Bilkörning i Stockholm

Det finns en app som heter waze, som är guds gåva till bilisten.

Appen registrerar alla användares hastighet, och beräknar därifrån den snabbaste vägen från punkt 1 till punkt 2. Min bättre hälft har lärt sig att hitta ganska bra i delar av norra stockholm efter att inte ha fastnat vid järva krog...

Jag instämmer för övrigt i att man nästan aldrig sitter i kö ut från nynäsvägen. Det kan vara kö typ till avfarten vid tyresövägen, efter det har jag aldrig suttit i bilkö orsakad av... köer... Å andra sidan brukade jag inte köra ut i värsta rusningstrafik, så kanske ska vara tyst. Tror dock det är lugnt i ts fall.

Det finns en app som heter waze, som är guds gåva till bilisten.

Appen registrerar alla användares hastighet, och beräknar därifrån den snabbaste vägen från punkt 1 till punkt 2. Min bättre hälft har lärt sig att hitta ganska bra i delar av norra stockholm efter att inte ha fastnat vid järva krog...

Jag instämmer för övrigt i att man nästan aldrig sitter i kö ut från nynäsvägen. Det kan vara kö typ till avfarten vid tyresövägen, efter det har jag aldrig suttit i bilkö orsakad av... köer... Å andra sidan brukade jag inte köra ut i värsta rusningstrafik, så kanske ska vara tyst. Tror dock det är lugnt i ts fall.
Och så finns Google Maps, med exakt samma funktionalitet som Waze.

Är förvånad över Nynäsvägens throughput. Det är inte min mammas gata, men den borde logiskt sett vara betydligt mer nedlusad än vad den är enligt realtidsinfon jag nu ser på Google Maps.

Och så finns Google Maps, med exakt samma funktionalitet som Waze.

Är förvånad över Nynäsvägens throughput. Det är inte min mammas gata, men den borde logiskt sett vara betydligt mer nedlusad än vad den är enligt realtidsinfon jag nu ser på Google Maps.

Vad använder maps för gpsdata?
Jag trodde de bara beräknade läget utifrån tidigare erfarenhet.

Det heter visst Google Traffic, och använder sig av Crowdsourced Traffic Data.
http://en.wikipedia.org/wiki/Google_Traffic

Google stated: "When we combine your speed with the speed of other phones on the road, across thousands of phones moving around a city at any given time, we can get a pretty good picture of live traffic conditions".

Naturligtvis använder sig ingen som var emot FRA-lagen av en sådan här funktionalitet.

Det heter visst Google Traffic, och använder sig av Crowdsourced Traffic Data.
http://en.wikipedia.org/wiki/Google_Traffic

Google stated: "When we combine your speed with the speed of other phones on the road, across thousands of phones moving around a city at any given time, we can get a pretty good picture of live traffic conditions".

Naturligtvis använder sig ingen som var emot FRA-lagen av en sådan här funktionalitet.

Mnja, jag kollade nu maps (och har jämfört tidigare) som rekommenderar E4 hela vägen till söder från uppsala. Jag har tidigare jämfört dem och maps har inte varit lika ombytliga. Men jag kanske har kollat snett ;)

Jaha nu krånglar det med möjliga tider. De tider jag får som förslag är omöjliga att få till förutom om jag skulle kunna hämta när jag redan är i trakten. Tyvärr tror jag det är omöjligt. Att hyra en bil köra ner till söder om Farsta (Ågestahållet) på 1,5 timme i rusningstid (slutar 16.00 i Upplands Väsby), visst är det omöjligt eller nästintill?
Alternativ tid är tidigast kl 18 en lördag och med 3,5 timme hem och hämtning av en häst på vägen känns det alternativet mer än idiotiskt.
Visste inte att det var såhär svårt att köpa "saker".

