Jag håller absolut med dig. Det är få som använder bil, i min närhet, som också åker kollektivt när de kan, eftersom de ju har bilen och de vill inte ha krånglet med att det tar längre tid med buss/tåg, det är ju jobbigt att släpa på kassar på bussen när man handlat och jobbigt att byta buss och vänta på buss/tåg....
Personligen får resonemanget mig att himla med ögonen lite grann.
Man har bil för att det är bekvämt, för väldigt många är det så, om man inte bor på bondvischan och kollektivtrafik faktiskt INTE finns alls... Har man råd att ha häst kan man gå ner i tid istället för att ha barnen längre på förskola/fritids och då åka kollektivt istället för att ta bilen. Men man vill inte göra så. Det är ett val man gör. Känns bara onödigt att skylla på kollektivtrafiken. Jag ser dagligen folk som pendlar till sina jobb- eftersom jag gör det, och det verkar faktiskt fungera helt ypperligt för vissa människor, trots en timme till och från jobbet. Och så finns det de som har utmärkt kollektivtrafik utanför dörren nästan men så ändå tar bilen, bekvämast så. Som tar bilen till allt och inte ens kan tänka sig att ta buss/tåg när det fungerar. Jag kan för mitt liv inte förstå varför man tar bilen när man ska till köpcentret där det går kollektivtrafik BARA för att man HAR bil istället för att tänka att man nu äntligen ska låta bli den?