så är det nog rätt få som åker bil billigare än vad det kostar att åka kommunalt.
Bara att dra ner på några typer av bilresor hjälper ju.
Sedan skulle vi, som bor i storstäderna med förhållandevis bra kollektivtrafik använda den i betydligt högre grad. Alla de som sitter i bilköerna på väg in till stan varje morgon. Jag tippar att kanske hälften av dem mycket väl kunde åka kommunalt. Det är jag rätt säker på. Ja, det tar kanske teoretiskt sett en halvtimme extra per väg, men knappast i praktiken i rusningstrafik.
Bara att dra ner på några typer av bilresor hjälper ju.
Sedan skulle vi, som bor i storstäderna med förhållandevis bra kollektivtrafik använda den i betydligt högre grad. Alla de som sitter i bilköerna på väg in till stan varje morgon. Jag tippar att kanske hälften av dem mycket väl kunde åka kommunalt. Det är jag rätt säker på. Ja, det tar kanske teoretiskt sett en halvtimme extra per väg, men knappast i praktiken i rusningstrafik.