Idag satte jag mig i ett litet dilema och funderar nu på hur det ska lösas på enklast möjliga sätt. Min hönsbesättning behöver en ny tupp och jag har bokat en söder om Stockholm. Eftersom jag har 25-30 mil dit är det praktiskt att slippa åka mer än en gång. I början på oktober ska jag på kurs i Stockholm (Upplandsväsby) och planen var att åka tåg dit. Nu funderar jag dock på att ta bilen och hämta upp tuppen på hemvägen. Frågan är då hur lång tid tar det att ta sig genom stan på Essingeleden i rusningstid (kursen slutar kl 16 en fredag). Att åka tåg är uteslutet om jag ska hämta tuppen det är hart när hopplöst att ta sig hem ändå utan den förseningen.

Hahaha!! :D Förlåt, TS, men jag fick en så himla rolig bild i huvudet av dig som sitter i en liten bil mitt i rusningstrafiken, högröd i ansiktet av ilska av frustration över trafikkaoset och med en galen pilsk tupp som yr omkring i bilen så fjädrarna flyger åt alla håll :D :rofl:

Jaha nu krånglar det med möjliga tider. De tider jag får som förslag är omöjliga att få till förutom om jag skulle kunna hämta när jag redan är i trakten. Tyvärr tror jag det är omöjligt. Att hyra en bil köra ner till söder om Farsta (Ågestahållet) på 1,5 timme i rusningstid (slutar 16.00 i Upplands Väsby), visst är det omöjligt eller nästintill?
Alternativ tid är tidigast kl 18 en lördag och med 3,5 timme hem och hämtning av en häst på vägen känns det alternativet mer än idiotiskt.
Kan du inte skicka den med taxi?

Man får inte alltid ta djur i hyrbil, kan vara värt att tänka på.

Hahaha!! :D Förlåt, TS, men jag fick en så himla rolig bild i huvudet av dig som sitter i en liten bil mitt i rusningstrafiken, högröd i ansiktet av ilska av frustration över trafikkaoset och med en galen pilsk tupp som yr omkring i bilen så fjädrarna flyger åt alla håll :D :rofl:
Förutom den galet pilska tuppen som yr runt så fjädrarna flyger så skulle det nog var extremt nära sanningen ;)

Trafiken gör mig helt matt! För ett par veckor sedan skulle vi åka in till stan, ung från Arlanda. Det tar oss vanligen, utan trafik, knappt 30 min. Då tog det drygt två timmar och då tyckte vi att vi åkte vid en hyfsad tid ändå. När vi äntligen kom in i stan började det iaf rulla! Hade vi behöft ta oss till andra sidan så hade det säkert tagit det dubbla.
Jag är så jäkla nöjd över att vi flyttade från den där skiten!
Fast värst var ändå den gången då de körde in i Essingebron med den där båten så de stängde av hela essingeleden. Utan minsta överdrift så tog det oss 2 h att komma 300 meter!!

Trafiken gör mig helt matt! För ett par veckor sedan skulle vi åka in till stan, ung från Arlanda. Det tar oss vanligen, utan trafik, knappt 30 min. Då tog det drygt två timmar och då tyckte vi att vi åkte vid en hyfsad tid ändå. När vi äntligen kom in i stan började det iaf rulla! Hade vi behöft ta oss till andra sidan så hade det säkert tagit det dubbla.
Jag är så jäkla nöjd över att vi flyttade från den där skiten!
Fast värst var ändå den gången då de körde in i Essingebron med den där båten så de stängde av hela essingeleden. Utan minsta överdrift så tog det oss 2 h att komma 300 meter!!
Lodbroke :grin:

Liknande trådar

Fritid Kanske fel att prata tåg just nu, men jag behöver bukes samlade kunskap. ;) Jag hade tänkt åka till NY i september, men nu när jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 256
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Jag ska åka till Stockholm international horse show för första gången. Trots att jag har ridit i långt över 20 år har jag aldrig lyckats...
Svar
7
· Visningar
1 265
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 416
Senast: Wonna
·
Gnägg En liten spinoff på "Lär dig rida"-tråden, där jag tänkte vi kunde samla lite äldre (säg 1990-talet och bakåt) videoklipp som har med...
2
Svar
21
· Visningar
3 843
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar